Framdörrarna stängda ett år till

Startat av Walter, 09 oktober 2020, 11:37:17 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: homer skrivet 21 oktober 2020, 15:35:19 PMDe personer som vill flytta utrustningen bak är samma personer som vill ha 100% skattefinansiering, vilket i sig inte behöver vara fel, men där är vi inte nu och det är en helt anna fråga

Det där förstår jag inte. Att flytta den mindre kortläsarer till innanför mittdörren behöver inte alls vara någon partipolitisk eller ideologisk fråga, utan är enbart ett sätt att kunna underlätta för de resenärer som vill göra rätt för sig, och som inte kan åka tio mil till närmaste automat för att validera sitt kort innan ens resa ska påbörjas.

Ersa

Citat från: VincentJkpg skrivet 21 oktober 2020, 16:52:47 PM
Läsare och påstigning vid mitt/bakdörr finns ju i stadstrafiken i Östergötland/Jönköping/Göteborg. Jag har iallafall inte hört att det skulle vara några större bekymmer där. Är det nåt som är väldigt annorlunda i Stockholm som gör att det är omöjligt där?

Det är inte ett dugg omöjligt i Stockholms län. Alla dubbeldäckare på linje 676 har haft kortläsare innanför mittdörren sedan de togs i trafik, efter midsommar 2011.
Frågan är varför de förblev ensamma med denna lösning är ut och år in, i ett helt decennium. Man hade gott kunnat fortsätta med denna lösning för alla röda och blå bussar som levererades till länet från och med 2012.

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 21 oktober 2020, 17:49:39 PMJag har förövrigt sett 2 kontroller i Danderyd senaste 2 månaderna, så dom finns  8)

Visst, men tar man sig inte norr om Danderyd, blir länskartan rätt full med vita fläckar. Eller mera i stort sett helvit.

jocke

Hade man gjort detta, flyttat kortläsarna succesivt hade detta problem inte funnits heller :p
Jag förändrar era liv med detta inlägg

buskörare

Citat från: homer skrivet 21 oktober 2020, 15:35:19 PM
håller med här, dessutom måste lagen ändras så biljettkontrollanterna har ett mycket större skydd och mer befogenheter, det är inte rimligt att de ska behövas 10 ordningsvakter, Polis, yttre trafikledare för 2 kontrollanter ska kunna kontrollera en buss, De personer som vill flytta utrustningen bak är samma personer som vill ha 100% skattefinansiering, vilket i sig inte behöver vara fel, men där är vi inte nu och det är en helt anna fråga

Verkligen inte. Jag vill att läsarna flyttas bak, hellre det än plexiglas om jag fick välja. Och jag är 100% emot nolltaxa. Och jag lär inte vara unik på det sättet. I vanliga fall är jag inte helt glad i läsare bak, men det baseras nog mer på kontrollbehov efter att ha blivit rånad i tjänsten.

mittlinje

Citat från: VincentJkpg skrivet 21 oktober 2020, 16:52:47 PM
Läsare och påstigning vid mitt/bakdörr finns ju i stadstrafiken i Östergötland/Jönköping/Göteborg. Jag har iallafall inte hört att det skulle vara några större bekymmer där. Är det nåt som är väldigt annorlunda i Stockholm som gör att det är omöjligt där?

Vet inte hur det är i Jönköping men åk 20 mil västerut så lovar jag dig att det är ett problem med fuskåkning och att genomgående linjer ("färgade expressbusslinjer") har större bekymmer. Anledningen till bakre valideringsutrustning även utanför Göteborg är för att man skall kunna checka ut sin resa, inte gå på bak vilket görs för att utnyttja gratisåkning.

Det blir ett problem då Ada i Landvetter visar sin biljett vid föraren vid påstigning medans Kålle hoppar på hur som helst där bak när bussen kommer inom Göteborg. Och varför skall de som då åker i Bengtsfors visa sin biljett, de är också inom VGR. Skall man släppa viseringskrav även där? Nej, likabehandlingsregeln säger att det blir lättast och mer ekonomiskt om alla visar att de betalt sin biljett!

Mussebuss

Citat från: Ersa skrivet 21 oktober 2020, 22:43:39 PM
Det där förstår jag inte. Att flytta den mindre kortläsarer till innanför mittdörren behöver inte alls vara någon partipolitisk eller ideologisk fråga, utan är enbart ett sätt att kunna underlätta för de resenärer som vill göra rätt för sig, och som inte kan åka tio mil till närmaste automat för att validera sitt kort innan ens resa ska påbörjas.
Helt rätt! Det handlar inte ett dugg om ideologi el motsv.. Bara ett sätt att underlätta. Jag vill gärna tro att de flesta verkligen vill göra rätt för sig, och på landsbygden är det lite av ett problem just nu.
Dessutom är det lite handfallenhet kan jag tycka. Det skulle kanske t o m vara underlättande i normala fall, med eller utan pandemi, med läsare bak. Rollatorer, barnvagnar (i vår landsända), packning, mm.

Fredrik Gelin

Citat från: buskörare skrivet 21 oktober 2020, 17:51:12 PM
Vet du om det går att blippa igång en reskassebiljett på den? Kan ju vara bra att kunna hänvisa dit i så fall.
Om den sitter inne i väntsalen kan det bli knepigt eftersom Waxholmsbolaget har bestämt sig för att stänga terminalen i Vaxholm åtminstone under lågsäsongen fram till mitten av april.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


igel


homer

Ni som tror gott om folk är alldeles för naiva, sl kommer inte få in sina pengar om läsarna sitter bak.

Dock håller jag med busåkaren att jag hellre ser att sl kastar pengarna på att flytta läsare än sätter dit plexiglas runt förarplatsen, men de tycker jag bara för att de skulle vara hemskt att sitta bakom ett sånt

buskörare

Beroende på område man kör i förstås, så tror jag att "plankningen" skulle minska. Där jag kör, kanske med 50% eller mer.
Och de som inte skulle blippa på bakre läsare, lär knappast köpa appbiljetter nu heller. Med tanke på tiden innan eventuella plexiglas ens börjar sättas in, så tror jag att förlusten skulle minska och att det skulle bli billigare än plexiglas. Man kan flytta bak befintliga läsare, nån som pysslat med sånt skrev att det tar 35 min att installera läsare bak. Jag tror man överdriver tiden det skulle ta. Nått direkt stillestånd bland bussarna behöver det ju inte heller betyda om man gör det nattetid.
Jag tycker det är rent av fult att utsätta sina resenärer för detta, när man vet att antalet möjligheter att blippa reskassa är små. De som inte har mobil, brur man sig helt enkelt inte om.

Men, SL vill ha plexiglas så jag antar att det blir plexiglas. Och under tiden så kommer man förlora stora summor i uteblivna intäkter.

homer

Det har ju skrikits i media  och olika facebookgrupper om hur hemska SL är som kräver biljett från nästa vecka och hur synd de är om alla som inte ha en äldre telefon än 10 år ::)

Skulle SL vara smarta skulle dom sänka biljettpriset i appen till låt säga 10 kr och låta de fortsatt kosta runt 40 kr med reskassan, då skulle ingen gnälla att dom inte har mobiltelefon och t o m tant agda 99 år skulle hiva fram sin Iphone 12.

På så sätt tror jag att betalningsmoralen skulle återkomma, ett lågt pris är nyckeln.

Ersa

Man behöver inte välja olika svartvita alternativ, då det ena inte behöver utesluta det andra. Justeringar av priset på mellan olika typer av biljetter är en bra idé, som kan kombineras med flytten av lilla kortläsaren, samt införandet av fler riktiga automater även på knutpunkter som saknar spårtrafik. Därutöver kan man införa både kundvärdar och biljettkontroller även utanför innerstan, där de behövs som mest.

Fredde

Det borde ha funnits biljettmaskiner för köp/blipp vid samtliga lite större knutpunkter för länge sen.
Denna (som jag knäppte bild på idag) sitter i Vaxholm, som har nämnts tidigare:

http://www.bilddump.se/bilder/20201025162850-188.151.224.237.jpg

http://www.bilddump.se/bilder/20201025162949-188.151.224.237.jpg

Tyvärr får jag inte länkningen med direkt bildvisning att fungera, oavsett sajt.

roggek

Det jag tycker är värst är att SL förutsätter att det är plankningen som är boven i dramat...
Det har inte märkt att det cyklas och åks bil ännu mer i coronatider??? Folk undviker att åka kollektivt i största möjliga mån, precis som SL först vill ha det, och då fortsätter man och gnäller man om att man "blöder pengar" på grund av att folk plankar genom bakdörrarna?
Jo tacka fan för att SL och regionen "blöder pengar" när man planerar en bussterminal i Katarinaberget samtidigt som man bygger ut tunnelbanan till Nacka...

Under Corona-pandemin borde egentligen all kollektivtrafik i Europa vara gratis tills vi har ett fungerande vaccin, och sedan får man väl göra upp med Staten och EU om betalningen...