bästa vägen till sälen?

Startat av the0fiskis, 24 mars 2010, 14:43:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Det lär ju komma till ytterligare förbättringar mellan Falun - Gävle om vägen ska få Europa väg standard, man vill ju att sträckan ska bli E16, Oslo - Gävle.

Riksväg13

Citat från: 1896 skrivet 27 mars 2010, 22:32:30 PM
Det lär ju komma till ytterligare förbättringar mellan Falun - Gävle om vägen ska få Europa väg standard, man vill ju att sträckan ska bli E16, Oslo - Gävle.

Jag har hört talas om en E16 från Gävle men vilken sträckning då? Riksväg 80 Gävle-Falun-riksväg 50-Borlänge-riksväg 71-sedan??? Jag fick slå upp min vägatlas, men blev inte klokare av det.

Småvägar genom västra Dalarna som ska bli europaväg? Tja, gör de om Vasaloppets bana till europaväg så varför inte?  :-\

Bengt Jönsson

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 27 mars 2010, 13:14:35 PM
Ointressant inlägg - svara på trådskaparens fråga istället för o blajja till det totalt - snälla  :)


Detta kan man läsa i "regler för bussnack".

Tänk på att alla inte delar just din åsikt, det är så en debatt uppstår. Även om du inte delar alla åsikter skall du visa respekt.
Bussnack är känt för en trevlig stämning. Låt det fortsätta så!


MvH
/B

Niklas Bygdestam

Det som skulle vara intressant vore att få se lite statistik om hur eventuellt folk kan ha ändrat sina vanor med sina vägval förr och nu. Jag vet inte riktigt var jag kan hitta den sortens statistik men på Vägverkets hemsida hittar jag det i alla fall inte. En sak är i alla fall säkert och det är att ändrad vägstandard och utbyggnader av motorvägar också förändrar många människors vanor när det gäller vägval när de ska åka från en plats till en annan

Ett exempel på förändrade vanor är att förr brukade folk som åkte härifrån Uppsala och skulle till Norrköping eller orter söder om Norrköping ofta ta väg 55 via Enköping, Strängnäs och Katrineholm och samma sak gällde många i Norrköping eller orter söder om Norrköping som tog samma väg om de skulle till Uppsala eller norrut. Men nu är det inte alls så många som väljer den vägen längre. Den vanliga vägen är att ta E4:an via Stockholm, Södertälje och Nyköping. Den vägen går fortare och har betydligt högre standard. Förr skyltades Uppsala i Norrköping att man skulle åka väg 55 via Katrineholm. Nu är dessa skyltar borta så det är knappast heller rekommenderad väg. Även här i Uppsala har skyltar som hänvisade till Norrköping på väg 55 tagits bort och istället ersatts med Strängnäs

Varför jag tar upp detta är att jag har hört att motsvarande effekt alltså även nu ska ha skett för de som kommer från Stockholm eller orter söder om Stockholm och ska till Dalarna. Förr valde de att åka via Enköping och Sala men ska nu ha övergått till att åka via Uppsala, Gävle och Sandviken istället. Även här i Uppsala har jag hört att flera ska ha gjort samma sak. Förr åkte de via Sala, men numera väljer via Gävle och Sandviken istället

Men finns statistik som visar hur många det är som övergått till att åka till Dalarna via Uppsala, Gävle och Sandviken?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bengt Jönsson

Det här kanske är en "utvikning" från ämnet men..  8)
Om vi går tillbaka 15 - 20 år i tiden fanns det väl "i princip" bara ett sammanhängande motorvägsnät i landets sydliga provinser..

Norr därom fanns bara "stumpar".  Långa sträckor av E6 norr om Hallandsås och upp mot Norge var smala 70-sträckor med gårdsutfarter, postlådor och buss-hpl. vid vägkanten där långtradarna och den interkontinentala trafiken segade sig fram.  Speciellt sommartid var E6 norr om Stora Höga (där motorvägen från 1974 tog slut) en enda lång bilkö.

E4 bestod av motorvägssträckor kombinerat med lång sträckor från 1700-talet där vägrenen var tillagd i efterhand och tålde mindre belastning än den vanliga vägbanan.  Norr om Uppsala började "Rikstretton" från 50-talet..  :o
Genom Småland långa enformiga breddade 13-metersvägar med vägrenskörning och vansinnesomkörningar.

För att återgå till TS ursprungsfråga.  Bra att han nämnde att efterfrågade vägen från Sthlm  och inte _förutsatte_ detta som någon sorts "normal".

Sälen ligger från en västsvensk synvinkel lite "avigt" till, men närmaste vägen dit upp är "45:an" som under sportlovstiden inte bara leder svenskar utan även danskar.  Och numera måste även utländska bilister ha vinterdäck under vinterdäcksperioden.  45:an är under kraftig ombyggnad via "Bana-Väg-i-Väst" mellan Gbg - Thn men norr därom är det samma väg som i mitten av 1800-talet.  Smal, genom samhällen, över Järnvägen ett flertal gånger i samma plan.  Vidare upp genom Värmlands skogar samma smala väg och med mycket timmerbilar.  Vid Stöllet kan man välja två vägar.  Antingen vidare upp längs 62:an och Klarälven eller vidare 45:an till Malung.

/B

1896

"Jag har hört talas om en E16 från Gävle men vilken sträckning då? Riksväg 80 Gävle-Falun-riksväg 50-Borlänge-riksväg 71-sedan??? Jag fick slå upp min vägatlas, men blev inte klokare av det.

Småvägar genom västra Dalarna som ska bli europaväg? Tja, gör de om Vasaloppets bana till europaväg så varför inte?  :-\ "


E16 lär ska gå Falun - Borlänge - Djurås - Västerdalarna om jag är rätt informerad, det är ju en aning krokigt, men det är tydligen så dom vill ha det.... :P

groenis

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 28 mars 2010, 07:31:26 AM

Detta kan man läsa i "regler för bussnack".

Tänk på att alla inte delar just din åsikt, det är så en debatt uppstår. Även om du inte delar alla åsikter skall du visa respekt.
Bussnack är känt för en trevlig stämning. Låt det fortsätta så!


MvH
/Bengt

Håller med Bengt
hans inlägg gav en bild över hur våra vänner från Västkusten tar sig upp till snöeländet för att berika
sig lite naturupplevelse,
Hr Rådeström yrar iväg lite bland, han tillhör snabbläsarna och då blir det fel,
vilket innebär att jag inte försvarar hans beteende tvärtom det får andra göra.

/Lennart

zejo

Citat från: 1896 skrivet 28 mars 2010, 18:51:04 PM
"Jag har hört talas om en E16 från Gävle men vilken sträckning då? Riksväg 80 Gävle-Falun-riksväg 50-Borlänge-riksväg 71-sedan??? Jag fick slå upp min vägatlas, men blev inte klokare av det.

Småvägar genom västra Dalarna som ska bli europaväg? Tja, gör de om Vasaloppets bana till europaväg så varför inte?  :-\ "


E16 lär ska gå Falun - Borlänge - Djurås - Västerdalarna om jag är rätt informerad, det är ju en aning krokigt, men det är tydligen så dom vill ha det.... :P

Väg 80 Gävle-Falun, 50 Falun-Borlänge, 71 Borlänge Malung, E45 Malung-Torsby, 239 Torsby-gränsen, ska det visst bli. 239:an har nyligen "uppgraderats" till riksväg (dock utan riksvägsnummer) som någon slags förberedelse. Några större förbättringar av vägstandarden ska man väl inte vänta sig p g a att sträckan får E-status.

Niklas Bygdestam

Citat från: zejo skrivet 29 mars 2010, 15:15:45 PM
Väg 80 Gävle-Falun, 50 Falun-Borlänge, 71 Borlänge Malung, E45 Malung-Torsby, 239 Torsby-gränsen, ska det visst bli. 239:an har nyligen "uppgraderats" till riksväg (dock utan riksvägsnummer) som någon slags förberedelse. Några större förbättringar av vägstandarden ska man väl inte vänta sig p g a att sträckan får E-status.

Är detta någon sorts kampanjer för att få ha Europavägar i Dalarna? Det var inte alls länge sedan som Dalarna inte hade en enda Europaväg. Den första och hittills enda Europavägen i Dalarna är E45, som kom först 2007. Före 2007 fanns inte en enda Europaväg där. Kan detta vara ytterligare ett led i några kampanjer för Europavägar i Dalarna? Med E16 får ju både Falun och Borlänge Europaväg. Kanske något som de anser viktigt där borta?

Med E16 kan jag föresten tänka mig att man ytterligare profilerar förbindelserna söderut ska ske med att åka via Sandviken, Gävle och Uppsala. På detta sätt vill kanske Dalarna visa att de har Europavägar mot omvärlden

Tydligen verkar Europavägsstatus viktigt för en del regioner har jag märkt ???
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bengt Jönsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 29 mars 2010, 20:19:46 PM
Är detta någon sorts kampanjer för att få ha Europavägar i Dalarna? Det var inte alls länge sedan som Dalarna inte hade en enda Europaväg. Den första och hittills enda Europavägen i Dalarna är E45, som kom först 2007. Före 2007 fanns inte en enda Europaväg där. Kan detta vara ytterligare ett led i några kampanjer för Europavägar i Dalarna? Med E16 får ju både Falun och Borlänge Europaväg. Kanske något som de anser viktigt där borta?

Med E16 kan jag föresten tänka mig att man ytterligare profilerar förbindelserna söderut ska ske med att åka via Sandviken, Gävle och Uppsala. På detta sätt vill kanske Dalarna visa att de har Europavägar mot omvärlden

Tydligen verkar Europavägsstatus viktigt för en del regioner har jag märkt ???

Som när gamla Riksväg 15 Malmö - Norrköping via Blekinge och Kalmar blev E66 och senare E22.
Politiker i Kalmar och Blekinge ville ha en Europaväg genom sin region.

/B