Detaljer om nya SL-avtalet gällande Roslagen och Norrort 2021

Startat av Mikael T Nilsson, 12 maj 2020, 16:25:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Intressant! Om jag förstod det rätt kommer dubbeldäckare införas på linje 670 i och med det nya avtalet.




https://www.mynewsdesk.com/se/sl/pressreleases/tilldelningsbeslut-foer-roslagsbanan-och-busstrafik-i-norrort-och-norrtaelje-2998469

Ny tråd skapad för detaljer, urknoppad ut upphandlingstråden
/Ersa
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

igel

Det är ju intressant när man läser pressmeddelandet. 670 mellan Stockholm och Vaxholm. Det har ju (i synnerhet från kommunpolitiker i Vaxholm) pratats om att 670 ska (skulle) kortas av till Arninge rescentrum. Men om det nu införs dubbeldäckare kan man ju undra om den tanken fortfarande lever.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

Ersa

Enligt vissa prognoser och lösa förslag är det snarare en ny blå stomlinje (kanske med nummer 675) mellan Arninge och Rimbo, som läggs fram. Medan dagens 639 kortas ner till Hallstavik - Rimbo. Detta skulle dock ligga långt in i framtiden, och kanske inte ens blir av under kommande avtal.
De två tyngre linjerna 670 och 676 kommer nog fortfarande gå till Tekniska högskolan i flera år till (hela nästkommande avtal) åtminstone tills man skapat mer utrymme för uppställning av alla blåa bussar i Danderyd. T.ex genom att däcka över E18 mellan bussterminalen och Mörby station.

Bussmicke

Anropstyrt, vilka linjer?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mikael T Nilsson

Det stod något om tre linjer i Vallentuna samt några linjer väster om Norrtälje.
Min gissning är Norrtäljelinjerna 653 & 654 samt Vallentunalinjerna 662 & 663 samt någon till.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Skulle även gissa på att 646 och 649 får tillbaka ett antal anropsstyrda avgångar. Vid sidan av de ordinarie skoltidsanpassade avgångarna, som lär ligga kvar som idag.

Utöver de ovan bägge nämna Lohäradslinjerna har även 652 varit på tal förr, men hittar inget om att denna är med i listan över ny anropsstyrd trafik just denna gång.

antti-p

Hur många buss behövs Transdevs ny vinst  i SL-området

homer

De enda bussar i båda dessa avtal som de borde vara övertagandekrav på är väl BYD bussarna i Norrtälje? Återstår alltså att se om Transdev kommer köpa vagnar från Nobina och Arriva.

Sen beror de givetvis på om Nobina eller Arriva kommer vinna SSV eller NV hur de kommer bli med flyttar av fordon.

En spekulation är väl att de äldsta Scania ledbussarna i Tyresö ersätts med Norrtäljes B9S och Scania Boggibussarna i Södertörn som ligger i 72 serien ersätts av nyare boggibussar från Norrtälje

Buzzlover

Är det någon som har uppgifter på vilket pris som de olika operatörerna la fram på både Norrort/Norrtälje?
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!


admin

Spekulationer om vilka bussar som kommer att omplaceras var, efter trafikstarter i de nya avtalen, har i sin tur brutits ut till en egen tråd som återfinns under Bussnack.