Maximal Körtid?

Startat av Alexei, 23 januari 2010, 12:00:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Patrik skrivet 24 januari 2010, 13:09:39 PM
Det kallas "Annat arbete" antar jag.

Ja, det är ju varken läget för "ratt" eller "säng" på färdskrivaren.
Är det "fyrkanten" eller "hammaren"?

Patrik

Citat från: Ersa skrivet 24 januari 2010, 13:14:38 PM
Ja, det är ju varken läget för "ratt" eller "säng" på färdskrivaren.
Är det "fyrkanten" eller "hammaren"?

Hammaren är det.
Fyrkanten är tillgänglighet.
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Ersa

Citat från: Patrik skrivet 24 januari 2010, 13:15:16 PM
Hammaren är det.
Fyrkanten är tillgänglighet.

Tack för uppdatering. :)

SimonB

Citat från: Patrik skrivet 24 januari 2010, 13:09:39 PM
Det kallas "Annat arbete" antar jag.

Precis. När du jobbar utan att köra, drar du inte på dig mer körtid, men du kan inte heller registrera det som rast.

SimonB

Fyrkanten är egentligen helt meningslös. Tidigare använde jag den för att hålla 45-minutersrast, men jag åkte på 3000 för drygt ett år sen för detta. Man kan lika gärna ha skrivaren på hammaren.

UglyJazz

Det där med att stå i ett trafikljus i femtio sekunder typ och sedan kalla det för något annat än körtid finns det delade åsikter om därute...
Det är ju inte direkt möjligt att göra annat än att vänta på grönt=köra...

Hållplatsstopp på en minut är också körtid om det ska vara riktigt, men jag vet att vissa vill ha det till annat arbete.

(Djup suck...)
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

SimonB

Citat från: UglyJazz skrivet 24 januari 2010, 13:32:52 PM
Det där med att stå i ett trafikljus i femtio sekunder typ och sedan kalla det för något annat än körtid finns det delade åsikter om därute...
Det är ju inte direkt möjligt att göra annat än att vänta på grönt=köra...

Hållplatsstopp på en minut är också körtid om det ska vara riktigt, men jag vet att vissa vill ha det till annat arbete.

(Djup suck...)

Det är eliminerat med den digitala skrivaren. Om du kör inom tre minuter från att du stannat så blir all stopptid automatiskt körtid. Står du längre än tre minuter så registreras stillaståendet som annat arbete.

Björn Lövdahl

Idag är det så att kör man mer än 6 SEK på en minut så räknas det som körtid. Denna tid ska bli 30sek. Sen är det ju så att räknas minut ett och tre som körtid gör även den imellan det
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Björn Lövdahl

Jag har fått för mig att det är AMV som bryr sig om Arbetstidslagen men låter det va osagt
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Uffe D

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 24 januari 2010, 11:18:54 AM
Räknas inte också last- och lossningstid för lastbilsförare även som "körtid"?

/B

Nej det räknas som arbetstid.

Uffe D

Citat från: SimonB skrivet 24 januari 2010, 13:18:01 PM
Fyrkanten är egentligen helt meningslös. Tidigare använde jag den för att hålla 45-minutersrast, men jag åkte på 3000 för drygt ett år sen för detta. Man kan lika gärna ha skrivaren på hammaren.

Du kan ju inte ha den på hammaren när du håller 45 minuter rast, då får du bidra med 3000 spänn igen. När du har rast är det sängen som gäller.

Uffe D

Citat från: SimonB skrivet 24 januari 2010, 12:32:00 PM
De brukar inte kolla det. Jag har blivit kollad ett antal gånger, men aldrig åkt på den regeln. Sen har jag hört att det är åkeriet som åker på just det.

Även om dom inte kollar det är det ju ändå en regel som ska följas, eller har jag fel?
Sedan får du som chaufför böter för det, jag har två fd kollegor som fick böta 3000 vardera för brott mot denna regel.

JDS

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 24 januari 2010, 16:25:44 PM
Jag har fått för mig att det är AMV som bryr sig om Arbetstidslagen men låter det va osagt

Hur menar du då? Alla ska bry sig om lagen. Bryter du som arbetsgivare mot lagen så blir staten arg på dig och vilken myndighet som har tagit initiativet är egentligen ganska ointressant. En helt annan sak är att polisen inte kan kontrollera lagens efterlevnad, men det är likväl en lag som ska följas. Här finns den

Björn Lövdahl

#28
Citat från: JDS skrivet 24 januari 2010, 20:17:39 PM
Hur menar du då? Alla ska bry sig om lagen. Bryter du som arbetsgivare mot lagen så blir staten arg på dig och vilken myndighet som har tagit initiativet är egentligen ganska ointressant. En helt annan sak är att polisen inte kan kontrollera lagens efterlevnad, men det är likväl en lag som ska följas. Här finns den

Absolut ska lagar följas. Var har jag skrevet att man ska strunta i lagen.
Fast det är Vägarbetstidslagen som gäller oss
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

buskörare

När jag tog busskortet för snart 11 år sen fick jag lära mig att man kunde ha färdskrivaren på sängen hela tiden. Sen tog det flera år innan jag körde med färdskrivare igen och då fick man inte göra det. När ändrades det? Fler än jag hade lärt sig detta, dom hade inte tagit körkortet på samma skola som jag.