Personalvagnar i Stockholm på 70-talet

Startat av Epx, 26 januari 2023, 02:52:15 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ted Selander

Jag åkte emellanåt från Gröndal till Hornsberg, med flera byten. Minns en tur som Hammarby körde, vintertid var det gott om kollegor, alla satt vid mittgången på avstånd från Leylandens isbelagda rutor (insidan).

Nico

Citat från: Micke A skrivet 27 januari 2023, 13:18:42 PMMan ringde till något ställe inom SL (minns inte riktigt var) och ställde frågan hur personalvagnarna gick, då man tex skulle börja i Högdalshallen 04,58 för att köra ut ett tåg. Då fick man upplysning hur man skulle åka då från Södermalm som jag bodde på till Högdalshallen genom ta linje 90? till typ Hammarbyhallen och byta där till 90?

Var inte med själv när det begav sig, men kollade lite med en kompis som var med. Han undrade då inte det inte månne kunde varit till den dåvarande tjänsteupplysningen man ringde? Tydligen kunde de tillhandahålla lite allmän info överlag och inte bara info om aktuell tjänst.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ted Selander

Jovisst var det Tjänsteupplysningen, en förnämlig telefonisk institution. Servicen varierade över tid, ibland fick man tjänstenummer och starttid, men ofta fler detaljer.

Gunnar D

Citat från: Ted Selander skrivet 27 januari 2023, 21:11:53 PM
Har bara snikvarianten av Photobucket för tillfället.
Här Pv 907 den 11 maj 1976. Vagnen kom från linje 62>92 tur 14.


Odenplan

Gasverksvägen/Rådjursstigen, väl?

Här är väl dess motsvarighet 1972:




Mvh Gunnar

Ted Selander

Ja, det var ett snurrande. Ändå gavs tid för några fotostopp denna lugna vårnatt. Start- och sluttid stämmer väl med tjänst 207 (!) fyra år senare.

Bussmicke

Citat från: Gunnar D skrivet 29 januari 2023, 14:12:57 PM
Här är väl dess motsvarighet 1972:
Mvh Gunnar

Du läste mina tankar, skulle just till att fråga om en tidtabell innan jag scrollat ner till denna.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Kristofer

Citat från: Ulf Berlin skrivet 27 januari 2023, 21:05:44 PM
Linje 997 gick på Järvafältet och fanns publicerad på baksidan av någon av de vanliga linjernas tidtabeller./Ulf
Det är inte 996 du tänker på? Så hette den i alla fall 1978, och den och Södertäljepersonalvagnen 975 sticker ut genom att ha en turlista som var uppställd i tabellform. Här är vardagsvarianterna på de två linjerna från 29/5-78:

( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.