SL H51 5120

Startat av Hasse L, 08 januari 2024, 13:26:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L



JRB 570 - Volvo B58/ Ikarus 1977.

Ulf Berlin

Härlig bild :)
Vad är det för något som hänger under strålkastarraden?
Enl Bussboken 1977 var 5118,19,21,22,24,25 placerade i Vaxholm,men hela serien 5116-25 var väl det eller var några Råstaplacerade för Flygbusstrafiken?
Dessa gick även som förstärkningsbussar på Stockholmslinjerna.
Linje 678 var Rindölinjen som nu heter 688./Ulf

Lars-Håkan_E

Under strålkastarna?

Stötfångaren med gummihornen och de två metallstegen

Ulf Berlin

#3
Mittemellan metallstegen(det som ser ut som ett element) ;) /Ulf

Lars-Håkan_E

Nedre delen av kylaren sitter där bakom

christian berg

Tack för fin bild. Just denna buss fick specialuppdraget som Musikkårsbuss i Söderhallen från omkring 1986 och en bit in på 90-talet. När det gäller serien 5116-25 var 5118-25 för övrigt hela sin livstid i Vaxholm medan de två första fanns i Norrtälje tills de renoverades omkring 1986 för att bli abononneringsvagnar i Hornsberg. Råsta hade de två första serierna (4866-75 och 4886-95) för flygbusstrafiken, men de flesta ur den första serien hamnade redan efter några år i Söderhallen, Hornsberg och Nyboda för Muskötrafiken. Ur den andra serien fick 4886 förnyat liv efter flygbusslivet och renoverades omkring 1986 för att också bli abonneringsvagn i Hornsberg. Då hade redan resten av de två första serierna slopats. Några 51-vagnar blev kvar i Vaxholm till 1991 då de slopades ungefär samtidigt med 4886 och 5116-17.

Christian B

Ulf Berlin

Tack för utförligt svar,Christian :) /Ulf
(Kommer mycket väl ihåg"Musikkårsbussen")

Ted Selander

Vårvintern 1990 företog Norra Trafikdistriktet en rundresa i södra Sverige för att studera radiosystem.

H51 5125 en dimmig morgon i Växjö (ev. reprisbild).

Per E

5125 var väl den enda som var helturist av dem, övriga betecknades halvturistare. 4886 och 5116 & 5117 fick ny littera H51A efter renovering.

Gunnar D



Okänd H51 vid Blåsut kring årsskiftet 1990/91.

Mvh Gunnar

Fredrik Klint

Gunnars bild: Någon ur den första serien, de hade denna typ av framdörr.

5125 blev ommålad till vanliga oxblodslacken men sedan tillbakamålad till "flygbusslack"!