Ajokki

Startat av Helge Alared, 05 januari 2009, 16:52:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Helge Alared



Har visat bilden tidigare men...en Ajokki av denna modell kan man ju inte se för många ggr?  ;D

/H

Erol

Nej det kan man inte.. Missminner jag mig inte så var denna modell en av de första jag åkte med i Södemanland när jag flytta hit.

Peter Öden

Hej !

Ajokkimodellen är väl en 5000 D !

Mvh Peter Ö

Rickardo


Stefan P

Hej

Trevlig bild, men jag körde vagn 411 - 414 som var Ajooki bussar men med Scania chassi.

mvh Stefan P

Tribben

När man ser en gammal hederlig Ajokki, kommer man på om det inte är någon som har bilder på SJ:s Ajokki med scania V12. det var en härlig buss att köra det brummade på bra där bak. Det fanns en i Norrköping som vi körde mycket på militär veckoslut till Stockholm med. Om jag inte minnet är helt ute och seglar hade den ett 14** inventarie.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Tribben skrivet 07 januari 2009, 16:34:29 PM
När man ser en gammal hederlig Ajokki, kommer man på om det inte är någon som har bilder på SJ:s Ajokki med scania V12. det var en härlig buss att köra det brummade på bra där bak. Det fanns en i Norrköping som vi körde mycket på militär veckoslut till Stockholm med. Om jag inte minnet är helt ute och seglar hade den ett 14** inventarie.

Självklart finns den på bild:
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Tribben

Tackar, tackar!
Vilken underbar bild!

Tribben

hej Staffan!
Vet du om det fanns några fler exemplar av denna buss inom SJ, eller var den den enda bussen. Eller har det funnits mera med BR 145 inom SJ?

Peter Öden

Hej !

1496/GZC 528 var en Scania BR 145 Ikarus som fanns i Uddevalla !

Mvh Peter Ö

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 januari 2009, 20:41:09 PM
1489:2 GXC156 var också en V8, även den i Uddevalla (fd Thunells Hede, Grunds Färgelanda, GDG 1500)

Fast den hade väl kaross från Deltaplan. 1493 är så vitt jag kan se den enda Scania BR145 Ajokki vid SJ Buss som jag känner till. Köptes 1493 ny av SJ Buss och varför i så fall just detta uddaexemplar? Jag åkte med 1493 mellan Kolmården och Norrköping hösten 1983 och det var en mycket fin buss också att åka i. Och bussföraren var jättenöjd med den här bussen, som han tydligen vanligtvis inte körde.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ola Almquist

Stort!
1493 gick på veckoslutskörningar från Västervik om jag inte minns fel. Det finns en hel del historier om denna. Christian kan kanske berätta någon? Själv har jag bara sett den i Linköping på ålderns höst.

M.v.h.
Ola

Christian Ljunggren

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 januari 2009, 22:02:45 PM
Fast den hade väl kaross från Deltaplan. 1493 är så vitt jag kan se den enda Scania BR145 Ajokki vid SJ Buss som jag känner till. Köptes 1493 ny av SJ Buss och varför i så fall just detta uddaexemplar? Jag åkte med 1493 mellan Kolmården och Norrköping hösten 1983 och det var en mycket fin buss också att åka i. Och bussföraren var jättenöjd med den här bussen, som han tydligen vanligtvis inte körde.



SJ fick den till ett bra pris.

/Christian

Christian Ljunggren

Citat från: Ola Almquist skrivet 08 januari 2009, 22:28:27 PM
Stort!
1493 gick på veckoslutskörningar från Västervik om jag inte minns fel. Det finns en hel del historier om denna. Christian kan kanske berätta någon? Själv har jag bara sett den i Linköping på ålderns höst.

M.v.h.
Ola


Ja visst, gick den på veckoslut 473 Västervik-Stockholm ibland, då den till och från var i Västervik. Gick också på snabbuss 435 Västervik-Norrköping.
Åkte själv i den mycket då jag bodde i Gamleby och gick på gymnasiet i Västervik under åren 1979-1981.
Annars var den ju i Norrköping och gick bl a på snabbuss 435 Norrköping-Kalmar i synnerhet på fredagar och söndagar, då det var 52 sittplatser i den.
Själv körde jag den ett flertal gånger under åren 1984-1988, då jag körde på SJ Buss i Norrköping.
Mestadels på beställning, men även på anslutning till Viking Line vid Tegelvikshamnen i Stockholm.
En special med denna var bränslemätaren, som visade tom när bussen var fulltankad och sedan ökade vartefter man körde.
1985 blev bussen omlackad i de nya turistbussfärgerna silver/rött, men det gillades inte av regionchefen, då beslutet hade tagits av verkstadschefen, så bussen fick helt sonika lackas om i den sedvanliga SJ-färgen.
Tyvärr hann jag ej att ta något kort på den i silver/rött, då den aldrig kom mer än utanför verkstaden i dessa färger, för att sedan åka in i lackhallen igen. Det var högst några dagar mellan omlackeringarna.

Mvh

Christian

bilomnibussen

Det gick en SJ-V8 på expresslinjen Uddevalla-Örebro och vidare till Kopparberg. Kanske hade den Deltakaross, minns inte. Jag åkte med som passagerare en gång till Kopparberg. När återresan skulle startas gick inte bussen i gång. Det hände ingenting när föraren tryckte på startknappen. Jag drog mig till minnes efter att ha kört ett antal CR 145 tidigare att åtminstone en del vagnar hade en panel i motorrummet med startknapp m m. Det hade tack o lov även den här vagnen men det blev ett styvt arbete att få upp den lucka bakom vilken panelen fanns. Den verkade inte ha öppnats på mången god dag. Föraren hade aldrig tidigare kört en Scania V8 och var ställd när det började j***as. Mina egen erfarenheter av V8:orna är både på gott och ont. Törstiga, ville gå varma på sommaren om man stod på lite men helt suveräna i halkan eftersom det gick att köra hur sakta som helst på högsta växeln.
Mvh Jan G