SS Litt H19-H26 hallfördelning 1963

Startat av Gunnar D, 06 november 2008, 20:49:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Hittade i gömmorna en uppgift om hur SS bussar litt H19-H26 fördelades per hall sommaren 1963:

Litt/Modell             Vagnsnr              Hall
H19/ScV Metropol   75006-75053      Bromma
           "               75054-75075      Söder
           "               75076-75126      Hammarby
           "               75127-75155      Bromma
           "               75156-75166      Hornsberg
           "               75167-75188      Brännkyrka
           "               75189-75204      Söder
H20/Volvo              75211-75230      Söder
H21/ScV Capitol      75231-75250      Hammarby
           "               75251-75258      Brännkyrka
           "               75259-75299      Hornsberg
           "               75300-75310      Bromma
H22/ScV Capitol      75311-75360      Söder
           "               75361-75411      Hornsberg
H23/ScV Capitol      75413-75442      Hornsberg
H24/ScV Capitol      75444-75478      Hornsberg
           "               75479-75503      Söder
H25A/Büssing          75443               Hornsberg
H25/Büssing           75504-75533      Hornsberg
H26/Büssing           75534-75543      Hornsberg

Med reservation för ev felaktigheter

/Gunnar


Mr G

Högintressant!

Tack för den.

Hälsningar Mr G
吉先生

Peter Rost

Intressant! Vad gäller H21:orna 5300-5310, var dessa tillfälligt placerade i Brommahallen? Visste inte att det funnits Capitol i just Bromma.

/Peter


Gunnar D

H21 i Bromma var säkert avsedda för linje 80 (N Bantorget-Traneberg) samt extravagnar
/Gunnar

Max W

Det gick capitoler även på 119 ibland, speciellt kvällstid. Såg dem på lördagskvällar vid 22-tiden. Måste ha varit 1958-59 nån gång (i varje fall sedan linjesträckningen ändrats till Hässelby Strand T- Liljekungsvägen.

Gunnar D

OK, vad jag minns och förstått så gick H21 även på linje 118 i början.
/Gunnar

Max W

Jo, det stämmer. Nälsta byggdes under åren 1957-59 och jag minns att det var diskussion på "ordet Fritt" i Tidningen Västerort om just varför det inte gick Metropoler på 118. Enligt reportage i samma tidning var vägnätet för svagt för att tåla H19:s axeltryck. Jag cyklade själv mycket i området hösten 1958.

Gunnar D

En notering (förmodligen fr SS Data 1956):
29/10-56: H21 på anslutningslinjer stationerade i Brommahallen

Fredrik Klint

Intressant lista! Vilka vagnar fanns förutom dessa hos SS 1963? Ett gäng höghus (H15) och turistvagnarna H18 i alla fall.
Det slår mig också hur pass få vagnar Brännkyrka har enligt denna lista; 30st.

Gunnar D

Det stämmer förstås att även andra bussar fanns vid SS sommar-63. Tyvärr har jag bara dessa ofullständiga uppgifter (kanske någon kan kompl):

F3     Trådbuss                 ?             Hornsberg
                                     ?             Hammarby
H15   ScV/Höghus             ?             Hornsberg
                                     ?             Söder
H18   Volvo/Turist    75001-75003      Hornsberg

/Gunnar

Mr G

Citat från: Fredrik Klint skrivet 19 november 2008, 20:00:05 PM

Det slår mig också hur pass få vagnar Brännkyrka har enligt denna lista; 30st.


Brännkyrka hade väl bara två större busslinjer vid den här tiden. 67 och 68. 131 och 161 fanns nog där också, men det gick bara åt en capitol per linje där. När 139:an kommer igång (är det 1963 nån gång?) behövs det förstås några vagnar till den också.
吉先生

Gunnar D

Ja, det stämmer väl ang Brännkyrka. Linje 139 (Mälarhöjden-Bredäng) startade 2/9-63 och då var H21 75253 tursatt.

Mr G

http://www.mrg1.de/images/DSC02143G.JPG

Den här bilden ur en Spårväg och Buss från sent 50-tal (tror jag) kan tolkas som att det fanns capitoler i Bromma på den tiden. Omskyltning kan förstås ha skett innan bussen körde in i tvätten, men det är ändå mindre troligt. Den 111:a det handlar om bör väl vara den korta, och kortlivade, mellan Hässelby Gård och Häselby Strand.
吉先生

Peter Rost

#13
Finns en bild på linje 115 tagen i Abrahamsberg i augusti 1966. Under bilden står det H19, men det bör väl vara en Capitol H21.

Länk: http://www.tramways.com/buses/sweden/sthlm2/index.html

/Peter

Gunnar D

I en annan Metropol-tråd tar Mr H upp frågan hur Hornsbergs fåtaliga H19 användes år 1963-. Här några axplock:
Vagn                  Datum     Linje        Anm
75156                640321    67
75157                640323    67
75158                640309    70E
75159                640326    81
75162                631006    111          Rev 630926
                        640102    70E
                        640324    67T
75163                640126    111
                        640323    81
75164                630918    67T          Rev 630916
75165                640322    67
                        640331    67
Detta var högtrafikturer/extralinjer. Notera även de sena revideringsdatumen vilka indikerar att dessa var lågmilare. Måste ha varit de sista H19 som reviderades.

I samband med T-bana 2 invigning 640405 skedde stora förändringar i söderort vilket bl.a. innebar att Brännkyrka fick fler H19. Förmodligen överfördes samtliga H19 i Hornsberg till Brännkyrka vilket detta indikerar:
Vagn                  Datum     Linje        Anm
75160                640404    140          Endagslinje Svandammspl-Västertorp
75165                640405    136          Ny linje Örnsberg-Klubbacken

Under åren fram till dagen H återfanns Hornsbergs gamla H19 på linjerna i sydväst. Själv åkte jag sista turen med nattlinjen 132 med H19 75157 och detta skedde i högertrafik på morgonen 3 sep 1967.
Mvh Gunnar