Vem bor var i Uppland?

Startat av Anders Lundén, 26 juli 2011, 19:49:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Lundén

Tänkte få hjälp att sammanfatta omflyttningarna av entreprenörerna i Uppland.
Listar upp de UL-entreprenörer jag känner till och vill gärna ha rättelser och kompletteringar där så behövs. Men gärna även bekräftelser på de uppgifter som stämmer.

Nobina trafikområde Uppsala.
Depåer i Uppsala och Enköping.
Alunda finns några bussar kvar där?
Knutby nedlagt.

Nobina trafikområde Tierp.
Depå i Tierp.
Mindre depåer/uppställningsplatser i Skutskär, Österbybruk och Östhammar.

KR-trafik.
Depå vid Volvo i Uppsala.
Enköping, har man kvar bussar där?
Bussar boendes hos VL i Sala? 2 st?
Östervåla bör finnas kvar.
Östhammar finns kvar, har man bussar även i Öregrund? (Öregrund bakom någon Shellmack?)
Knutby. Någon enstaka buss stationerad på tidigare Nobinauppställningen.
Järlåsa hade tidigare 3 KR-bussar. Så även nu? Eller bara under skolsäsong?
Husby och Vendel har man sökt förare till i höst. Har man fler nya stationeringar på gång?

Danielssons.
2 bussar i Knutby, underentreprenör åt Nobina.

Edlunds.
Några bussar i Alunda. underentreprenör åt Nobina.

Kristian Larsson.
Bussar i Björklinge. Har man egna linjer eller är man underentreprenör åt Nobina/KR?

Th. Arnesson.
Bussar i Skärplinge och Vendel? Är man kvar i UL-trafiken? Bussarna i Vendel är det körningar som KR vunnit i höst?

Bergsbrunna busstrafik, bussar vid Söderby Danmark
Gimo bussresor, bussar i Gimo (varav 1 buss lackad i UL03)
Sköldhs buss&taxi, bussar i Knutby.
Knivstabuss, bussar i Knivsta.(ca 7-8 UL-bussar, varav 2-3 nyligen sålda)

Har dessa 4 bolag några körningar kvar för UL eller som underentreprenör åt någon av de "stora"?

Stadstrafiken i Uppsala körs av Gamla Uppsala Buss och i Enköping av Mellansvensk Omnibustrafik.

Har jag glömt någon entreprenör?

Ni som vill/kan får gärna komplettera med vilka linjer som de olika bolagen kör.

Tack på förhand för bidrag och hjälp med mina frågor.
// Anders

Robert T

Citat från: Anders Lundén skrivet 26 juli 2011, 19:49:41 PM
Tänkte få hjälp att sammanfatta omflyttningarna av entreprenörerna i Uppland.
Listar upp de UL-entreprenörer jag känner till och vill gärna ha rättelser och kompletteringar där så behövs. Men gärna även bekräftelser på de uppgifter som stämmer.

Nobina trafikområde Uppsala.
Depåer i Uppsala och Enköping.
Alunda finns några bussar kvar där?
Knutby nedlagt.

Korrekt. Alunda är nedlagt, Edlunds kör som UE.

Nobina trafikområde Tierp.
Depå i Tierp.
Mindre depåer/uppställningsplatser i Skutskär, Österbybruk och Östhammar.

Nobina har idag ingen depå i Östhammar, resten är korrekt.

KR-trafik.
Depå vid Volvo i Uppsala.
Enköping, har man kvar bussar där?
Bussar boendes hos VL i Sala? 2 st?
Östervåla bör finnas kvar.
Östhammar finns kvar, har man bussar även i Öregrund? (Öregrund bakom någon Shellmack?)
Knutby. Någon enstaka buss stationerad på tidigare Nobinauppställningen.
Järlåsa hade tidigare 3 KR-bussar. Så även nu? Eller bara under skolsäsong?
Husby och Vendel har man sökt förare till i höst. Har man fler nya stationeringar på gång?

Danielssons.
2 bussar i Knutby, underentreprenör åt Nobina.

Korrekt

Edlunds.
Några bussar i Alunda. underentreprenör åt Nobina.

Korrekt

Kristian Larsson.
Bussar i Björklinge. Har man egna linjer eller är man underentreprenör åt Nobina/KR?

Vad jag förstått kör de i "egen regi", alltså ej som UE. De delar dock linje 101+102 med Nobina.

Th. Arnesson.
Bussar i Skärplinge och Vendel? Är man kvar i UL-trafiken? Bussarna i Vendel är det körningar som KR vunnit i höst?

Bergsbrunna busstrafik, bussar vid Söderby Danmark
Gimo bussresor, bussar i Gimo (varav 1 buss lackad i UL03)
Sköldhs buss&taxi, bussar i Knutby.
Knivstabuss, bussar i Knivsta.(ca 7-8 UL-bussar, varav 2-3 nyligen sålda)

Har dessa 4 bolag några körningar kvar för UL eller som underentreprenör åt någon av de "stora"?

Stadstrafiken i Uppsala körs av Gamla Uppsala Buss och i Enköping av Mellansvensk Omnibustrafik.

Har jag glömt någon entreprenör?

Ni som vill/kan får gärna komplettera med vilka linjer som de olika bolagen kör.

Tack på förhand för bidrag och hjälp med mina frågor.
// Anders

Ersa

Sköldhs Buss & Taxi har numera två bussar i Knutby som de kör på 806:an, som underentreprenör åt Nobina. De har numera ingen egen linjetrafik på eget avtal direkt under UL.

De UL-skollinjer i Knutby som KR Trafik övertagit från Sköldh innebär att dagens enda KR-buss i Knutby (för 808:an) kommer att utökas till uppskattningsvis c:a 6 st nu till skolstarten. Gissningsvis några firmalackade Mersor.

Jan

Trafiken är på 12 mån + 6 mån + 6 mån. har det börjat hända något angående kommande upphandling.
I branschen 37 år

Anders Lundén

Tack Robert och Erik!

Någon som har koll på KR? Finns de kvar i Enköping?

// Anders

Muk

Knivsta Buss har ingen trafik kvar i Knivsta, vad jag vet. Uppställningen är så gott som tom. Det brukar ibland skymtas en ensam beställningsbuss i garaget.

KR-Trafik har tagit över trafiken som utgår från Knivsta och har uppställning av 4-5(?) bussar vid Alsike maskin.

Stefan P

Hej

KR har ingen trafik kvar i Enköping.

mvh Stefan P













Mackan

Kr Trafik kommer vid skolstarten ha 105 bussar utspridda på följande depåer:

Uppsala
Sala
Knutby
Knivsta
Husby
Björklinge
Ramstalund
Järlåsa
Östervåla
Östhammar

Hoppas jag inte glömde nån nu :)
Kan återkomma med antal bussar vid olika depåer senare.

Jacob med C

Kör inte Danielssons busstrafik i Uppland? Eller har dom slutat köra?
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link


Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

Robert T

Citat från: Jacob med C skrivet 27 juli 2011, 22:15:13 PM
Kör inte Danielssons busstrafik i Uppland? Eller har dom slutat köra?

Det står längre upp om du läser.

vesslan30

Citat från: Mackan skrivet 27 juli 2011, 19:18:51 PM
Kr Trafik kommer vid skolstarten ha 105 bussar utspridda på följande depåer:

Uppsala
Sala
Alunda
Knutby
Knivsta
Husby
Björklinge
Ramstalund
Järlåsa
Östervåla
Östhammar
Öregrund
Hoppas jag inte glömde nån nu :)
Kan återkomma med antal bussar vid olika depåer senare.

Anders Lundén

Tack även till er som kompletterat med KR.

En liten fråga. Husby och Vendel är det två olika platser eller är det ett o samma ställe som vissa kallar Husby o andra kallar Vendel?

// Anders

Ersa

Citat från: Anders Lundén skrivet 30 juli 2011, 17:55:45 PM
En liten fråga. Husby och Vendel är det två olika platser eller är det ett o samma ställe som vissa kallar Husby o andra kallar Vendel?

Vendel är en plats i Tierps kommun, söder om Månkarbo och Örbyhus. I Vendels socken finns ett Husby.

Ordet Husby betyder "husbyar" eller "husabyar", vilket var var kungsgårdar med funktion som stödjepunkter och uppbördscentra för kungamakten under tidiga medeltiden och det finns/fanns c:a 70 st i Sverige. Nära mig finns Husby-Sjuhundra (f.d. Husby-Lyhundra) vid Syninge, och Husby-Långhundra i Långhundra mellan Knivsta och Gottröra, medan Husby-Ärlinghundra ligger i Sigtuna kommun.

Så enbart ordet Husby är ett rätt dåligt namn att använda för att beskriva en plats läge. Säger man istället "Husby Vendel" (eller omvänt?) så blir det mera exakt. :)

Anders Lundén

Citat från: Ersa skrivet 30 juli 2011, 18:57:09 PM
Vendel är en plats i Tierps kommun, söder om Månkarbo och Örbyhus. I Vendels socken finns ett Husby.

Ordet Husby betyder "husbyar" eller "husabyar", vilket var var kungsgårdar med funktion som stödjepunkter och uppbördscentra för kungamakten under tidiga medeltiden och det finns/fanns c:a 70 st i Sverige. Nära mig finns Husby-Sjuhundra (f.d. Husby-Lyhundra) vid Syninge, och Husby-Långhundra i Långhundra mellan Knivsta och Gottröra, medan Husby-Ärlinghundra ligger i Sigtuna kommun.

Så enbart ordet Husby är ett rätt dåligt namn att använda för att beskriva en plats läge. Säger man istället "Husby Vendel" (eller omvänt?) så blir det mera exakt. :)

Borde jag kunnat räkna ut själv om jag tänkt till :-) Tack Erik för ett mycket utförligt svar nu blev det lätt o förstå!
// Anders

Ersa

Citat från: Anders Lundén skrivet 30 juli 2011, 21:05:47 PM
Borde jag kunnat räkna ut själv om jag tänkt till :-) Tack Erik för ett mycket utförligt svar nu blev det lätt o förstå!
// Anders

Jag fick minsann leta info själv, bl.a på Wikipedia, för att kunna skriva klart inlägget. :)