Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?

Startat av virtual1, 16 maj 2013, 11:47:12 AM

0 Medlemmar och 31 gäster tittar på detta ämne.

Peter Andersson

Är de nån som har erfarenhet av Solaris som buss när de gäller el?
Vad jag vet som är dessa bussar bullriga på kylfläkten bla när de är vanlig motor
Men hur är dessa elbussar

Hälsn Peter
X-län

AO

Solaris Urbino 15 LE finns ju inte i Sverige än så är nog svårt att uttala sig om det. Gävle har 8 stycken av stadsbussversionen och ur passagerarsynpunkt är de iaf riktigt bra. Tysta med en jämn och bra gång. Inte ryckiga som vissa elbussar kan vara.

Magnus


Walter

Solaris med hel eldrift får utvärderas om 1,5 år när de första kommer till Nobina i Sverige.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Tanum97

De första Solaris Urbino 15 LE Electric kommer till VR i Kristianstad nästa år.

Walter

Säger inte emot men i artikeln om Nobinas inköp så uppgav företrädaren för Solaris att det var de första till Sverige.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!


Peter Andersson

De här var nästan väntat. Återstår att se vad de blir av de här nu.
Vi får fortsätta följa med spänning

MVH Peter
X-län

Walter

Nobina har vunnit Skaraborg med trafik start juni 2025 och avtalstid 10 år. Dvs den trafik man har idag. Två avtal med 165 bussar.
All stadstrafik ska ha elbussar.

Avstalsspärr till 4/12.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Fifty

Samtidigt var det tilldelning av Västtrafiks upphandlingar i Alingsås, Uddevalla samt Tanum-Strömstad. Bivab vann samtliga paket. 
Det blir elbussar i stadstrafiken i Uddevalla och Alingsås. I övrigt biodiesel.
De tre avtalen omfattar 44+47+40 bussar. 

Bussmicke

När kommer Södertörn ut och när blir det klart? Trafikstart är ju nästa år.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Niclas Wennerlid

Södertörn kommer att delas och bli två avtal, Tyresö och Haninge/Nynäshamn.

Lite beroende på hur snabbt vi granskar anbuden och ev. förhandlingar så kommer det upp i mars- eller aprilmötet i Trafiknämnden för tilldelning.
Därefter, om det inte blir överprövningar, så är trafikstart satt till midsommar 2025.

// Niclas


Bussmicke

Aha så det är ute iaf. Bra då vet jag. Tack.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Keolis tar ju över Råsta i augusti, gäller det även ersättningstrafiken för Saltsjöbanan eller vilken garage blir det?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Peter Rost

Stockholms Spårvägar tar över driften av Saltsjöbanan från och med augusti i år (2024). Oklart hur upplägget med Ersättningstrafiken kommer att se ut.