Betala med "VisaKort" på bussen ?

Startat av Fredde, 15 juni 2008, 04:05:42 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Fredde

När kommer möjligheten att betala med "visakort" på bussen på allvar tro?
Nu har ju flera handlare börjat med att man kör in kortet i en läsare (dvs om man har "Chipp" på det) man knappar in pinkoden så är det klart.. Detta borde ju inte vara något problem med 3G uppkoppling på bussarna om man nu vill kolla att det verkligen finns pengar på kortet.. 3G uppkopplingen kan ju även användas till mycket annat med, resandestatistik, pengar i kassan, säkerhet etc. Komradio är väll igentligen något förlegat ?

Idag tex kan man ju rega Visakortet hos vissa bensin ockrare & få alla rabatter ändå..


//Fredde

Jonas

Citat från: Fredde skrivet 15 juni 2008, 04:05:42 AM
Komradio är väll igentligen något förlegat ?

Det är nog att föredra någon form av röstkommunikation(ej telefon) med arbetsledningen!
Iaf i de större städerna.

Nico


Citat från: Fredde skrivet 15 juni 2008, 04:05:42 AM
När kommer möjligheten att betala med "visakort" på bussen på allvar tro?
Nu har ju flera handlare börjat med att man kör in kortet i en läsare (dvs om man har "Chipp" på det) man knappar in pinkoden så är det klart..

Tekniken att betala med kontokort till mobila mottagare (oavsett om det gällt magnetläsare etc.) har ju funnits i många år. Främst hos hos taxi, men även hos t.ex. Flygbussarna har man kunna slanta med kreditkort. Kruxet om man skulle göra det i kollektivtrafiken är alltså inte tekniken utan mera tiden. Med tanke på hur långsamma en del är på att i dagens läge få fram och visera sina färdbevis så kan man kallt räkna med ytterligare tidsåtgång och förseningar om trafikanterna ska hålla på och pilla med pinkoder eller föraren ska tvingas göra motsvarande.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ante

Citat från: Fredde skrivet 15 juni 2008, 04:05:42 AM
När kommer möjligheten att betala med "visakort" på bussen på allvar tro?
Nu har ju flera handlare börjat med att man kör in kortet i en läsare (dvs om man har "Chipp" på det) man knappar in pinkoden så är det klart.. Detta borde ju inte vara något problem med 3G uppkoppling på bussarna om man nu vill kolla att det verkligen finns pengar på kortet.. 3G uppkopplingen kan ju även användas till mycket annat med, resandestatistik, pengar i kassan, säkerhet etc. Komradio är väll igentligen något förlegat ?

Idag tex kan man ju rega Visakortet hos vissa bensin ockrare & få alla rabatter ändå..


//Fredde

Här i Västernorrland går det utmärkt att betala med betalkort sedan en tid tillbaka. Här uppe tror jag det, tidsmässigt, kvittar om man betala med kort eller kontant. Smidigast här uppe är ju ändå att ha ett reskort som man bara trycker en gång, så är resan betald :)

RoTe

Citat från: Nico skrivet 15 juni 2008, 10:29:29 AM
Tekniken att betala med kontokort till mobila mottagare (oavsett om det gällt magnetläsare etc.) har ju funnits i många år. Främst hos hos taxi, men även hos t.ex. Flygbussarna har man kunna slanta med kreditkort. Kruxet om man skulle göra det i kollektivtrafiken är alltså inte tekniken utan mera tiden. Med tanke på hur långsamma en del är på att i dagens läge få fram och visera sina färdbevis så kan man kallt räkna med ytterligare tidsåtgång och förseningar om trafikanterna ska hålla på och pilla med pinkoder eller föraren ska tvingas göra motsvarande.

Detta kan lösas ganska simpelt om bara bankerna orkar vakna. Småsummor under säg 50kr borde kunna betalas utan att slå pinkod. Enda som krävs är att man sätter i chipet och trycker godkänn. Det går då fortare än kontanthantering.
Självklart kommer pensionärer och visst strulfolk ta tid på sig ändå, men det gör dom ju redan med kontanterna också. ;)

Hagri

Citat från: RoTe skrivet 15 juni 2008, 17:57:33 PM
Detta kan lösas ganska simpelt om bara bankerna orkar vakna. Småsummor under säg 50kr borde kunna betalas utan att slå pinkod. Enda som krävs är att man sätter i chipet och trycker godkänn. Det går då fortare än kontanthantering.
Självklart kommer pensionärer och visst strulfolk ta tid på sig ändå, men det gör dom ju redan med kontanterna också. ;)
Bankerna försökte introducera ett kort som hette Cashcard, en form av elektronisk plånbok, för betalning av småsummor.  Man laddade kortet från sitt bankkonto i speciella automater. Men det slog aldrig. Det var enklare att betala med kontokortet tyckte folk.
Att tillåta betalning med kontokort utan att kunden godkände köpet genom att slå sin kod, tror jag varken bankerna eller kunderna skulle gå med på. Oavsett om gränsen var 50 eller 100 kr.


76

Citat från: Hagri skrivet 15 juni 2008, 18:12:17 PM
Bankerna försökte introducera ett kort som hette Cashcard, en form av elektronisk plånbok, för betalning av småsummor.  Man laddade kortet från sitt bankkonto i speciella automater. Men det slog aldrig. Det var enklare att betala med kontokortet tyckte folk.
Att tillåta betalning med kontokort utan att kunden godkände köpet genom att slå sin kod, tror jag varken bankerna eller kunderna skulle gå med på. Oavsett om gränsen var 50 eller 100 kr.


Att betala mindre summor utan kod görs redan idag. T.ex. i p-automater och biljettautomater.

Fredde

Det samma gäller typ ofta "billiga" resturang köp som tex på MAX där dom enbart kräver underskrift & ingen legg kontroll, kortet drar dom i kassan. dvs ingen PIN-kod..


//Fredde

RoTe

Citat från: Hagri skrivet 15 juni 2008, 18:12:17 PM
Bankerna försökte introducera ett kort som hette Cashcard, en form av elektronisk plånbok, för betalning av småsummor.  Man laddade kortet från sitt bankkonto i speciella automater. Men det slog aldrig. Det var enklare att betala med kontokortet tyckte folk.
Att tillåta betalning med kontokort utan att kunden godkände köpet genom att slå sin kod, tror jag varken bankerna eller kunderna skulle gå med på. Oavsett om gränsen var 50 eller 100 kr.



Gissa varför cash inte slog igenom? Det var ett till kort som krävde speciella terminaler och det hela kostade sinnessjuka pengar! Folk orkar inte ha massvis med kort i plånboken, handlarna har inte råd att betala alla terminaler och kortavgifter.

Som Fredde säger är säkerheten på ställen liknande Max obefintlig, en oseriös signatur och du får din hamburgare, ingen legkoll. Varför kan man inte göra samma sak i bussar fast utan signatur?

Fredde

Givet antager jag om kortet är spärrat så blir det ej något köp heller...




//Fredde

Ersa

Citat från: Ante skrivet 15 juni 2008, 12:30:00 PM
Här i Västernorrland går det utmärkt att betala med betalkort sedan en tid tillbaka. Här uppe tror jag det, tidsmässigt, kvittar om man betala med kort eller kontant. Smidigast här uppe är ju ändå att ha ett reskort som man bara trycker en gång, så är resan betald :)

Sedan april 2007 har vi i Umeå stad har ju samma maskiner som hela Västernorrland haft ett bra tag, och jag tycket att i de flesta fall går kortköp fortare än kontantköp, speciellt om man räknar i all kontantsorteringstid. Dessutom klarar den nya maskinen inte heller av att räkna ut den kontanta växelsumman, vilket är en funktion jag saknar kl 5 på måndagmornarna när jag är lite för trött för enkel huvudräkning.  :P

Tyvärr tror folk forfarande att vi förare föredrar 40 femtiöringar, 20 enkronor, eller en 500-lapp hellre än ett bankkort. Men det är iofs fortfarande väldigt många som 16 månader efter biljettmaskinsbytet fortfarande inte har en aning om att det ens går att betala med bankkort. Grattis till den lyckade marknadsföringen!  ::)

Magnus_J

Planen var väl att det ska ingå möjlighet i SL access nån gång runt 2011 eller 2013..
har glömt exakt årtal.. när det är fullt utbyggt.


S Svensson

Jag prövade idag åka med "nya" linje 1 Trollhättan-Skövde-Karlsborg.
Här försiggår försök med att använda Visakort. Idag fungerade det inte därför att det var dålig mottagning. Principen är ju ganska enkel. Man laddar sitt mörkblå kort från Visakort genom att visakortet stoppas ned i en kortläsare där kunden slår sin pinkod.
Kanske föraren skall ha med ett inbetalningskort också att lämna kunden då inte mottagningen fungerar.

Alltså Visakort användes då man skall ladda det blå magnetkortet (chipskort). När vi åker bussen loggar vi in oss på bussen,dvs maskinen drar ett belopp(t ex 500:-) och sedan stiger vi av efter 5 km och då loggar vi ut oss ur bussen (och maskinen lägger tillbaks 470:-). Tänk om vi glömmer logga av oss. Vad gör vi då ? Och vad gör VT då resp då Visa inte fungerar?
Försök pågår också på linje 900 Falköping-Tranemo.

Wetjo

Kommer att fungera i åtta län i mellansverige med Bims. Värmland är först. Ska tydligen bli operativt nästa år eller så. Dalarna kommer 2010 eller 2011...

Ersa

Citat från: SagemSE skrivet 12 augusti 2008, 11:01:55 AM
Som leverantör av betalkortsterminalerna i fråga [swebus], kan jag säga att det skett stora förbättringar i kommunikationen över GPRS. Detta introducerades 080704.

Men i de fall det inte finns GPRS förbindelse alls, kan man ha i avtalet med banken, parametrar som tillåtet att gå vidare offline. Även utan att behöva kontrollringa till kortutgivaren under visst belopp.

I Västernorrland & Västerbotten sker (vad jag förstår) all överföring offline. Jämtland är jag osäker på, men de borde rent logiskt ha samma system som grannlänen.