Persontrafik 1993 i Kalmar, del 11 (av 12)

Startat av Staffan Sävenfjord, 05 oktober 2012, 17:21:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Fler bussar på väg hem och i regel redan presenterade. Först PTP906.


PLE830.


PEH202. Denna kom sedan till Molkom Buss.


DH20600. En Scania K113 Carrus Star 301 som ägdes av JVB.


PGD495.


PTP413.







Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Frank Royseland

DH20600. En Scania K113 Carrus Star 301 som ägdes av JVB.


Denne bussen, og en søsterbuss, har en litt spesiell historie ettersom de er de eneste to som Carrus Delta byggde....

Da det var planlagt en bussrute fra Fagernes via Gjøvik til Lillehammer som også skulle være tilrettelagt for ALLE brukere, så som rullestolbrukere, eldre med gangbesvær og andre med spesielle behov, så gikk Jotunheimen og Valdresruten og Hadeland Bilruter sammen om å skaffe busser som kunne oppfylle de krav selskapene hadde satt til denne spesielle transporten. Det skulle være lavgulv, det skulle være lett adkomst med rulator, rullestol og lett for folk å komme seg inn på bussen. Toilett skulle være så lavt plassert som mulig, teleslynge for hørselshemmede, store skap der helsepersonell evnt kunne ha sine medisner og andre livsnødvendige ting, samt massea annet som skulle gjøre en reise til og fra sykehus lettere for passasjerene enn om de måtte reise med f.ex. taxi...

Flere leverandører ble kontaktet, men da både JVB og Hadeland BS hadde god kontakt allerede med Delta, ble disse valgt som karossør, Scania ble valgt som chassisleverandør da de på den tiden var de eneste som kunne levere med lavt chassis foran og passasje mellom akslingene fremme. Da det kom til hvordan karossen skulle se ut, hadde man en ide, men litt vanskelig for å forklare hvordan det skulle se ut.....

Kristoffer Kvame (disponent i JVB) tok en Delta dobbeltdekker brosjyre fra hylla hos Delta, og da så bildet slik ut...


...så tok han en saks og klipte bort mellomrommet fra første etasje til andre etasje, satte bitene sammen og sa; "Slik tenkte vi det skulle se ut...!"


....OK, kunden har ALLTID rett heter det, og Carrus Delta gikk i gang med "prosjekter" som nordmennene ville ta frem...............

Hadeland Bilselskap og Jotunheimen og Valdresruten Bilselskap fikk etterhvert ferdigstilt sine busser, og her er data om disse;

DH18988 Scania K113TLAmi YS4KC4X2B01822145 Delta 301 AmBussLance:148102-1993 regdato 23/6-1993, Hadeland Bilselskap # 91
Bilder av denne;



DH20600 Scania K113TLAmi YS4KC4X2B01822069 Delta 301 AmBussLance:148116-1993 regdato 28/7-1993 Jotunheimen og Valdresruten Bilselskap # 600



Interiøret var likt på begge bussene, men om du ser efter, så var fargene utvendig ikke helt lik...


3 januar 1994 så startet "Regionbussen" opp mellom Fagernes og Lillehammer med disse bussene som var tilpasset og spesialbugd for sykehustransport fra Valdres til Gjøvik og Lillehammer. Ruten ble nedlagt i august 1999.

DH18988 ble overtatt av Norgesbuss Mjøsa 9/6-1997, senere Norgesbuss Oppland med # 664 og videre er det Lundstad Trafikkskole som har eid bussen, og sist jeg så bussen var det i min hjemby Hønefoss der den var kjøreskolebuss for Team Trafikkskole Hønefos...
DH20600 som Staffan har bilde av brant opp på Torpa i Oppland i 1996......

Det var en lang og sikkert kjedelig historia om hvordan nordmenn klarer å lage busser som ikke eksisterer.... :-)

Frank


Staffan Sävenfjord

Tack Frank för en lång och intressant berättelse om bussen. Jag har inget minne av den från Kalmar men när jag letar upp reportaget i Svensk Lokaltrafik ser jag att jag i alla fall lagt märke till den. Det står dock mycket kort om bussen i reportaget: "Finska Carrus-gruppen visade sex bussar i olika utföranden. Det var två helturistbussar med Delta-kaross, varav den ena hade låggolv framför mittdörren." Det var allt, men det behöver inte vara mitt fel. Det kan ha varit redaktionen som strukit ned det jag skrev.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Dom Carrus med låg golv fram var rätt speciella invändigt var ju extremt högt upp till bagagehyllan och stannarknappen och läslampor..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

1896

Jag gillar signalhornen på taket på Carrusen, är inte allt för vanligt på bussar tyvärr.  :)

mil

Staffan Sävenfjord här sitter man och väntar på del 12 undrar vart den gömt sig

Matte

Citat från: mil skrivet 10 oktober 2012, 16:49:44 PM
Staffan Sävenfjord här sitter man och väntar på del 12 undrar vart den gömt sig

Samma här... Tänkte just skriva det samma.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Matte skrivet 10 oktober 2012, 22:35:54 PM
Samma här... Tänkte just skriva det samma.

Del 12 har förirrat sig till solen i Torrevieja söder om Alicante, där jag varit några dagar, man den torde komma så snart jag hunnit samla ihop mig efter resan och gjort en del andra prioriteringar som t ex att bearbeta tagna bilder. Sedan lär väl en del bilder från busstationen i Alicante och gatorna i Torrevieja få företräde. Så ni får nog ge er till tåls ett par dagar till...  Men den kommer.  :)

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)