allmän hypotetiskt fråga om förvaring av äldre fordon.

Startat av Jona, 23 augusti 2011, 11:22:24 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

Detta är en hypotetisk allmänt ställd fråga. Jag personligen har inga planer på och skaffa ett vrak själv. Utan är bara en fundering jag har.

Vilket är det enklaste och billigaste sättet och parkera ett projekt som sedan skulle öka livslängden på det utan och förstöra mer.

Jag tänkte mig följande hypotetiska scenarier.
Jag köper en gammal buss och kör/släpar/bär hem den till min sommarstugas tomt. där lägger jag ut en stort lager grus som är mindre på botten och drar dräneringsrör med hål i för att samla upp vatten som sedan leds iväg från denna grusplan. På dom små gruset lägger jag grövre stenar.
Eller var det tvärtom man skulle göra?

Sedan backar man upp sitt vrak på denna grusplan och bygger enkel träställning med presennings-täkt tak ovanpå.
Enklaste och billigaste möjliga.

Skulle det göra att en klenod kan leva längre stående i skogen?

Tips och råd, nu är det svårt och ändra i efterhand, frågar är därför ställd, med facit i hand, men hade bussägarna, även dom som ville bygga husbil, kunnat ge sin klenod eller vrak längre liv genom någon enkel förberedning direkt vid övertagande.

/Jona
MVH Filosofen Jona

Fikman


Det är väll en rätt vettig förvaring av sin veteranare inan man får tid/pengar renovera, men skulle no föredra en luftavfuktare vår höst o fordonet

Björn Forslund

Ventilation är mycket viktigt! Fönster o takluckor på glänt, annars annars förstör fukt och mögel inredningen.
Bästa förvaring är en gammal hederlig lada.

bilomnibussen

Även i gamla lador blir det kondensutslag ibland vid temperaturväxlingar. Så ska fordonet stå på "logkistan" och inte på jordgolvet.
mvh Jan G

Robert T

Helst ska man ju konservera motorn och låta den stå i en kontrollerad atmosfär.  ;D

Fikman


Luftavfuktning är a&o, beredskapsloken som försvaret hade runt om i sverige stog i plåtsjul men dom stog i en stor plastpåse med en avfuktare som korken i flaskan, fungerade utmärkt, och ställa elräkningen mot ett sönderrostat lok som behövde ett år på verksatad inan de kunde brukas så ja då var valet lätt.

Björn Forslund

Citat från: Robert T skrivet 28 augusti 2011, 01:47:11 AM
Helst ska man ju konservera motorn och låta den stå i en kontrollerad atmosfär.  ;D

Gammal diesel var ett utmärkt konserveringsmedel. En polare startade upp en gammal diesel i en buss som stått ute ostartad i 40 år, utan problem.


Erik Tannerbring

Min vedumsbuss startade fint efter 29år på gammal diesel. En lastbil som jag jobbade med i helgen som har ny citydiesel startade inte diesel bakterier efter ett år stillastående.

Dom bussar jag har stående ute med en torrboll i får man tömma varje vecka i det här fuktiga klimatet som är nu..
En dragig loge med betonggolv och takluckorna öppna är det bästa förvarings sättet.