Grusvägar i södra Sverige ?

Startat av Bengt Jönsson, 07 augusti 2007, 12:54:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

Efter att ha varit nere i trakterna av Ullared och åkt på lite småvägar i trakterna slog det mig att jag inte åkt en enda meter på grusväg.  Från en minnesblixt från 80-talet slog det mig dock att ett flertal av vägarna runt Ullared, Mjöbäck, Älvsered, Östra Frölunda och Torestorp med omnejder neråt Kalv var just grusvägar.

Nu var även små vägar asfalterade eller belagda.

Nu är ju detta södra Sverige och finns det verkligen inte kvar grusvägar i dessa trakter som ju dock ändå får karakteriseras som glesbygd

/Bengt

Jonas M. Bobjörk

Många vägar beläggs ju med oljegrus och andra asfaltsliknande saker...

Annars finns det grusvägar i Nacka :)

Niklas Bygdestam

#2
Det är väl mindre grusvägar ju längre söderut man kommer? Åkte en gång runt i Skåne och där var det inte mycket grusvägar. Även riktigt små och smala vägar hade asfalt. Här i Uppsala är det däremot betydligt vanligare med grusvägar. Det roliga är att vi faktiskt har några enstaka grusvägar i vissa villaområden i själva Uppsala
Men vi räknas ju oftast inte heller som södra Sverige ;)
Sedan är det inte ovanligt om man åker ut en bit på landet att det är grusvägar. Motsvarigheterna till dessa små grusvägar i här i Uppland skulle nog ha asfalt i sydligare landskap
Men jag har fått uppfattningen när det gäller Sveriges sydligare landskap att det är dåligt med grusvägar i Skåne och Halland medan de är betydligt vanligare i Småland. Gissar på att Småland kan ha i samma omfattning som t ex Uppland eller ännu nordligare landskap
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

S Svensson

Rent allmänt så är vägarna i Hallands län (obs) renoverade och asfalterade. Däremot är det gott om grusvägar i  P-län. Du har haft tur som åkt på asfalt. Åkte några på min semester och nog finns det gott om grusvägar. Älvsered-Torestorp är asfalterad.Den ännu mera trafikerade vägen Torstorp- Kovra är asfalterd med dålig linjeföring. Strömma- Haratången är grusväg.Dock någon km nära Strömma är asfalterad. Ett flertal vägar i området kring Håcksvik har asfalt. Men det finns grusvägar också i området.
När jag 1983 på sommaren åkte linje 744 kungsbacka-Björketorp så var det bra väg i Halland med när det blev länsgräns blev det grus och en mycket smal väg. I sområs åkte jag denna väg. Från Fotskäl går en smal väg med mötesplatser. Den är asfalterad. Där första bussägaren som körde på linjen bodde stod en mindre MB buss för 19 personer. Vägen var smal och krokig ända till Hallandsgränsen. Här körde Valfrid Olsson och senare Lidberg till 1992-juni. Vägen emellan Haratången och Strömma är dålig och har grus. Här körde 1952-1967 SJ på linjen Kinna-Haratången-Överlida-Prekebo-Älvsered. En tid med godsbuss. När man åker personbil så är det mycket svårt att föreställa sig att bussar en gång gick på så dåliga vägar. För att inte tala om lastbilar. Ändå måste nog lastbilar köra där eftersom det ligger timmer nära vägen. Sören S

Niklas Bygdestam

Citat från: S Svensson skrivet 07 augusti 2007, 19:51:37 PM

När jag 1983 på sommaren åkte linje 744 kungsbacka-Björketorp så var det bra väg i Halland med när det blev länsgräns blev det grus och en mycket smal väg.



Det är ganska roligt ibland när man åker över länsgränser på småvägar. Ibland märker man en väldigt stor skillnad på standard. På ena sidan gränsen kan vägen vara asfalterad medan den på andra sidan blir grusväg. Ibland kan man också märka en tydlig skillnad på asfalterade vägar där den kan vara jämn och fin i gott skick på ena sidan medan den på den andra sidan kan ha dålig och sprucken asfalt som kan vara full av hål och liknande
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Jonas M. Bobjörk

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 07 augusti 2007, 20:09:55 PM

Det är ganska roligt ibland när man åker över länsgränser på småvägar. Ibland märker man en väldigt stor skillnad på standard. På ena sidan gränsen kan vägen vara asfalterad medan den på andra sidan blir grusväg. Ibland kan man också märka en tydlig skillnad på asfalterade vägar där den kan vara jämn och fin i gott skick på ena sidan medan den på den andra sidan kan ha dålig och sprucken asfalt som kan vara full av hål och liknande

Fanns en liknande utanför Lindesberg.
Vägen mellan Rv50 och Siggebohyttan, där var det bara asfalterat fram till grustäkten (eller bergtäkt eller var), sen var det grus, men nu är det asfalt hela vägen. Lite synd. Var kul att köra lite grus med bakhjulsdrift :)

Wolfie

Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 augusti 2007, 12:58:44 PM
Man får nog gå ner från allmänna till väldigt enskilda vägar för att hitta grusvägar i vägnätet, liknande förhållanden råder tex på Öland o Gotland, de flesta vägar med statsbidrag eller kommunala bidrag är belagda, de som inte är det är väldigt lätträknade eller är vägar som enbart betjänar ett fåtal hushåll.

//Lars

Var på Gotland i November, och hittade en grusväg på en knapp mil och några kortare bitar till, men de var nog enskilda skulle jag tro,  i Stockholms län finns inte många kilometer grusväg på allmän väg, däremot finns ett antal fina enskilda vägar med grus. Tyvärr är ett flertal av dessa stängda för genomfart. (Fast det kan man egentligen förstå, annars skulle väl alla stadsjeepar komma dit och köra sönder dem ;)).

Staffan A

Ett tips ! På Vägverkets hemsida finns en databas med Sveriges vägnät adress:

http://gis.vv.se/belag/viewer.htm

Man får markera vad som skall visas på kartorna. Det är först när man zomar in som det "småa" vägnätet dyker upp

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan A skrivet 08 augusti 2007, 23:27:11 PM
Ett tips ! På Vägverkets hemsida finns en databas med Sveriges vägnät adress:

http://gis.vv.se/belag/viewer.htm

Man får markera vad som skall visas på kartorna. Det är först när man zomar in som det "småa" vägnätet dyker upp


Den var rolig att titta i! Men tyvärr är den på sina ställen lite dåligt uppdaterad. I Uppsala finns inte nuvarande E4 med utan bara gamla
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Wolfie

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 09 augusti 2007, 00:20:48 AM

Den var rolig att titta i! Men tyvärr är den på sina ställen lite dåligt uppdaterad. I Uppsala finns inte nuvarande E4 med utan bara gamla

http://test.vv.se/iov/index.aspx

På den här sidan finns en massa information också, den verkar bättre uppdaterad. (E4 förbi Uppsala finns med)
(Jag får sidan inte att fungera i Firefox, men i explorer funkar det)

Anders Noren

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 07 augusti 2007, 12:54:05 PM
Efter att ha varit nere i trakterna av Ullared och åkt på lite småvägar i trakterna slog det mig att jag inte åkt en enda meter på grusväg.  Från en minnesblixt från 80-talet slog det mig dock att ett flertal av vägarna runt Ullared, Mjöbäck, Älvsered, Östra Frölunda och Torestorp med omnejder neråt Kalv var just grusvägar.

Nu var även små vägar asfalterade eller belagda.

Nu är ju detta södra Sverige och finns det verkligen inte kvar grusvägar i dessa trakter som ju dock ändå får karakteriseras som glesbygd

/Bengt

När jag förra året var på bröllop i obygden mellan Ulricehamn och Jönköping vill jag minnas att det var rätt mycket backe upp och backe ned på oasfalterade vägar för att komma dit vi skulle. Katten kräktes dessutom.

Anders

Staffan Sävenfjord

Citat från: Anders Noren skrivet 10 augusti 2007, 12:37:40 PM
När jag förra året var på bröllop i obygden mellan Ulricehamn och Jönköping vill jag minnas att det var rätt mycket backe upp och backe ned på oasfalterade vägar för att komma dit vi skulle. Katten kräktes dessutom.

Anders

Fast just hemkommen från Värmland så måste jag säga att så många grusvägar som där finns det knappast någon annanstans. Swebus i Arvika lär också ha rekordet i att köra linjetrafik på grusväg. Träffade på en bussnackare i Arvika i går, och han tog mig med på en resa på den smalaste grusväg jag åkt på i en buss i linjetrafik. 
Men därmed inte sagt att det inte skulle finnas många grusvägar i Västra Götaland också.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jonas Gustafsson

I Ale kommun går över en halvmil av linje 406, som körs av Göteborgs spårvägar (!) på grusväg.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Bengt Jönsson

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 18 augusti 2007, 00:00:44 AM
I Ale kommun går över en halvmil av linje 406, som körs av Göteborgs spårvägar (!) på grusväg.

//Jonas G

Wow!  ;D
Var då någonstans mer precist?

/B