H80 och kommande BSBV-modell – hjälp önskas

Startat av Peter Bolin, 25 november 2022, 19:46:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Bolin

Förra året köpte jag en H80 i 1970 års utförande skyltad linje 515 av Jörgen Edgar. Jag är mycket nöjd med resultatet:



Nu har jag beställt fler bussar av Jörgen. Till att börja med gäller det en lyxmodell av en BSBV-buss från omkring 1950 skyltad 5 LÖVBERGA. Min pappa, född 1937, hade som ett av sina favoritnöjen på den tiden att åka med linje 5 till Lövberga (nuvarande hpl. Kvarnsjön) och gå till Kummelnäs för att åka med linje 7 tillbaka. Dessutom byggde han en modell av en BSBV-bussfront där det gick att skylta om både linjenummer och destination. :)

Jag behöver hjälp av forumexpertisen med bilder och/eller ritningar av någon buss som var vanlig i trafiken hos BSBV omkring 1950. Det kan gärna vara en bussmodell från 1940-talet; huvudsaken är att modellen var i trafik omkring 1950.

Jag har tidigare visat den här bilden på forumet, en av få bussbilder från min pappas bildarkiv:


BSBV 124 vid Kalvsviks brygga 1949.

Det behövs bättre bilder eller ritningar än så för det här projektet. Är det någon som kan hjälpa till?

Tack på förhand!

Hälsningar
Peter Bolin

Peter Bolin

Det vore roligt att bygga en modell av just BSBV 124 som min pappa tog en bild av vid Kalvsvik sommaren 1949. Det är en Scania-Vabis 2B22 med Boxerkaross som inregistrerades den 25 april 1949. Bussen var således bara ett par månader gammal när min pappa tog bilden.

Här finns det en utmärkt frontbild som ska vara samma busstyp: https://digitaltmuseum.se/021018172894/en-scania-vabis-buss-med-boxerkaross-destination-stenslatten. Kan någon bistå med bilder av långsidorna, bakpartiet och/eller en ritning? En karossanpassning som gjordes för BSBV var att det fanns linjenummer och destination ovanför ingångsdörren, vilket uppenbarligen inte fanns på alla leveranser med denna kaross till andra bolag.

/Peter Bolin

Tom Hallström

Hej! Jag ska återkomma. Jag har någon ritning i min fars arkiv. Ska ursprungligen ha varit ett fordonskort för skaderapport. Det tar några dagar. Mvh Tom Hallström

Peter Bolin

#3
Tack, det låter lovande. Din fars bok från 1978 innehåller åtminstone en bild av rätt fordonstyp, men det behövs mer underlag för en modell. Det ska som sagt bli en lyxmodell med inredning (om vi kan få reda på hur inredningen såg ut).

/Peter Bolin

Tom Hallström

Här kommer ritningen. Den har bleknat. Pappa har noterat axelavstånd 5,9 m. Längd 11,15 m. Bredd 2,3 m.
https://www.flickr.com/photos/196918019@N03/
Jag kan inte lägga in bilder direkt, utan måste länka till mitt Flickr-konto. Om du inte ser ritningen direkt, bläddra!
Ett foto på nr. 96 är med. Vidare finns en bild på nr. 97 med framflyttad dörr. Dessa var likvärdiga med 124.
Om du behöver få texten i den svarta randen framställd, så har jag den också. Pappa var ju grafisk formgivare...
På mitt konto finns också en inredningsbild från tidigt 1930-tal. Osäkert om sätena såg ut så i vagn 124.
Tom

Peter Bolin

#5
Stort tack till Tom för detta material. Nu tror jag att Jörgen har tillräckligt med underlag för en modell av BSBV 124. Ritningen är precis vad som behövs.

Om det är någon mer som har material som kan vara till nytta tas detta tacksamt emot. En interiörbild av en buss med samma Boxerkaross skulle vara till stor hjälp. När modellen är klar kommer jag att visa den här. Jag står på Jörgens kölista. I februari ska han börja bygga min modell.

/Peter Bolin