Vart hittar man gamla tidtabeller digitalt

Startat av VästSverige, 05 februari 2024, 13:15:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

VästSverige

Jag söker pdf av gamla tidtabeller från Västtrafik, SL, Bohuslän, Dalsland, Älvsborg, Göteborg (Stadstrafiken, GL, GS), Hallandstrafiken

roggek

Ganska omöjligt, möjligen om du vänder dig till Kungliga Biblioteket.
Ibland kan du ha tur på Tradera också med säljare av gamla tidtabeller, så sök även där.

Fredrik Gelin

Även loppmarknader med hobbyinriktning brukar kunna erbjuda en del av intresse.
Hjulmarknaden i Stockholm brukar ha en del av det du söker, men det är förstås ett tag kvar dit.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk



Bussmicke

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 05 februari 2024, 21:48:29 PMÄven loppmarknader med hobbyinriktning brukar kunna erbjuda en del av intresse.
Hjulmarknaden i Stockholm brukar ha en del av det du söker, men det är förstås ett tag kvar dit.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Nu var det digitalt, pdf, som efterfrågades.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

toddetoddelito

#5
Beror lite på vad du menar med "gamla", men på Internet Archive kan du hitta några tidtabeller från runt år 2000 och framåt. Med betoning på några; det är långt ifrån fullständigt och dessutom lite knöligt att hitta rätt.

Vet inte hur det ser ut med andra huvudmän, men för SL söker du först på webbsidan (dvs sl.se). Sedan trycker du på knappen "URLs", och skriver in den linje du vill se i sökfältet. Det fungerar eftersom SL döpte tabellerna efter linjenumret, men om andra huvudmän döpt på andra sätt kan det nog vara betydligt svårare att hitta.

Men som sagt, det är knappast att betrakta som ens nära ett fullständigt arkiv, men finns i varje fall några där. Ju närmare nutiden du kommer, tenderar det dessutom att finnas fler arkiverade.

Fredrik Gelin

Finns det några på Digitalt museum?
Jag provade att söka på tidtabell buss och fick upp åtta träffar, men jag gissar att det inte är så relevanta resultat i förhållande till vad som efterfrågas här.

Tidtabeller från tiden före internet får man nog vara beredd på att scanna själv skulle jag tro.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


S Svensson

Möjligt att landsarkiv har uppgifter. Även stadsbygnadskontoret kan ha kvar tidtabeller.

Göteborgregionens Kommunalförbund kan ha kvar tidtabeller.
Vad är det Du söker ? Tidtabeller kan oftast finnas med i länstrafikplanerna.

Fredrik Gelin

Sedan kan man ju alltid höra av sig till länstrafikbolagen direkt och efterfråga det man vill ha antar jag.
I SLs fall kan man maila till registrator.tf@regionstockholm.se, men jag gissar att det finns någon liknande funktion även hos andra länstrafikbolag.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk