Ny busshållplats vid Gävle sjukhus huvudentré

Startat av Anders Noren, 21 maj 2009, 16:44:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Noren

Gävleborgs läns landstingsfullmäktige godkände igår förslaget att investera 12 miljoner kronor i en ny busshållplats i anslutning till Gävle sjukhus huvudentré.

Hållplatsen blir av ö-typ och rymmer motsvarande 2 boggiebussar i var riktning. Busshållplatsen och tillfarterna separeras från bil- och cykeltrafik och ett väderskyddat ledstråk byggs från busshållplatsen till huvudentrén. Utrymme till bygget skapas främst genom att ta parkeringsytor och grässlänter i anspråk.

Genom förslaget förbättras alla trafikantkategoriers framkomlighet och trafiksäkerheten förbättras. I området har förekommit påkörningsolyckor.

Förslaget är anpassat både för trafik mot Skånbergsleden (linje 2) och Tolvfors (linje 12 och framtida busstrafik till Sätra via ny järnvägsstation).

Skisser och beskrivning finns i handlingarna till landstingsfullmäktige 20/5 2009, sida 9-19.

Jag gissar att det här beslutet blir en av sommarens stora indignerade snackisar i Gävle och kommer att tas för ytterligare ett bevis på att landstinget är en korrumperad organisation som bör läggas ned så fort som möjligt...

Anders

Fredde


Anders Noren

Citat från: Fredde skrivet 22 maj 2009, 19:19:37 PM
Nästa år är det val iaf...

Spelar ingen roll vilket parti man röstar på. Alla sköter kollektivtrafikfrågorna med vänsterhanden (även om Miljöpartiet, som enda parti, vid förra valrörelsen faktiskt kände till att landstinget har ett ansvar för kollektivtrafiken) och resten handlar bara om Hälsingland ska ha ett, två, tre eller sjuttiofem akutsjukhus. 250 miljoner kronor i budgetunderskott varje år? Bara mitt akutsjukhus finns kvar! Ur det perspektivet är det ingen som helst skillnad mellan den tidigare vänsterkoalitionen, den nuvarande center-vänsterkoalitionen och högeroppositionen. Allt handlar om alla akutsjukhus i Hälsingland. Bara hälsingar, bara bypolitik. Jag förstår över huvud taget inte varför man som gästrike röstar i landstingsvalet.

En kandidat som vill driva frågor inom miljö, regional utveckling, kollektivtrafik och kultur skulle få min röst direkt. Skulle personen dessutom vilja knoppa av Hälsingland till ett eget landsting som skulle få ta hand om sin egen röra själv skulle det vara ett plus. Å andra sidan kommer jag inte att vara röstberättigad i X-län nästa val.

Anders

Fredde

Vad tycker du om förslaget ang trafiken på Sörby som jag gav i ett tidigare inlägg ?
Bor du kvar i Gävle?
Du kan ju skicka ett mess till city1054@hotmail.com så kan vi diskutera vidare där så ska jag berätta vad som hände när jag skicka det förslaget till ansvariga i Tekniska Nämnden samt till ansvarig på Swebus (trafikplanerare)...  Man häpnas ibland hur folk kan svara

AO

För det första så handlar det du diskuterar om inte om busstrafik utan om politik. Denna diskussion får du gärna ta upp under ordet är fritt men inte här.
Sen för det andra så borde du nog tänka lite mer på hur du argumenterar. Varför tror du att sjukhusfrågan i Hälsingland är så uppmärksammad och omdebbaterad? Jo kanske för att det alltid är sjukhusen där som drabbas av neddragningar, Gästrikland är ju i särklass det av de två landskapen i landstinget som förlorar minst på den förda politiken. Man har ju gjort betydligt större neddragningar inom vården i Hälsingland än inom kollektivtrafiken i Gästrikland.

Anders Noren

Citat från: AO skrivet 26 maj 2009, 16:07:08 PM
För det första så handlar det du diskuterar om inte om busstrafik utan om politik. Denna diskussion får du gärna ta upp under ordet är fritt men inte här.
Sen för det andra så borde du nog tänka lite mer på hur du argumenterar. Varför tror du att sjukhusfrågan i Hälsingland är så uppmärksammad och omdebbaterad? Jo kanske för att det alltid är sjukhusen där som drabbas av neddragningar, Gästrikland är ju i särklass det av de två landskapen i landstinget som förlorar minst på den förda politiken. Man har ju gjort betydligt större neddragningar inom vården i Hälsingland än inom kollektivtrafiken i Gästrikland.

Hur Gävleborgs läns landsting (inte) sköter kollektivtrafiken och vad som ligger bakom det är definitivt inom ämnesområdet Busstrafik. Däremot inte inom denna tråds egentliga ämnesområde, men när Fredde antyder att en röst i landstingsvalet kan göra någon skillnad för kollektivtrafiken så måste jag naturligtvis svara.

Anders