Söndagsbilder 128 (15 bilder)

Startat av Jona, 03 april 2011, 01:24:20 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

Hej

År 2003 besökt jag kungliga huvudstaden och hann då med ett bilburet besök ute på Färingsö. Insåg då att den gamla krokiga smala och redan då väl-trafikerade vägen mellan Lovön och Ekerö var ersatt av en bredare rakare väg och en tunnel. Vill besöka platsen redan då men hade inte tid över så blev inte av.

2006 besökte jag staden igen, och nu hade jag mitt baslogi på 5000 meter på just Färingsö. Men ändå medgavs ingen tid. Jag satt till och med på bussen och skulle just till och plinga och kliva av då planerna ändrades och tunneln passerades bara 2 gånger dagen och väckte mitt intresse än mer.

Så nu 2010 när jag besökte länet igen så bestämde jag mig för att avsätta en eftermiddag för att fotografera denna tunnel. Så blev det och äntligen kan den strykas från listan.


En av Arrivas blå stombussar kommer längs den "nybyggda" sträckan över dom öppna vidderna. Vi är bara några få ynka kilometer från Ekerö centrum på den ända vägen som tar dig vidare mot Brommaplan och Stockholm.


Bussmöte vid tunneln.


Den smala vägen intill bussen är den gamla huvudleden där all trafik behövde köra tidigare.


Lindö Tunnel är 178 meter lång och ersatte den krokiga smala vägen som ledde trafiken runt denna kulle.


Ekerövägen är en landsväg inom Ekerö kommun. Vägen börjar i öst i höjd med Drottningholms slott på Lovön och slutar vid färjan till Adelsön på Munsön. Hela sträckan är ca 33 km lång. Delen fram till Tappström utgörs även av länsväg 261.


Ekerövägen leder genom Lindötunneln och vid Tappström över Tappströmsbron som är en klaffbro. På grund av att många pendlar dagligen till Stockholm är vägen hårt trafikbelastad, med ständiga trafikolyckor till följd. Den mest olycksdrabbade vägavsnittet av Ekerövägen är länsväg 261


Tidigare gick vägsträckningen genom en par skarpa och trånga kurvor mellan Tillflykten och Lindö Lada och sedan utmed skogsbrynet i en smal allé fram till Malmvik, men genom tillkomsten av den 178 meter långa Lindötunneln som invigdes 1994 samtidigt som avsnittet från Lindö Lada till Malmvik flyttades ut på åkern där det fanns utrymme för en bredare väg, minskade olyckorna samtidigt som hastigheterna ökade. Genom uppsättning av fartkameror stävjades det senare något.


Så här ser en stump av den gamla vägen ut idag. Man ser hur smalt det var och vägen gick i en alle av träd. Kan inte varit kul och köra av vägen här och kanske krocka med ett träd. Så vägombyggnaden var välbehövlig.


En klenod, en riktig buss om man får säga så kommer från Brommaplan för sin vidare färd till Knalleborg i centrala delen av Ekerö.

Nu är vi öster om tunneln, dom övriga bilderna var fotat väster om berget. I bakgrunden ses busshållplatsen Trekanten, där klev jag på bussen efter jag fotat klart. Men klev av på västra sidan vid Lindö lada på vägen ut. På detta vis fick jag nöjet och åka buss genom tunneln och sedan gick jag gamla vägen runt berget sedan.


Sträckan från Ekerö centrum över Ekerön och Munsön är inte så hårt trafikerad, omgivningen präglas av ett naturskönt kulturlandskap med bondgårdar, hästhagar, korta skogsområden och några intressanta byggnader som Munsö kyrka från 1100-talet, Bona herrgård, en ärkebiskopsgård från medeltiden, Husby gård och Kärsö gård, säterier från 1600-talet samt Skytteholms gård från 1630-talet.


Driftmässig bussgata, den är bussgata när behov finns, under morgonen mot Brommaplan, medan övrig tid får man använda båda filerna.
Synd bara det är enfiligt från staden på eftermiddagen då viss tendens till kö om en rullande kunde ses.


Arriva 7013 på väg mot Staden kommer ut från Lindötunnelns östra ände. Det går en buss var 10 min på eftermiddagen från Ekerö mot staden, medan det går en buss mellan 3 - 5 minuter mellan varandra från Brommaplan samma period. Detta innebär en hel del tomturer åt andra hållet. Men har försökt och använda mig mest av bilder med bussar som skyltar destinationen bara för det är mest intressant tycker jag.


Här står jag på den parallella cykelbanan och fotar. Denna cykelbana går hela vägen från Brommaplan, Nockeby med mera och följer vägen hela vägen ut till Ekerö. Så vill man ha motion så kan man ju med fördel välja cykel istället för buss/bil när man ska till och från sitt arbete.


Ännu en klenod, en buss med trapp kommer här på sin väg mot Björkvik ute i Nordvästra Färingsö.
Bussen går på linje 338 som är en snabbuss som inte stannar vare sig i Ekerö centrum eller Tappström som övriga linjer gör.


Avslutar detta bildsvep med en sista bild från Lindö tunnel, ännu en fotoplats på min drömlista med fotoplatser är nu struken.

Den mesta informationen om vägen är hämtat från Wikipedia.

Då vill jag tacka för mig, nu över till något helt annat, väl mött en söndag framöver, mest troligt om 14 dagar.

MVH Jona

sammanställning: http://www.jonaryd.rondelen.se/doku/sammanstallning_sondagsbild_070904.html
MVH Filosofen Jona

Jacob

Du är en otroligt duktig fotograf, första bilden var bara super! Härlig miljö :)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Carl Eric

Citat från: Jona skrivet 03 april 2011, 01:24:20 AM


En klenod, en riktig buss om man får säga så kommer från Brommaplan för sin vidare färd längs i väster på Färingsö.
Nu är vi öster om tunneln, dom övriga bilderna var fotat väster om berget. I bakgrunden ses busshållplatsen Trekanten, där klev jag på bussen efter jag fotat klart. Men klev av på västra sidan vid Lindö lada på vägen ut. På detta vis fick jag nöjet och åka buss genom tunneln och sedan gick jag gamla vägen runt berget sedan.

Knalleborg!  ;D
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

the0fiskis

snyggga bilder från en bra fotoplats  :)

Jona

Citat från: calken skrivet 03 april 2011, 09:04:26 AM
Knalleborg!  ;D

Har nog blandat ihop Knalleborg med Jäsängen som det stog på en annan buss som passerade. Knalleborg ligger inte på Färingsö utan mer centralt i Ekerö centrum. Mitt misstag och återigen får jag be om ursäkt för missledande information.

Tack för alla glada och trevliga kommentarer. Värmer...

/Jona
MVH Filosofen Jona

Jona

Citat från: Andreas91 skrivet 03 april 2011, 11:11:19 AM
Första grejen jag undrade, var angående platsen. Jag misstror dig inte, det är inte så, men Färingsö ser ut att vara en egen ö, som tar slut en bit nordväst om Tappström.
Återigen, ett jättefint bildsvep! :)

Vad jag förstår så är jag på Lovön och fotar. Alltså bör Lindö Tunnel ligga på just Lovön. Samma ö där slottet ligger och samma ö som kommer och få en framtida trafikplats för att köra ner i tunneln till den planerade Förbifart Stockholm.

Strax väster om Lindö tunnel finns bron över vattnet och den leder till hållplats Tappström och Ekerö centrum som just ligger på den långsmala ön Ekerö. Mreen om man viker av vägen i en rondell precis innan bron och åker västerut kommer man till en annan bro som korsar Lulsundet, sedan är du på den något bredare ön Färingsö.

Så det är 3 öar i nära anslutning av varandra i platsen närhet.

Exakt vilka linjer som går vart och vilka destinationer dom har får man nog utreda via en karta som SL har på sin hemsida för så mycket text tänkte jag inte behöva delge här, lite kan ni forska själv också...

/Jona
MVH Filosofen Jona

Bussmicke

Lindö Tunnel ligger inte på Färingsö.
Tunneln är belägen mellan Lindön och Lövö som är hopvuxna.
http://kartor.eniro.se/m/aM5RX
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Tommy E

Jaså, du har varit i krokarna utan att jag visste något! ;)
Mycket trevligt som vanligt, alltid lika kul att se bilder från sina hemtrakter.

Citat från: Jona skrivet 03 april 2011, 01:24:20 AM
I bakgrunden ses busshållplatsen Trekanten

Där råkade du nog slinta på tangenterna, Tillflykten ska det väl vara ;)

Citat från: Jona skrivet 03 april 2011, 01:24:20 AM
Så vill man ha motion så kan man ju med fördel välja cykel istället för buss/bil när man ska till och från sitt arbete.

Jag kan intyga att det går utmärkt att cykla :) På eftermiddagen cyklade jag ifrån bilköerna på vissa sträckor. :P

Ifall det är några oklarheter om Mälaröarnas geografi kan jag svara på frågor, eftersom jag bor på en av öarna...
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Bussmicke

Trekanten ligger i Gröndal och trafikeras av spårvagn 22, buss 133, 152 och 161.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jona

Tack för alla korrigeringar. Vet inte om jag börjat slarva och skriva mer och mer fel, eller om ni är fler som läser och hittar mina misstag. Men självklart var det Tillflykten jag avsåg. Tack för eran hjälp...

/Jona
MVH Filosofen Jona

Dieselsmurfe

Rikligt med bilder. Mer sånt här tack.