Huvudmeny

Ett tips inför helgen

Startat av Niklas Bygdestam, 11 oktober 2007, 16:37:29 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Tänkte ge ett litet tips på en väg att åka på inför helgen. Helgen som kommer nu är den sista helgen som E4 mellan Björklinge och Mehedeby (mellan Uppsala och Gävle) går på den gamla sträckan. På onsdag öppnar istället den nya motorvägen och den gamla sträckan är då degraderad. Visserligen kommer den gamla vägen att finnas kvar men då inte längre som E4 och trafiken kommer att minska mycket kraftigt. Givetvis blir det inte heller samma känsla att köra på den gamla vägen när den inte längre är E4. Det här är den sista delen av E4 i gammaldags utförande söder om Norrland som nu försvinner. Det är den sista delen söder om Enånger där vägen går genom samhällen, har mötande trafik, infarter till gårdar och fortfarande vanliga plankorsningar. Det är också sista delen med gamla mackar och en och annan kiosk vid vägen. Det finns nog en viss risk att både mackarna och kioskerna stänger när den nya motorvägen öppnats

Så passa nu gärna på att uppleva en epok av E4:an som nu går i graven. E4 mellan Björklinge och Mehedeby ser ut som stora delar av E4 kunde se ut även längre söderut förr i tiden. Men nu är det snart slut med detta. Snart måste man åka ända upp till Enånger för att se en äldre del av E4. Så passa gärna på nu i helgen att uppleva en snart svunnen epok av E4 för snart är det sedan för sent
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 11 oktober 2007, 16:37:29 PM
Tänkte ge ett litet tips på en väg att åka på inför helgen. Helgen som kommer nu är den sista helgen som E4 mellan Björklinge och Mehedeby (mellan Uppsala och Gävle) går på den gamla sträckan. På onsdag öppnar istället den nya motorvägen och den gamla sträckan är då degraderad. Visserligen kommer den gamla vägen att finnas kvar men då inte längre som E4 och trafiken kommer att minska mycket kraftigt. Givetvis blir det inte heller samma känsla att köra på den gamla vägen när den inte längre är E4. Det här är den sista delen av E4 i gammaldags utförande söder om Norrland som nu försvinner. Det är den sista delen söder om Enånger där vägen går genom samhällen, har mötande trafik, infarter till gårdar och fortfarande vanliga plankorsningar. Det är också sista delen med gamla mackar och en och annan kiosk vid vägen. Det finns nog en viss risk att både mackarna och kioskerna stänger när den nya motorvägen öppnats

Så passa nu gärna på att uppleva en epok av E4:an som nu går i graven. E4 mellan Björklinge och Mehedeby ser ut som stora delar av E4 kunde se ut även längre söderut förr i tiden. Men nu är det snart slut med detta. Snart måste man åka ända upp till Enånger för att se en äldre del av E4. Så passa gärna på nu i helgen att uppleva en snart svunnen epok av E4 för snart är det sedan för sent

Säsongen kanske är slut för det nu men det brukar också på rastplatserna utmed vägen finnas privata entreprenörer som säljer allt från rökt sik till diverse bär. Får se om de flyttar med till rastplatserna utmed motorvägen, men de lär ju inte kunna skylta med sin verksamhet lika bra som hittills.
Utöver detta - och det du nämner - är det inte mycket som gör att man kommer att sakna den gamla vägen.
Även en stump motorväg till på riksväg 40 mellan Borås och Ulricehamn blir klar i oktober. Även här blir det en mack och en godisaffär (den senaste har dock blivit väsentligt sämre med åren) som är i farozonen.
Sedan lär det dröja flera år innan den sämsta biten av hela rv 40 blir motorväg, nämligen den mellan Dållebo och Brunn. Ett par mil 70-väg där det i princip bara är backar och stört omöjligt att köra om. Vilket inte hindrar snabba BMW och bussar på linje 100 att ändå göra det.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 oktober 2007, 16:57:59 PM
Säsongen kanske är slut för det nu men det brukar också på rastplatserna utmed vägen finnas privata entreprenörer som säljer allt från rökt sik till diverse bär. Får se om de flyttar med till rastplatserna utmed motorvägen, men de lär ju inte kunna skylta med sin verksamhet lika bra som hittills.
Utöver detta - och det du nämner - är det inte mycket som gör att man kommer att sakna den gamla vägen.
Även en stump motorväg till på riksväg 40 mellan Borås och Ulricehamn blir klar i oktober. Även här blir det en mack och en godisaffär (den senaste har dock blivit väsentligt sämre med åren) som är i farozonen.
Sedan lär det dröja flera år innan den sämsta biten av hela rv 40 blir motorväg, nämligen den mellan Dållebo och Brunn. Ett par mil 70-väg där det i princip bara är backar och stört omöjligt att köra om. Vilket inte hindrar snabba BMW och bussar på linje 100 att ändå göra det.



Jag tror att det kommer att bli blandade känslor hos folk när nya motorvägen öppnas. Redan nu har jag hört vissa säga att de kommer att sakna den gamla sträckan för de tycker att den är lite omväxlande mot övriga delar som annars mest är motorväg. Andra som jag pratat med tycker att det är på tiden att de äntligen blir av med den gamla sträckan nu och kan få en smidig förbindelse istället. Men jag antar att det alltid har varit så här lite blandade känslor när äldre delar av E4 ersätts med motorvägar
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

RoTe

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 11 oktober 2007, 20:03:57 PM
Jag tror att det kommer att bli blandade känslor hos folk när nya motorvägen öppnas. Redan nu har jag hört vissa säga att de kommer att sakna den gamla sträckan för de tycker att den är lite omväxlande mot övriga delar som annars mest är motorväg. Andra som jag pratat med tycker att det är på tiden att de äntligen blir av med den gamla sträckan nu och kan få en smidig förbindelse istället. Men jag antar att det alltid har varit så här lite blandade känslor när äldre delar av E4 ersätts med motorvägar

Jag tycker ju självklart att det är underbart att vägen öppnas.
Men samtidigt får jag längre till jobbet eftersom nya vägen är en omväg. Jag åker gamla vägen nu men kommer hastigheten sänkas på den till 70 hela vägen kommer jag att åka nya omvägen...

Nico


Tja, ofta brukar man ju resonera som så att det inte alltid är så att den kortaste vägen är synonym med den snabbaste vägen...  :P
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Staffan Sävenfjord

Citat från: RoTe skrivet 12 oktober 2007, 15:40:50 PM
Jag tycker ju självklart att det är underbart att vägen öppnas.
Men samtidigt får jag längre till jobbet eftersom nya vägen är en omväg. Jag åker gamla vägen nu men kommer hastigheten sänkas på den till 70 hela vägen kommer jag att åka nya omvägen...

Vad finns det för anledning att sänka hastigheten på den gamla vägen? Har man kunnat köra vissa sträckor i 90 med den täta trafik som har varit torde man väl kunna fortsätta göra det när trafiken blir bara kanske en tiondedel av dagens.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Wolfie

Citat från: RoTe skrivet 12 oktober 2007, 15:40:50 PM
Jag tycker ju självklart att det är underbart att vägen öppnas.
Men samtidigt får jag längre till jobbet eftersom nya vägen är en omväg. Jag åker gamla vägen nu men kommer hastigheten sänkas på den till 70 hela vägen kommer jag att åka nya omvägen...

Att man skulle sänka till 70 över längre sträcker tror jag inte på heller, men det som kan ske är att man kanske sänker hastigheten på vissa avsnitt där det är många utfarter och korsningar, som nu fortfarande kräver kamekaze körning för att ta sig ut ifrån. (Dvs i anslutning till dagens orter).

Sen kanske det byggs lite fler rondeller bara för att.  ;)

David M

När E4 i norra Skåne och Småland (Örkelljunga och Markaryd, olycksdrabbade 13-metersvägar) öppnades som motorväg 2004-2006 byggdes i rask takt rondeller i Skånes-Fagerhult och Åsljunga. Just för att Vägverket visste om att vägen skulle bli ersatt av en ny gjorde de ingenting, men annars hade de gjort som på E22 och satt upp kameror i och mellan orterna, byggt rondeller i olycksdrabbade korsningar, eventuellt mitträcken m.m. Nu ingick det här i efterarbetet istället så man slapp störa trafiken så mycket medan det fortfarande var en europaväg.


Sedan tio år tillbaka byggs dessutom ofta "tätortsportaler" som det så vackert heter som en del av efterarbetena när den nya vägen öppnats för att få ned hastigheten innan man kör in i byn, i vissa fall kompletterat med ny cykel/gångbana och avsmalningar av vägen inne i samhället.

Marcus Li

Citat från: RoTe skrivet 12 oktober 2007, 15:40:50 PM
Jag tycker ju självklart att det är underbart att vägen öppnas.
Men samtidigt får jag längre till jobbet eftersom nya vägen är en omväg. Jag åker gamla vägen nu men kommer hastigheten sänkas på den till 70 hela vägen kommer jag att åka nya omvägen...

Hmm... Jag har också hört att hastigheten ska sänkas till 70, men tar det med en nypa salt. Det kan i och för sig ha att göra med att man har tänkt att smalna av vägen och använda den delen till cykelbana.