Fordonsbehov etc. i olika kommande avtal

Startat av S Svensson, 07 maj 2020, 22:37:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

Det är upphandling och ny trafikstart i Sjuhäradsbygden i juni resp dec 2020 med nya bussar. Tidigare 2019 har det varit trafikstart i mellersta Bohuslän.
I Jönköpings län är det trafikstart i juni ev något senare i Jönköpings tätort. Nu skrev någon om trafikstart i Östergötland.
2021 blir det trafikstart i  trakten utmed västra stambanan. Troligen blir det också trafikstart med nya bussar i Östergötland men i andra områden. I SL området är det upphandling.
Någon som kan sammanställa uppgifter om detta. Sedan sitter jag och funderar på det här med bussar. De flesta skulle nog tycka att nya bussar är fina men jag kan inte låta bli att titta på produktionskapacitet och efterfrågan på bussar. För när det köps nya bussar till flera stora län som dessutom håller minst 10 år, så undrar man om det behöver produceras bussar efter 2022. SSn




Denna tråd har knoppats av från tråden »Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?«. Detta då de här inläggen mera utgör ett eget ämne (om nyanskaffning av fordon) snarare än att den handlar om ursprungstrådens syfte, vilket är att informera om status kring kommande/väntande upphandlingar.

VincentJkpg

Citat från: S Svensson skrivet 07 maj 2020, 22:37:57 PM
I Jönköpings län är det trafikstart i juni ev något senare i Jönköpings tätort

Tänker du på stadstrafiken? Det avtalet sträcker sig ju till nästa år när VY tar över. Omdaningen av linjerna till Habo/Bankeryd lär gå som planerat i Juni, bussarna finns ju redan på plats hos Omnibuslinjen såvitt jag sett på Instagram.

Fredde

Citat från: S Svensson skrivet 07 maj 2020, 22:37:57 PM
Sedan sitter jag och funderar på det här med bussar. De flesta skulle nog tycka att nya bussar är fina men jag kan inte låta bli att titta på produktionskapacitet och efterfrågan på bussar. För när det köps nya bussar till flera stora län som dessutom håller minst 10 år, så undrar man om det behöver produceras bussar efter 2022. SSn

Klart det behöver produceras bussar efter 2022.
Det säljs bussar på fler marknader än den svenska...

S Svensson

Joda, visst bör det säljas bussar, men hur många ?
Utomlands blir det säkert en del bussar men detta berör inte svenska återförsäljare ! Sedan kan man hoppas att tillverkarna får att göra även efter nuvarande problem. Men om återförsäljare i Sverige skall klara sig så bör det nog vara bättre fördelning över åren.
Redan tidigare har det varit upp-och ned för återförsäljarna. Vissa har försvunnit och andra hankar sig fram. På de sita 10 åren har det uppstått nya konstellationer. Tänker mig slutet av 1990 talet. Slakt på svenska tillverkare av komponenter. Troligen blir det en del förändringar men just nu vet vi inte vilka.

Ersa

Det är ju inte så att man i de stora avtalen köper in enbart nya bussar av samma årsmodell, och kör alla avtalstiden ut. Det finns ofta ett krav på snittålder, vilket innebär att man fördelar åldern på fordonen i ett trafikområde år efter år. Man startar ofta avtalsperioden med ett gäng begagnade fordon som därefter fasas ut varje år, samtidigt som man köper in ett antal nya varje år.

Walter

Följ antal bussar per årsmodell på SBH eller via officiell statistik så får man en rätt bra bild.

Väldigt stora asvtal kan göra en mindre ändring per år i antal nya bussar men det är en rätt jämn fördelning. Även i år kan man tänka sig en viss minskning i nya busar för långfärd pga Corona men jag anser att huvudmännen sprider ut sina upphandlingar mellan åren. Varken dem eller entreprenörerna vill ha en massa stora tunga avtal att hantera samtidigt.

Har man dessutom en bra framförhållning mellan tilldelning och trafikstart så kan det också medföra att man kan få en jämnare tillverkning/leverans. Försäljarna är nog glada oavsett om man säljer 100 bussar på ett bräde jämfört med 10 per månad. De har naturligtvis anpassat sig efter verkligheten.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

S Svensson

Att jag skriver om det hela beror på att jag har följt det hela under ganska många år. Min uppfattning är att det bör finnas tillverkning av bussar på nära håll. Om det säljs bussar ena året i stor mängd så blir det mindre åren efter. Jag hade nog sett att bussar gärna hade varat lite längre. Att det är ekonomiskt att behålla fordon någorlunda tid. Bussar tillverkade någon annanstans då. Ja bussar tillverkas i Tjeckien,Turkiet,Kina med flera. Olika karosstillverkare (kaross kallar jag fortfarande som tidigare då det fanns ramar på bussarna) köper ju sina komponenter från samma tillverkare. Sedan finns det olika sätt att montera dem på.
Jag tycker dock att det är skäl att följa antalet fordon som registreras i landet.

homer

Hos SL pågår just nu 4 parallella upphandlingar av busstrafik, totalt borde de röra sig om nästan 1000 fordon, vad jag hört kommer maxåldern vara 13 år och inga krav på medelålder kommer finnas (rätta mig gärna om någon sitter på annan fakta)

Keolis som kör majoriteten av de bussar som nu upphandlas köpte väldigt mycke nytt till de föregående upphandlingen för 10 år sedan, alla dessa fordon få alltså rulla i ytterligare 3 år, sen kommer den lilla detaljen att Stockholms innerstad från årskiftet endast tillåter Euro6 fordon, väldigt många av fordonen Keolis köpte in 2011 har Euro5 och är alltså portade...

Nobina som kör ett av områdena som nu upphandlas och som Ersa skrev ovanför här en annan strategi och de är att börja minsta antal nya fordon och sen byta upp sig lite varje år

Så allt beror väl på vilka operatörer som vinner vilka avtal hur de blir med nya bussar... ska hur som helst bli spännande

Jo

Citat från: S Svensson skrivet 08 maj 2020, 00:16:09 AM
Joda, visst bör det säljas bussar, men hur många ?
Utomlands blir det säkert en del bussar men detta berör inte svenska återförsäljare ! Sedan kan man hoppas att tillverkarna får att göra även efter nuvarande problem. Men om återförsäljare i Sverige skall klara sig så bör det nog vara bättre fördelning över åren.
Redan tidigare har det varit upp-och ned för återförsäljarna. Vissa har försvunnit och andra hankar sig fram. På de sita 10 åren har det uppstått nya konstellationer. Tänker mig slutet av 1990 talet. Slakt på svenska tillverkare av komponenter. Troligen blir det en del förändringar men just nu vet vi inte vilka.

I vilken omfattning är lokala återförsäljare inblandade i leveranserna/försäljningen till de största operatörerna?

Ulf Berlin

I spåren av Coronaepidemin kanske(som så mycket annat)tankarna med låg medelålder på fordonen
att komma ändras om förutsättningarna ändras i stort.../Ulf
(Det skulle bara vara nyttigt i många fall...)

S Svensson

Vad jag hört så är det lokala försäljare som svarar för leverans och försäljning. Så har det varit många år. I Borås finns ett aktivt företag som brukar kallas Borås Bil AB. De har sålt många bussar genom åren. De hade hoppas att leverera bussar i vår också. Vad gäller Scania så vet jag inte. Toweks (i Kinna och Ätran) har tagit över Bohus Motor.  Troligen levererar Vinga huvuddelen av Scania fordonen till olika västsvenska företag, enl deras hemsida. När MAN tog över Neoplan så blev Neoplan Väst AB också leverantör i Västsverige till MAN. Vad jag själv sett så har Volvohandlaren i Kinna sålt många Ford Transit till flera företag även i andra delar av landet. Det kommer gula Ford som ställs upp. Fast nu syns inga till.

CW66


Vad gäller Volvo sköts försäljningen centralt från Göteborg, men även Wist har en försäljningsorganisation. Bussarna görs sedan iordning på de lokala återförsäljarna.
Vad gäller Scania är det likadant - försäljningen sköts centralt via säljare som har hand om "sin" region, plus en säljare som har hand om "fleet" - alltså de större bussföretagen. Leveranserna sköts så långt som möjligt av lokala återförsäljare (som i Scanias fall är franshisebaserade).

Vad gäller Vinga i Kungälv och Lecab i Karlstad är de de enda två som säljer själva vad gäller Scanias bussar. Däremot sker fortfarande klargörning på Scanias lokala återförsäljare. Varken Vinga eller Lecab är certifierade att få göra leveransklargörningar.

Evobus, MAN, Solaris mfl sköter försäljning centralt. Ibland klargör man bussarna för leverans på huvudenheterna (Evobus, Vetlanda och MAN, Kgs Kurva), men är det större batchar gör man ibland klart bussarna hos de företagen ute i landet som skall ha bussarna (direkt på depåerna alltså).

Jag tycker Sören kan beskriva lite om hur han uppfattar detta med bussanskaffning eftersom han själv säger att han följt detta under många år. Det låter lite flummigt med frågan i början, som låter som att han inte vet något alls - vilket jag vet att han vet :-)