GD: Förskolechef rasar mot sena bussar

Startat av Anders Noren, 17 februari 2011, 10:07:20 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Noren

http://gd.se/nyheter/sandviken/1.2762575-forskolechef-rasar-mot-sena-bussar

"Vivi-Anne Lindberg är förskolechef i Sandviken och tar buss 41 varje dag från Kungsgården till Sandviken. Hon säger att bussen varje dag är försenad med mellan 10 och 25 minuter.
– Föraren säger att det beror på de nya biljettautomaterna. De måste ställa frågor om reskassa, till exempel. Sen måste de knappa in en massa på maskinerna. Det tar tid när folk ska köpa biljett med bankkort på bussarna. Den här hanteringen måste vägas in i planeringen. Varför inte göra som i Stockholm där biljetten ska vara betald redan när man kliver på?"

"Lennart Skoog är trafikchef på Nobina och förvånas över kritiken.
– För mig är det här helt nytt. När vi introducerade de nya biljettmaskinerna för ett och ett halvt år sedan hade vi en inkörningsperiod på några månader och då blev det förseningar. Men sedan dess har jag inte hört talas om några förseningar. Det här måste undersökas närmare och därför har jag inga kommentarer just nu."

Ersa

Folk borde tänka på sin hälsa och inte behöva "rasa" så ofta. Alternativt är det lokaltidningarna som behöver dra ner på sina överdramatiska formuleringar i kvällsblaskestil...

Anders Noren


Ersa

Citat från: Anders Noren skrivet 17 februari 2011, 11:03:29 AM
"Chock-försening!"

"Chock-försening i busstrafiken inträffade idag efter ett haveri. De djupt chockade passagerarna rasar nu mot växellådsraset"

mushkot

Skulle jag vara minst 10 minuter sen varje dag, skulle inte jag heller vara glad. Detta gäller både som förare och passagerare!

Anders Noren

Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 februari 2011, 11:57:59 AM
Då kanske man borde överväga att ta en tidigare avgång, det finns ju orsaker till att vissa enskilda turer mer eller mindre alltid är försenade

Som att tidtabellen är felkonstruerad med hänsyn till trafiksituationen, till exempel.

yngrot

Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 februari 2011, 11:57:59 AM
Då kanske man borde överväga att ta en tidigare avgång, det finns ju orsaker till att vissa enskilda turer mer eller mindre alltid är försenade



Inte alltid det finns alternativ.. Bättre är ju om tidtabeller är så dets tämnmer med verkligheten.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

mushkot

Citat från: Anders Noren skrivet 17 februari 2011, 12:05:27 PM
Som att tidtabellen är felkonstruerad med hänsyn till trafiksituationen, till exempel.
Exakt! Jag tycker inte att detta är okej, det måste ju vara ganska lätt att ta fram statistik över detta för att kunna konstruera tabeller som fungerar!

mushkot

Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 februari 2011, 12:51:30 PM
Det finns ju orsaker till att enskilda turer alltid är sena, förutom trafiksituationen så har vi problemet med sent inkommande fordon från tidigare tur, det kanske krävs ytterligare ett fordon för att minska problemet och då det lär vara i dimensionerande tid är det frågan om X trafik vill släppa till dessa pengar.
Fortfarande inte okej tycker jag. Då kan man väl hellre skjuta på den tur det handlar om, eller den tur fordinen blir sena på. Man ska som resenär kunna lita på att tidtabellen stämmer!

JDS

Om en bussresa tar längre tid än den gjorde för tjugo år sedan, utan att det beror på trafiken, så har man gjort något fel.

New_options

Det är ju faktiskt så att om det står att bussen ska gå en viss tid ska man inte behöva kallt räkna med att "äh, den är sen så jag åker en timme tidigare istället". Vad förseningen sedan beror på är en annan historia - men är bussen sen har man rätt att klaga!

Långt ifrån alltid är det chaufförens fel att bussen inte är i tid. Det är såväl resenärer som reportrar väl medvetna om. Men kom aldrig och tyck man ska censurera kritik mot att bussen faktiskt - är sen varje dag. Oavsett vad förseingen beror på så är det inte okej

JDS

Kan man inte bara skriva om tidtabellen, så att det står likadant där som bussarna går i verkligheten?

RoggaBoy

Å de som var så bra med Stadsbussarna när man tog över, men nu får dom sig en slänga av sleven med:

En kommentar från den länkade artikeln:
CitatVilket j***a skitsnack att detta kommer som en överraskning.
Bussarna är i princip alltid sena och ibland struntar dom i att skicka någon buss alls.

Men börjar bli van nu för tiden att bussen kommer minst 30min sent.
T.ex när jag väntade på 3:an som går varje kvart så fick jag stå 50minuter och vänta men ingen buss kom.

Självklart så kan de på trafikupplysningen inget annat säga än "det ska ha kommit en buss redan".

mushkot

Citat från: New_options skrivet 17 februari 2011, 14:28:59 PM
Det är ju faktiskt så att om det står att bussen ska gå en viss tid ska man inte behöva kallt räkna med att "äh, den är sen så jag åker en timme tidigare istället". Vad förseningen sedan beror på är en annan historia - men är bussen sen har man rätt att klaga!

Långt ifrån alltid är det chaufförens fel att bussen inte är i tid. Det är såväl resenärer som reportrar väl medvetna om. Men kom aldrig och tyck man ska censurera kritik mot att bussen faktiskt - är sen varje dag. Oavsett vad förseingen beror på så är det inte okej
Precis! Att trafiken aldrig kommer ha 100% punktlighet kan man ju förstå. Men är samma tur försenad dag efter dag efter dag indikerar att man gjort fel någonstans, och det är inte ok. Detta var fallet med linje 16 i Göteborg ett tag, jag hade vänner där som, trots att de tog 2 avgångar tidigare ändå blev försenad till jobbet.

Anders Noren

Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 februari 2011, 14:19:42 PM
Problemet i rusningstrafiken är knappast att man bli sena för att man ska sälja flertalet kontantbiljetter med kortbetalning, i sådana relationer lär de flesta resa på förköpt biljett eller 30 dagars kort, om det inte är så att kontantköpet i Umeå fått en efterföljare i X län

I X-län betraktas ombordköp som en mänsklig rättighet. När jag senast bodde i Valbo och Gävle var det sällan någon annan än jag som betalade med rabattkortet. Och var det det så var det oftast min flickvän...