Mer kritik mot Arriva Jönköping (ÄNNU mer 5/8)

Startat av Davve, 03 september 2008, 18:04:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Davve

http://www.jnytt.se/ReadComments__18168.aspx#comments

Då jag för några veckor sedan flyttade från Jönköping till Solna har jag inga egna erfarnheter av busstrafiken sen vintertidtabellen träd i kraft, men jag har hört mycket från familj/vänner ang trafiken. Det jag hört har inte varit positivt precis...

Kommentarerna (23 st) som skrivits av jnytt:s läsare ang artikeln har tyvärr gett bussförarna orättvist mycket kritik. Det är inte deras fel att tabellerna stramas åt, att bussarna ej fungerar osv. DÄREMOT att de kör som rallyförare och är otrevliga och i vissa fall lämnar hållplatser för tidigt är självklart kritik som Arriva bör vara intresserade av att ta upp med sina förare.

En förare som även han kommenterat artikeln säger att det är mycket annan trafik ute, att många köper/laddar på busskort och köper kontantbiljett. Vadå, det var väl likadant förr? Då var det väl ÄNNU mer kontanthatering ombord, ändå ledde inte det till sådana förseningar som det gör idag. Nej, varför denna lojalitet mot sin arbetsgivare? Det gör ju att passagerares och övrigas kritik tas ännu mindre på allvar...

Ska bli intressant att se hur framtiden ter sig i Jönköping.  :(

EDIT: Syftningsfel

jocks74

har hört att de fått nästan 80000 kr i böter bara på en månad av jönköpingslänstrafik,vart mycket strul med bussarna,och några har åkt soppatorsk >:(

Davve

Citat från: jocks74 skrivet 03 september 2008, 18:07:09 PM
har hört att de fått nästan 80000 kr i böter bara på en månad av jönköpingslänstrafik,vart mycket strul med bussarna,och några har åkt soppatorsk >:(

Ja, att köra soppatorsk borde i stort sett inte vara möjligt. Om man missar tankning inne på depå borde väl föraren som tar bussen slänga en blick på bränslemätaren, om den nu är hel (man vet ju aldrig...). Bara att kolla på uppdragslistan och göra en snabb uppskattning om bränsleåtgång vs aktuell bränslemängd i tanken. Märker man under jobb att det börjar bli torrt i tanken får man väl köra in på närmaste mack under en "vändning" och slå i ett 50-tal liter eller nåt. Bara ta kvitto och lämna in vid passets slut, eller ropa upp TL som får köra ut en eller ett par dunkar och slå i vid ett hållplatsstopp... Har man bara lite framförhållning och kreativt tänkande är det inga problem, just soppatorsk är så oansvarigt det kan bli!  >:(

Cero

Citat från: Davve skrivet 03 september 2008, 18:04:14 PM
http://www.jnytt.se/ReadComments__18168.aspx#comments

En förare som även han kommenterat artikeln säger att det är mycket annan trafik ute, att många köper/laddar på busskort och köper kontantbiljett. Vadå, det var väl likadant förr? Då var det väl ÄNNU mer kontanthatering ombord, ändå ledde inte det till sådana förseningar som det gör idag. Nej, varför denna lojalitet mot sin arbetsgivare? Det gör ju att passagerares och övrigas kritik tas ännu mindre på allvar...


Det är mycket möjligt att det är lika trafik/trafikantbeteende nu som förr men om turlistorna har stramats upp och körtiderna kortats skapar ju samma mängd störningar större problem eftersom de nya tiderna inte medger den typen av avbrott. Och nya elektroniska betalsystem behöver inte alls vara snabbare än gårdagens pengar. Ibland kan det mycket väl vara tvärtom. Det i särklass snabbaste sättet att betala sin bussresa torde vara att slänga ett mynt i en tratt eller som under enhetstaxans tid i Stockholm slänga över en tjuga och få en stämplad biljett i retur. Och hur snabba var inte konduktörerna i Londons dubbeldäckare? Gissar att kondisarna på svenska bussar var lika rappa de, men den tiden har jag inte upplevt så jag vet inte. Att ladda värdekort kan som bekant ta sin tid och det är ju inte ovanligt att en kortläsare inte kommer överens med kort eller värddator.

Att vara lojal mot sin arbetsgivare är relativt naturligt så länge denne inte går alldeles för långt i sitt beteende. Men då har man ju rimligtvis slutat jobba där redan.

Ulf Rådeström

Alltså snälla...sluta....

Varför skulle Arriva just vara problemfyllt?

En förare kan väl tänka fel och köra fel i en korsning...men skriver i tidningen som om det är världens sensation.

Att bussen inte dök upp en gång eller två är inte bra, men knappast något som inte hände på Swebus tid...där var säkert turer inställda pga vagnfel eller att någon förare försov sig och reserven/-erna redan var ute och åkte.

Att man skulle ha rallyförare är väl heller inget unikt bara för att det är Arriva? Förarna kommer ju garanterat från Swebus....och körde väl inte mindre rally där?

Det är så himla lätt att hänga ett nytt företag när dom tar över trafiken, och glömma bort att precis samma sak hände under Swebustiden nångång ibland.

Sedan har Arriva helt rätt - enskilda förare har ingen som helst anledning att gå till pressen och prata - det är deras ledning dom skall prata med. Antar att förarna inte är anställda av pressen??

jocks74

nytt?vart här några år nu,men de kör med risiga grejer specielt ledbussarna på stomlinjerna är väldigt risiga å det är på dom jag tror dom största problemen ligger

Davve

Citat från: Cero skrivet 03 september 2008, 21:10:32 PM
Det är mycket möjligt att det är lika trafik/trafikantbeteende nu som förr men om turlistorna har stramats upp och körtiderna kortats skapar ju samma mängd störningar större problem eftersom de nya tiderna inte medger den typen av avbrott. Och nya elektroniska betalsystem behöver inte alls vara snabbare än gårdagens pengar. Ibland kan det mycket väl vara tvärtom. Det i särklass snabbaste sättet att betala sin bussresa torde vara att slänga ett mynt i en tratt eller som under enhetstaxans tid i Stockholm slänga över en tjuga och få en stämplad biljett i retur. Och hur snabba var inte konduktörerna i Londons dubbeldäckare? Gissar att kondisarna på svenska bussar var lika rappa de, men den tiden har jag inte upplevt så jag vet inte. Att ladda värdekort kan som bekant ta sin tid och det är ju inte ovanligt att en kortläsare inte kommer överens med kort eller värddator.

Att vara lojal mot sin arbetsgivare är relativt naturligt så länge denne inte går alldeles för långt i sitt beteende. Men då har man ju rimligtvis slutat jobba där redan.

Hej!
Jo, jag håller med dig i ditt resonemnag, det är även med det menat att det inte är chaufförerna man ska gnälla på när det gäller stramare turlistor och körtider. Vad gäller turlistorna är det väl bolagen som spikar dem, körtider har ju Vägverket och andra instanser/myndigheter på sitt bord. Sen vet jag också att denna "elektroniska" betalningsfunktion inte alltd tar mindre tid än traditionell betalning med pengar.

Hur som helst, alla verkar se problemen. Därför jag inte förstår hur man som chaufför kan vara lojal mot sin arbetsgivare och försöka bättringsmåla en dålig fasad. Klagar inte bolagets anställda lär inte mycket göras till förbättring... Å andra sidan har ju kommun och landsting ganska mycket att säga till om, om alla klagar och påvisar problemen hos dem kanske nåt händer. Ingen kommun vill ju ha missnöjda invåndare.

Davve

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 03 september 2008, 21:55:17 PM
Alltså snälla...sluta....

Varför skulle Arriva just vara problemfyllt?

En förare kan väl tänka fel och köra fel i en korsning...men skriver i tidningen som om det är världens sensation.

Att bussen inte dök upp en gång eller två är inte bra, men knappast något som inte hände på Swebus tid...där var säkert turer inställda pga vagnfel eller att någon förare försov sig och reserven/-erna redan var ute och åkte.

Att man skulle ha rallyförare är väl heller inget unikt bara för att det är Arriva? Förarna kommer ju garanterat från Swebus....och körde väl inte mindre rally där?

Det är så himla lätt att hänga ett nytt företag när dom tar över trafiken, och glömma bort att precis samma sak hände under Swebustiden nångång ibland.

Sedan har Arriva helt rätt - enskilda förare har ingen som helst anledning att gå till pressen och prata - det är deras ledning dom skall prata med. Antar att förarna inte är anställda av pressen??

Jag tror inte bara det är Arriva som är drabbat av problem, givetvis finns samma eller liknande problem hos alla aktörer. Men just denna artikel handlade om Arriva i Jönköping... Ta gärna och lägg upp länkar ang andra aktörer så kan vi diskutera det också. I detta fall är det ju inte nån ny aktör i stan heller, de har trafikerat här länge men from i år tagit över samtlig trafik.

Givetvis har alla rätt att prata med vem de vill, om det så är en polare eller journalist spelar ingen roll. Det är det som är det fina med att bo där vi bor. Finns nämligen reglerat i grundlagen och det ska vi vara evigt tacksamma för.

Davve

Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 september 2008, 22:09:45 PM
Vägverket?  Det var länge sedan dem gick igenom några tidtabeller för lokaltrafiken, tidtabellen planeras i detta fall helt säkert av Jönköpings Länstrafik och Arriva.

Vad gäller otrevliga etc förare så är det ju som vanligt till 90% + samma förare som innan det nya kontraktets startdatum.

Hehe! Läs igen... Davve skrev:  Vad gäller turlistorna är det väl bolagen som spikar dem, körtider har ju Vägverket och andra instanser/myndigheter på sitt bord.
Vad gäller förarna är såklart de allra flesta väldigt trevliga, men som i alla yrkeskårer finns det rötägg. Synd att det inte skrivs mer om de övriga som är trevliga. :)

Davve

#9
Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 september 2008, 22:20:25 PM
Vägverket är inte remissinstans för några tidtabeller/körtider för lokaltrafiken.
Nej, men antar att det är Vägverket som utformat reglerna för kör- och vilotider. Antog det var dessa som menades när det skrevs att "körtiderna" har kortats ner. Eller vilka körtider är annars menade?

MVH

Staffan Sävenfjord

Citat från: Davve skrivet 03 september 2008, 23:53:53 PM
Nej, men antar att det är Vägverket som utformat reglerna för kör- och vilotider. Antog det var dessa som menades när det skrevs att "körtiderna" har kortats ner. Eller vilka körtider är annars menade?

MVH

Med körtider i det här sammanhanget torde menas den tid som det tar för bussen att klara en körning från A till B samt reglertid innan den skall återvända från B igen. Denna tidsåtgång bedöms endera av länshuvudmannen eller av operatören. I Jönköpings län är det väl operatören. Genom att dra in på reglertiden kan man naturligtvis spara in antalet fordon i omlopp men det blir också mycket stressigare för föraren. En försening kan sedan hänga kvar i många varv framöver. Till sist kanske bussen är så sen att man måste ställa in en avgång på hela eller del av sträckan.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jan

#11
Nu kanske det är så att den föraren som var trevlig och kundbemötande på företag 1 inte blir detta när han/hon kommer till företag 2. Det kan också vara så hur man blir bemött av trafikledningen och annan adm personal.

Just nu i Skåne är det bara Arriva som ständigt behöver personal. Det är jämt annonser i Metro till Arriva Helsingborg, Malmö och Trelleborg. Personal med fast anställning hos Arriva lämnar företaget för att ta timanställning hos konkurenterna. Veolia som delar trafiken i Malmö stad har inga annonser att de behöver folk. Nu har Arriva börjat med mer trafik i Jönköping...............  Blir det samma i Stockholm när Arriva börjar där me?
I branschen 37 år

Cero

Citat från: Davve skrivet 03 september 2008, 22:05:28 PM
Hur som helst, alla verkar se problemen. Därför jag inte förstår hur man som chaufför kan vara lojal mot sin arbetsgivare och försöka bättringsmåla en dålig fasad. Klagar inte bolagets anställda lär inte mycket göras till förbättring... Å andra sidan har ju kommun och landsting ganska mycket att säga till om, om alla klagar och påvisar problemen hos dem kanske nåt händer. Ingen kommun vill ju ha missnöjda invåndare.

Att klaga leder oftast ingenstans. Man blir betraktad som gnällspik. Att däremot komma med konstruktiv kritik och förslag till lösningar är varje medarbetares rätt och skyldighet och varje chef/arbetsledares rätt/skyldighet att ta till sig. Om chefen/arbetsledaren inte fattar beslut i den riktning man själv vill är upp till honom/henne. Det ligger i rollen att basera sina beslut på all tillgänglig information och det kan innebära att beslutet går en enskild emot om man är relativt ensam om åsikten eller att beslutet går alla emot om chefens chef/företagets ägare tycker annat som väger tyngre. Då får man ta konsekvenserna och fundera om man vill stanna eller inte. Det är ju ingen som tvingar någon att arbeta på en arbetsplats man är missnöjd med.

Att hålla fasaden utåt handlar om yrkesmässig professionalism. Man baktalar inte sin arbetsgivare eller uppdragsgivare lika lite som man gör det med sin kompis. Problem tar man upp internt och löser inte det de problem man upplever får man fundera på annat arbete. Det enda undantaget är om olagligheter eller brott mot olika avtal och regelverk finns. Då är man som individ mer eller mindre skyldig att anmäla det, vilket mycket väl kan leda till uppsägning, även om syftet är gott. Det är trots allt så att en anställning är ett ömsesidigt avtal och önskar man ha en klausul om frispråkighet utåt får man nog se till att få in den i avtalet när man tar anställning.

Davve

Citat från: Cero skrivet 04 september 2008, 18:07:47 PM
Att klaga leder oftast ingenstans. Man blir betraktad som gnällspik. Att däremot komma med konstruktiv kritik och förslag till lösningar är varje medarbetares rätt och skyldighet och varje chef/arbetsledares rätt/skyldighet att ta till sig. Om chefen/arbetsledaren inte fattar beslut i den riktning man själv vill är upp till honom/henne. Det ligger i rollen att basera sina beslut på all tillgänglig information och det kan innebära att beslutet går en enskild emot om man är relativt ensam om åsikten eller att beslutet går alla emot om chefens chef/företagets ägare tycker annat som väger tyngre. Då får man ta konsekvenserna och fundera om man vill stanna eller inte. Det är ju ingen som tvingar någon att arbeta på en arbetsplats man är missnöjd med.

Att hålla fasaden utåt handlar om yrkesmässig professionalism. Man baktalar inte sin arbetsgivare eller uppdragsgivare lika lite som man gör det med sin kompis. Problem tar man upp internt och löser inte det de problem man upplever får man fundera på annat arbete. Det enda undantaget är om olagligheter eller brott mot olika avtal och regelverk finns. Då är man som individ mer eller mindre skyldig att anmäla det, vilket mycket väl kan leda till uppsägning, även om syftet är gott. Det är trots allt så att en anställning är ett ömsesidigt avtal och önskar man ha en klausul om frispråkighet utåt får man nog se till att få in den i avtalet när man tar anställning.

Tycker att ideologin "att klaga inte leder nånstans, man blir betraktad som gnällspik" är en aning slapp. Självklart ska man klaga om man känner att något är fel eller inte fungerar som det ska. Givetvis är det ju upp till arbetsgivaren om han vill lyssna på kritiken eller ej, men vill han ha kvar sina anställda bör denne ta in relevant kritik och försöka göra nåt åt problemen. Sen håller jag med dig om att ingen är tvingad att jobba kvar, känner man att arbetet inte är vad man tänkt sig eller att man ej trivs av andra skäl är det ju bara att öska ett annat jobb.

Yrkesmässig proffesionalism ja, men så länge man håller sig till sanningen och inte överdriver eller tom ljuger om det man säger torde man kunna prata med vem som helst om vad som helst. Skulle något brottsligt föreligga är man ju givetvis skyldigt att anmäla det, om man väljer att inte göra det kan det räknas som medbrottslighet, men det är ju ett nästa kapitel. :)

HB

Citat från: Davve skrivet 03 september 2008, 23:53:53 PM
Nej, men antar att det är Vägverket som utformat reglerna för kör- och vilotider. Antog det var dessa som menades när det skrevs att "körtiderna" har kortats ner. Eller vilka körtider är annars menade?

MVH

Vägverket har inget regelverk för linjetrafik under 50 km. Där är det arbetstidslagstiftning (som gäller hela EU) samt kollektivavtal som styr. Jag är helt övertygad om att ett stort bolag som Arriva följer dessa regelverk.