En kortis i Italien - Del 2

Startat av Ulf Rådeström, 30 september 2010, 08:52:39 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Rådeström

På tisdagkvällen 21/9 tog jag tåget från Bergamo till Venedig och tog in på hotell.
Onsdagen 22/9 spenderades på busstation mer eller mindre hela dagen.

Och Venedig kan man ju kalla "the Omni-City" - vitsigt va? Uppåt 100 Scania OmniCity-bussar rullar runt staden - så konstigt att jag åkte just dit va  :)


Men det finns ju även andra bussar där som rullar - som gamla VanHool-ledbussar


ÖBB - Postbus Österreich trafikerar Venedig från en rad orter i Österrike- så deras fina Setra-dubbeldäckare såg man hela tiden


Just ja - OmniCity var det ja - här är en som testar fjädringen i kurvan - kan ju vara ett bra test kanske?


Som sagt är ju blå "landsbygdsfärgen" och orange "stadsbussfärgen" i Italien, så även om företagen mer och mer har sina egna färger, måste det vara något inslag i fronten av någon av det statliga påbudet. Ser lite konstigt ut dock som om stötfångaren hade bytts ut - men så icke. Här en Scania Beulas Cygnus


Även Scania L94 De Simon fanns det några


Här en OmniCity till


Även ett fåtal nya OmniCity har man lyckats lura på Venedig stadstrafikbolag


Några turistbussar från Scania dök även upp


Och sådana här fanns det några stycken av. Irisbus Citelis gasbuss


Nya MAN-ledbussar i gasversion fanns det även några stycken - klart snygga!


Scania Irizar i4 fanns det några. E på nummerskylten betecknar att bussen är väldigt väldigt ny. För de som kollat på regnr så är de äldsta på A och nyaste uppe på E i registreringarna nu. Dock finns inget system utan mer random som i Sverige.


MEN - på de allra äldsta bussarna så har man inte registrerat om dom - utan här är det VE och efterföljande sifferkombination för Venedig som gäller.


//Uffe

blubb

Scania verkar vara en riktig storsäljare i Italien!
Kul med alla bilderna du visar!

Var du aldrig inne i Venedig utan bara stannade vid bussationen?

Bussmicke

Mycket trevligt!
Blir det inte segt stå på samma ställe hela dagen?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Carl Eric

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 30 september 2010, 08:52:39 AM


Nya MAN-ledbussar i gasversion fanns det även några stycken - klart snygga!




//Uffe

MAN är riktigt snygga! ;)

EDIT: Och ser man på, inlägg nummer 700
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Muk

Trevliga bilder. ÖBB´s Setra var snygg. På min skärm påminner färgsättningen om Thygessons gamla.

Ulf Rådeström

Citat från: Bussmicke skrivet 30 september 2010, 11:19:11 AM
Mycket trevligt!
Blir det inte segt stå på samma ställe hela dagen?

tja...välj mellan o göra det eller gå ett ANTAL kilometer längs en motorväg som sedan delar sig i ett antal riktningar när man kommer till fastlandet så du i princip inte kan fota mer än några få bussar istället om du inte går ett antal kilometer till.

Du vet - Venedig är en ö med kanaler o smala gator och gränder - finns ingen stadstrafik alls.
Alla bussar och tåg går över en lång bro o slutar på busstn/jvgstn där jag stod...

Men lite segt blev det kan jag väl hålla med om

Ulf Rådeström

Citat från: blubb skrivet 30 september 2010, 10:22:14 AM
Scania verkar vara en riktig storsäljare i Italien!
Kul med alla bilderna du visar!

Var du aldrig inne i Venedig utan bara stannade vid bussationen?

Jo, Scania säljer bra!

Klart - kvällen innan var en megavandring i stan företagen.

Blue

Ähh

Du skulle knallat ner till Tronchetton istället och tittat på turistbussr och köpt en spelande tuta på macken! Det är tradition när man är i Venedig.

Scania har dom ju i slöddertälje!  ;)
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Ulf Rådeström

hehe...skulle nog ringt dig så jag kunde klurat ut var den där parkeringen var....;-)

Bussmicke

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 30 september 2010, 23:13:05 PM
tja...välj mellan o göra det eller gå ett ANTAL kilometer längs en motorväg som sedan delar sig i ett antal riktningar när man kommer till fastlandet så du i princip inte kan fota mer än några få bussar istället om du inte går ett antal kilometer till.

Du vet - Venedig är en ö med kanaler o smala gator och gränder - finns ingen stadstrafik alls.
Alla bussar och tåg går över en lång bro o slutar på busstn/jvgstn där jag stod...

Men lite segt blev det kan jag väl hålla med om

Ok, då är jag med.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Henasa

5 av Scanias bussar har jag kört ner  :D