Svensk Busshistoria - Nu även i din mobil!

Startat av Ulf Rådeström, 18 maj 2010, 09:54:54 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Rådeström

Hej!
Nu är  mobil.svenskbusshistoria.se igångsatt för att du lätt ska kunna kolla bussar när du är ute på vift.

SBH mobil är anpassad för att kunna användas på en mobiltelefon utrustad med webbläsare. På sidan kan du använda en enklare version av sökmotorn för bussdatabasen, SBH Mobil skall fungera med många av dagens moderna telefoner utrustade med webbläsare t.ex Android, iPhone och Symbian.

Du kan söka på allt du kan söka på i stora SBH.

Bara och surfa in i mobilen  :)

//Uffe

Niclas Rosenius



    Låter trevligt, Uffe.

    Får tacka för denna tjänst.

    //Niclas


   

vraket

Hur fungerar det om man inte har någon webbläsare inbyggd i mobilen utan laddat ner Opera mobile och använder?

virtual1

Citat från: vraket skrivet 18 maj 2010, 10:38:57 AM
Hur fungerar det om man inte har någon webbläsare inbyggd i mobilen utan laddat ner Opera mobile och använder?

?????? Opera Mobile _är_ en webbläsare! - bara att surfa på =)

vraket

Jag vet det är en webbläsare, men han hade bara tagit upp exempel på redan inbyggda i mobilen.
På den som är inbyggd i min stenåldersmobil så går det inte komma in på den sidan.

Opera mobile krymper sidor, de har inte så många plug-in m m

Därför min fråga.

bjorkaan


MrRep

Citat från: vraket skrivet 18 maj 2010, 14:43:41 PM
Jag vet det är en webbläsare, men han hade bara tagit upp exempel på redan inbyggda i mobilen.
På den som är inbyggd i min stenåldersmobil så går det inte komma in på den sidan.

Opera mobile krymper sidor, de har inte så många plug-in m m

Därför min fråga.

Det skall inte vara några problem med att använda opera, sidan använder inga speciella javascript eller motsvarande

//Mrrep
Utvecklare SBH 2.0

Ersa

Funkar bra i min gamla Nokia 5310. En model som i höst har tre år på nacken:


Martin Maltkvist

Citat från: vraket skrivet 18 maj 2010, 14:43:41 PM
Jag vet det är en webbläsare, men han hade bara tagit upp exempel på redan inbyggda i mobilen.
På den som är inbyggd i min stenåldersmobil så går det inte komma in på den sidan.

Opera mobile krymper sidor, de har inte så många plug-in m m

Därför min fråga.
I min SE C510 kör jag Opera Mini som utan konstigheter visar den mobila bussbibeln.
Nämnda webläsare har fördelen att den visar sidorna i fullformat med möjlighet att zooma in.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

MrX

Fungerar hur bra som helst med Androids webbläsare i HTC Desire. Riktigt coolt Ulf!

Ulf Rådeström

....all for you, you know  :)

Hoppas den funkar bra för er!

Ante

Mycket trevligt!
Har dock ett önskemål: Då jag surfar in på sidan med min iPhone blir texten hopplöst liten och måste zoomas in en bra bit för att bli läsbar. I och med inzoomningen blir inte heller sidan särskilt navigerarvänlig (finns i SAOL? ;) ). Funderingar på att göra en webbplats speciellt anpassad för iPhone/iPod?  Nästan 50% av de som surfar med mobilen har ju en av dessa två enheter varför det kanske skulle vara lämpligt :)

MrRep

Citat från: Ante skrivet 01 juni 2010, 23:03:13 PM
Mycket trevligt!
Har dock ett önskemål: Då jag surfar in på sidan med min iPhone blir texten hopplöst liten och måste zoomas in en bra bit för att bli läsbar. I och med inzoomningen blir inte heller sidan särskilt navigerarvänlig (finns i SAOL? ;) ). Funderingar på att göra en webbplats speciellt anpassad för iPhone/iPod?  Nästan 50% av de som surfar med mobilen har ju en av dessa två enheter varför det kanske skulle vara lämpligt :)

Jag har faktiskt inte provat SBH Mobil överhuvudtaget på en iPhone då jag själv använder Android  :P Men givetvis skall det ju fungera på iPhone också. Skall forska i problemmet och återkomma med en bättre lösning för er iPhone användare!  :)

//
MrRep
Utvecklare SBH 2.0

Björn Ax

När kommer android och iphone apparna då?? :P

MrRep

#14
Citat från: Björn Ax skrivet 02 juni 2010, 00:31:02 AM
När kommer android och iphone apparna då?? :P

Android har funnits lite i tankarna så det är ingen omöjlighet, men ligger lite längre fram i tiden. Tyvärr så har vare sig jag eller uffe någon kunskap eller utrustning för att tillverka appar för iPhone men det finns kanske någon som har det som behövs ;) isf skicka gärna ett PM!

EDIT: Stavfel