Buss-Snack

Busshistoriska forum => Bussar | bussbilder | ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Peter Rost skrivet 21 oktober 2013, 06:27:57 AM

Titel: "Linje 515" - (bildlänk)
Skrivet av: Peter Rost skrivet 21 oktober 2013, 06:27:57 AM
Notera två Capitol, samt en H45 Ikarus på linjen:

http://sl.ifokus.se/articles/51b716678e0e741f940021da-linje-515

/Peter
Titel: SV: "Linje 515" - (bildlänk)
Skrivet av: HJP skrivet 21 oktober 2013, 10:07:18 AM
****
Kul genomgång.
På 1970-talet körde Hornsberg vissa turer på linje 515. Det gick alltid med Capitol, om jag minns rätt.
Både H23 och H30 har jag kört på den linjen.

HJP
Titel: SV: "Linje 515" - (bildlänk)
Skrivet av: Bussmicke skrivet 21 oktober 2013, 10:53:18 AM
Trist att bilderna är såå små, det gör att att man tröttnar hur intressant det än är.
Titel: SV: "Linje 515" - (bildlänk)
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 21 oktober 2013, 11:30:19 AM
Trodde aldrig att H50or hade trafikerat 515 :o
Ball bild med 1a majtåget ;)
I ö rätt tråkig sida.../Ulf
Titel: SV: "Linje 515" - (bildlänk)
Skrivet av: Rolle skrivet 21 oktober 2013, 16:29:48 PM
Hette inte hållplatsen "Solna station"  Frösundaleden? satt fast på 515   74-75, eller minns jag fel.
Titel: SV: "Linje 515" - (bildlänk)
Skrivet av: Uffe E skrivet 21 oktober 2013, 17:26:08 PM
Capitolen vid N. Bantorget är en H30.   H50 4725 uppenbarade sig våren -72 i Råsta, först på prov nån dag       för plattkörning på Arlanda. Denna verksamhet upphörde samma år för SL,  LFV övertog med 4 meter breda framhjulsdrivna Neoplanbussar, utformade för detta ändamål.     4725 kom sedan att några månader (minns
ej hur många många) att köras på 515. Dessutom, sommaren -72, gjordes ett gästspel i Märsta. Under tiden
vid Råsta hängde man i en wilsonlåda. Då bussen återlämnades till Hornsberg, återinsattes den ursprungliga
ZF-lådan. Slopades redan -74, för att hamna i Värnamo tror jag mig minnas.                Mvh, UE.
Titel: SV: "Linje 515" - (bildlänk)
Skrivet av: Hasse L skrivet 21 oktober 2013, 17:27:08 PM
Provbussen 4725 från 1972 tillhörde nog Råsta vid fototillfället?
Tror inte att serietillverkade H50 från 1975- har körts på 515. Däremot var några vagnar utlånade från Hornsberg till Märsta sommaren 1984 (märkligt nog).

/Hasse
Titel: SV: "Linje 515" - (bildlänk)
Skrivet av: Uffe E skrivet 21 oktober 2013, 19:14:49 PM
Vill tacka Homoglobin, som fick fart på mitt minne. 4725 hamnade ej i Märsta (togs i bruk först -73), utan det blev
enbart 515. Naturligtvis stämmer sommarmånaderna -84 bättre. En kollega och SvOf-medlem bad att bli utlånad
till Märsta vid tillfälle för att få prova på denna vagntyp.          Mvh, UE.
Titel: SV: "Linje 515" - (bildlänk)
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 21 oktober 2013, 20:46:46 PM
Citat från: Uffe E skrivet 21 oktober 2013, 17:26:08 PM
Capitolen vid N. Bantorget är en H30.   H50 4725 uppenbarade sig våren -72 i Råsta, först på prov nån dag       för plattkörning på Arlanda. Denna verksamhet upphörde samma år för SL,  LFV övertog med 4 meter breda framhjulsdrivna Neoplanbussar, utformade för detta ändamål.     4725 kom sedan att några månader (minns
ej hur många många) att köras på 515. Dessutom, sommaren -72, gjordes ett gästspel i Märsta. Under tiden
vid Råsta hängde man i en wilsonlåda. Då bussen återlämnades till Hornsberg, återinsattes den ursprungliga
ZF-lådan. Slopades redan -74, för att hamna i Värnamo tror jag mig minnas.                Mvh, UE.

Nä, den hamnade i Västervik som Kraftbuss 15
Titel: SV: "Linje 515" - (bildlänk)
Skrivet av: Peter Rost skrivet 21 oktober 2013, 20:51:37 PM
Kan H45:an (4596) Ikarus tillhört Råsta? Dessa var annars hemmahörande i Roslagen/Norrtälje.

/Peter
Titel: SV: "Linje 515" - (bildlänk)
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 21 oktober 2013, 21:02:41 PM
Citat från: Peter Rost skrivet 21 oktober 2013, 20:51:37 PM
Kan H45:an (4596) Ikarus tillhört Råsta? Dessa var annars hemmahörande i Roslagen/Norrtälje.

/Peter

Användes inte några i personalbusstrafiken till Arlanda eller minns jag fel?
Titel: SV: "Linje 515" - (bildlänk)
Skrivet av: Uffe E skrivet 21 oktober 2013, 21:21:42 PM
4595 - 4597 kom till Råsta som nya för att köra SAS personalturer: Ogillades av resenärerna för usel komfort;
sätena med höga ryggstöd (nästan upprätta) skälldes för att vara kyrkbänkar.              Mvh, UE.
Titel: SV: "Linje 515" - (bildlänk)
Skrivet av: Peter Rost skrivet 21 oktober 2013, 21:57:43 PM
515 hade rätt många avgångar, av bilderna att döma - innan Järvabanan invigdes 1975. H43:an 4565 skrotades ju efter brand. Var det 1973, eller 1974?

/Peter
Titel: SV: "Linje 515" - (bildlänk)
Skrivet av: Uffe E skrivet 21 oktober 2013, 22:49:18 PM
4565 förstördes vid brand under tomkörning mot Råsta på motorvägen i trakten av Helenelund och slopades -74.
Återigen försvann ett inlägg rörande Råstas Capitoler, jag försöker igen, även om det tar sin tid. Ca -71 fick vi
tiotalet H30, som relativt snart övertogs av Lidingö. I utbyte kom fyra H24-or samt ett antal smala H23-or, som passade bra på de Sollentunalinjer, som hade en del "passager", såsom 523, 527 och 528.            Mvh, UE.
Titel: SV: "Linje 515" - (bildlänk)
Skrivet av: Peter Rost skrivet 22 oktober 2013, 08:21:44 AM
Citat från: Uffe E skrivet 21 oktober 2013, 22:49:18 PM
4565 förstördes vid brand under tomkörning mot Råsta på motorvägen i trakten av Helenelund och slopades -74.
Återigen försvann ett inlägg rörande Råstas Capitoler, jag försöker igen, även om det tar sin tid. Ca -71 fick vi
tiotalet H30, som relativt snart övertogs av Lidingö. I utbyte kom fyra H24-or samt ett antal smala H23-or, som passade bra på de Sollentunalinjer, som hade en del "passager", såsom 523, 527 och 528.            Mvh, UE.

Det var rätt många Capitol placerade i Råsta åren 1971-73, enligt mina papper.
Följande:

H23: 5416, 5418-21, 5423-28, 5430, 5433-39, samt 5441.
H24: 5463, 5466, 5469, samt 5485.

Hoppas att det skall stämma detta. ;)

/Peter