Solvallaexpressen 1983

Startat av Hasse L, 12 mars 2023, 10:22:47 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


christian berg

Kul med H32 på speciallinjen 78. När den trafikerades var det väl nästan alltid med Büssing från Bromma. Hur länge fanns linje 78? 4044 skrotades på hösten 1983 och de sista H32 i mars 1984. 4044 var ju en de fåtal H32 i Bromma som fick en lite annorlunda plåtdekoration i fronten. Även 4049 och 4067 såg ut på ett liknande sätt, kanske någon mer.

Christian B

Peter Rost

78:an lades ned 1999. Den utgick från Brommaplan till Solvallatravbana från och med 1990-11-01.

Trevliga bilder för övrigt!

//Peter

virtual1

Startade för övrigt 1970 redan, så en rätt lång epok, och fanns som linje 111 innan dess från 1959 (var det då en ordinarie linje?) och ska man vara ytterligare petig så började linjen ännu tidigare med, 1954, men då som linje 82! Dog travsportsintresset efter 1999?????

Lars-Håkan_E

SL ansåg väl inte att detta var något som Landstinget skulle syssla med.

Det går utmärkt att ta 112/113 till hpl på Bällstavägen.

roggek

Citat från: virtual1 skrivet 15 mars 2023, 14:16:42 PM
Dog travsportsintresset efter 1999?????

Nä, men internet och onlinespel via ATG tog över.
Idag behöver du inte ens "besöka Solvalla fysiskt" för att spela på hästar.
Det är väl bara typ Sebastian Schoenbäck och liknande som besöker Solvalla idag...
Fast de åkte väl aldrig Solvallaexpressen? ;D

https://www.youtube.com/watch?v=nBYz17Wgeiw
(Varning för skrattkramp)

Mr G

Har för mig att den kallades Solvallaturen, och inte expressen, och skyltades så också. Åtminstone tidigt 70-tal.
吉先生

Mr G



1972 hette det Solvallaturen, åtminstone på ditresan. Kan det ha hetat Solvallaoturen åt andra hållet? De som vann pengar på den tiden tog gärna taxi till stan efter tävlingarna och var generösa med dricks. De som inte vann fick ta bussen.
吉先生

Ulf Berlin

Härlig bild med den uppsatta skylten på dest skylten :)/Ulf

roggek

Var det specialtaxa på linjen?


John

Skylten fram va ett elände att sätta upp den va tung och skulle sättas i flagghållarna. så senare kom en variant som hängde i handtagen på fronten den va lite större men avsevärt lättare att hänga upp. Någon kanske har en bild på detta. På bilden längst upp hade man gett upp allt med lösa skyltar.