Huvudmeny

Röda korset

Startat av yngrot, 09 februari 2010, 22:41:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yngrot

Nu har man läst om det höga arvodet till ordf. Westerberg och då slås i alla fall jag av tanken att för vissa gäller inte det där med att jobba ideellt.. Jag menar 820000sek i arvode av en idell förening det är ju totalt vansinne.  De pengarna kunde ju gjort mer nytta nån annanstans.. Sparka honom och tillsätt en ny som får mindre arvode.. Och inte känns det rätt att stödja Röda korset heller så mycket bluff de verkar hålla på med..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Richard

#1
Citat från: yngrot skrivet 09 februari 2010, 22:41:55 PM
Och inte känns det rätt att stödja Röda korset heller så mycket bluff de verkar hålla på med..

Jag kan bara hålla med om att det ser stötande ut.
Däremot kan jag inte hålla med dig om citatet här ovan där du skriver så mycket bluff dom håller på med.
Har du själv arbetat inom Röda Korset så att du kan kalla det för en bluff???

Jag har varit frivilligledare i 10 år på Röda Korset jag har suttit 8,5 år i jourhavande medmänniska och även varit ansvarig för att skaffa fadderfamiljer till nyinkomna flyktingar.

Detta har jag gjort helt ideéllt utan en enda krona i ersättning och jag vet många med mig som arbetat längre än jag i Röda korset utan ersättning.

Att jobba för Röda Korset är att man tror på dess syfte att som en helt oberoende hjälporganisation faktiskt gör en väldig nytta både i Sverige som utomlands.

När man ställer upp som frivillig så vet man att det är arbete utan ersättning men man gör det för att hjälpa andra inte för att tjäna pengar på det.

Att det finns människor högre upp i Röda Korset som inte sköter sina uppdrag ska inte drabba alla dom som  helhjärtat ställt upp för våra medmänniskor när dom har det svårt.

Så din kommentar att inte stödja Röda Korset för att det bara är bluff är en ren förolämpning mot mig liksom alla dom andra som helhjärtat ställer upp för sina medmänniskor.

Jag har sett fantastiska hjälpinsater under alla mina år inom Röda Korset insatser som gjort skillnad och som gör skillnad för människor både i Sverige som utlandet.

Det är mig till synes lite naivt att tro att bara för att vissa ställer till det så kan man inte kalla hela hjälporganisationen för  en Bluff visst kan man ha en åsikt om Bengt Westerbergs arvode men man behöver inte kalla verksamheten i sig för bluff.

Dessutom kan jag informera er om att inga insamlade pengar från privatpersoner eller från övriga gåvor går till arvoden utan går direkt till det insamlade syftet.

Richard
fd Röda Korsare

yngrot

Jo men tyvärr förstör ju sånt här som Westerbergs arvode väldigt mycket. Det är fel mot alla som verkligen lägger ner hela sin själ ideellt.. Men ändå tycker jag det är sjukt att nån ska så högt arvode i sån typ av förening..

Men om arvodet inte kommer från insamlade medel var kommer de pengarna då från??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Richard

#3
Citat från: yngrot skrivet 14 februari 2010, 20:12:26 PM
Jo men tyvärr förstör ju sånt här som Westerbergs arvode väldigt mycket. Det är fel mot alla som verkligen lägger ner hela sin själ ideellt.. Men ändå tycker jag det är sjukt att nån ska så högt arvode i sån typ av förening..

Men om arvodet inte kommer från insamlade medel var kommer de pengarna då från??

Jag håller fullständigt med dig om att arvoderna skadar Röda korset , och att många tror att insamlade medel går till arvoden.
Det är dom fötroendevalda i Sverige som beslutar om arvoden och detta ska göras om nu i dagarna för att se  om man ska ändra på arvodena inom Röda Korset.
Arvoderna betalas  av medlemmarna inom Röda Korset via medlemsavifterna som man betalar för att vara medlem.
Det kan ju tyckas konstigt det med, jag hade hellre sett att även en del av medlemsavgifterna gått till hjälpverksamhet vilket naturligtvis  inte går eftersom Röda korset även har utgifter för sina Second hand butiker Kupan.

Jag hoppas att dom tar sitt förnuft till fånga för det är också Röda Korsare som reagerar på arvodena.
Det är fel naturligtvis men som organisation trotts dessa personer i toppen så tycker jag att Röda Korset är en fantastisk organisation som gör mycket för att hjälpa människor som behöver hjälp.

Jag blir också förbannad på att han ska ha 82000 kronor i månaden och om det går att ändra är ju helt ok ingen blir gladare än jag men vad Röda Korset har åstadkommit under alla år som jag arbetat för organisationen kan inte ens Bengt Westerbergs 82000 i månaden få mig att tycka att RK är en bluff.

Man kan läsa om arvode på denna sidan för dom som är intresserade.

http://www.redcross.se/rksf/sfdesign.nsf/main?openagent&Layout=Detta_RK&docid=25F2D067CB3A516BC12575EF002F4F80&menu0=2&menu1=0