Björknäsbuss Djurö

Startat av Bussmicke, 13 april 2024, 16:28:51 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Bussmicke

I närheten av busshållplatsen Djurögaraget, hann inte se vilken det var, står det en gulsvart Björknäsbuss. Är det någon som vet vilken det är och om den brukar stå där?

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Niclas Wennerlid

Det lär vara Uffe Engeströms buss, han bor ju vid gamla Djurögaraget.

https://svenskbusshistoria.se/#bus/40088

// Niclas

Bussmicke

Trevligt, får försöka ta mig en tur dit ut nån gång, hade inte tid att hoppa av igår på väg tillbaka från Möja.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Camilla

Det står väl till och med två Björknäsbussar på där + en till buss

Bussmicke

Ingen aning, hann bara se en buss.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Camilla

Du får vi se om nån annan har koll på en dom två andra bussarna står kvar där

Ulf Berlin

Ah,fick ni några trevliga bilder av Möjabussen då?/Ulf

Bussmicke

Jo jag fick några bilder, kan lägga ut lite senare

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

John

Det är Uffes 4558 tror den hette 16 på BSBV tiden Sen står även 7013 BSBV 13 vid själva garaget.

MVH John.

K R

Hej!

4558 levererades som BSS 16, d v s tillhörig Busstrafiken Stockholm Södertörn.
Betecknades som helturistbuss tillsammans med syskonen BSBV 1 och 2 samt BSS 15.
Alla dessa fyra vagnar var lackerade i BSBV:s gul-svarta färgsättning för att uppvisa enhetlighet vid större abonneringskörningar.

Samtidigt levererades tre halvturistbussar var till respektive bolag, BSBV och BSS.
Dessa var däremot lackerade i "de rätta färgerna" för bussbolagen ifråga. För BSS del gällde då färgställningen beige-grönt.
Numreringen på dessa var BSBV 3-5 och BSS 17-19.

När SL senare köpte in dessa 4+6 bussar blev de littererade och numrerade H41 4555-4558 samt H42 4559-4564.

mvh K R