Capitolen också som modell - men för vänstertrafik!

Startat av LYR, 09 maj 2013, 01:58:10 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

LYR

Citat från: HJP skrivet 13 maj 2014, 08:23:38 AM
****


På vilket sätt är det en kostnadsfråga? Det gick ju bra på den orange SJ-bussen, och på den här SS-bussens framdörr, men inte vid bakdörren(?!):

HJP
Visst HJP -du har helt rätt med ditt argument-detta ska också påpekas.
/LYR

Gunnar D

Citat från: HJP skrivet 10 maj 2014, 22:39:49 PM
****
I dag fick jag tillfälle att fotografera två modeller. Inte bästa fotoförhållandet, men bättre än inget.
Här SS-Capitolen H21 5032.


Se gärna över regnr om det inte har påpekats tidigare!

Mvh Gunnar

LYR

Citat från: Gunnar D skrivet 13 maj 2014, 14:02:00 PM
Se gärna över regnr om det inte har påpekats tidigare!

Mvh Gunnar
På vilket sätt menar du Gunnar, hur bör de kollas-skyltformat, montering, eller länsbokstav/nummer...?
/LYR

Gunnar D

Citat från: LYR skrivet 13 maj 2014, 15:34:33 PM
På vilket sätt menar du Gunnar, hur bör de kollas-skyltformat, montering, eller länsbokstav/nummer...?
/LYR

Ja, A75032 var en H19 Metropol och B214 var väl en Capitol C75/2 dvs "Järnspett" enl SBH.

/Gunnar

LYR

Citat från: Gunnar D skrivet 13 maj 2014, 15:55:09 PM
Ja, A75032 var en H19 Metropol och B214 var väl en Capitol C75/2 dvs "Järnspett" enl SBH.

/Gunnar
Tack, då ska vi undvika just den numren.
/LYR

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 13 maj 2014, 15:55:09 PM
Ja, A75032 var en H19 Metropol och B214 var väl en Capitol C75/2 dvs "Järnspett" enl SBH.

/Gunnar

A75032 inte var utan är väl Spårvägsmuseets Metropol?

Mr H

Björn Forslund

Citat från: LYR skrivet 13 maj 2014, 16:46:38 PM
Tack, då ska vi undvika just den numren.
/LYR

Kör med B241 istället, SJ inv nr 2740 bör också åsättas!
Ska vi vara riktigt noga så fanns dessa bussar med två typer av inredning vid SJ. Vissa hade enkelsäten på vänster sida.

LYR



Så här såg det ut i en monter hos Jeco/MJ-hobby-experten häromdagen.
Förutom dessa tre bussar tillkommer också de bussar som lackerades i oxblodsrött med grått tak.
/LYR

Gunnar D

Citat från: LYR skrivet 21 maj 2014, 14:50:39 PM
Så här såg det ut i en monter hos Jeco/MJ-hobby-experten häromdagen.
Förutom dessa tre bussar tillkommer också de bussar som lackerades i oxblodsrött med grått tak.
/LYR

Kul att se dem!
Oxblodsvarianten bör vara utan Capitolemblem både fram och bak.

Mvh Gunnar

LYR



Citat från: Gunnar D skrivet 22 maj 2014, 10:20:39 AM
Kul att se dem!
Oxblodsvarianten bör vara utan Capitolemblem både fram och bak.
Mvh Gunnar


Nja, om det nu fanns åtminstone denna på Sturegatan, skyltad för spårvagnslinje 10 och ytterligare några exemplar med snibb, så blir det den/de som får stå som förebild/-er för att inte behöva tillföra fler moment och rutiner i tillverkningen - önskvärt är att inte höja prisnivån mer.
Men som alternativ kan man välja monterings-/byggsatsen om andra varianter/lackeringar önskas.

Eftersom  Capitol-modellerna och även CF,  redan  har förhandsvisats i Tyskland på två olika modellforum och därigenom blivit exponerade och kända, bör man nog först boka och sedan köpa de varianter man vill ha, innan upplagorna blir slutsålda.

Länkar till Jeco-Capitolerna  och CF på tyska forum ...och skrolla därefter neråt:
http://www.modellbus.info/aktuel-1.htm
http://mo87.de/index.php?st=1&kat=7388
Länk till MJ-hobby: http://www.mjhobby.se/prodlist3.asp?qsLang=swe&c=1905

/LYR

Gunnar D

Citat från: LYR skrivet 23 maj 2014, 13:36:15 PM

Nja, om det nu fanns åtminstone denna på Sturegatan, skyltad för spårvagnslinje 10 och ytterligare några exemplar med snibb, så blir det den/de som får stå som förebild/-er för att inte behöva tillföra fler moment och rutiner i tillverkningen - önskvärt är att inte höja prisnivån mer.
Men som alternativ kan man välja monterings-/byggsatsen om andra varianter/lackeringar önskas.


Jamen, det är ju precis så som på bilden jag menade att oxblodsvarianten bör se ut! Att den alltså bör vara utan Capitolemblem (=Capitolmärke) både fram och bak som jag skrev. Självklart skall den ha snibb vilket jag underförstått menade.

Mvh Gunnar

LYR

Citat från: Gunnar D skrivet 23 maj 2014, 17:47:14 PM
Jamen, det är ju precis så som på bilden jag menade att oxblodsvarianten bör se ut! Att den alltså bör vara utan Capitolemblem (=Capitolmärke) både fram och bak som jag skrev. Självklart skall den ha snibb vilket jag underförstått menade.

Mvh Gunnar
Hoppsan, jag hade inte kollat min egen bild, men ändå tror jag att det är för sent att  ändra på det nu, eftersom de redan har startat produktionen.
Blir det fler bussmodeller, vilket vi får hoppas - har vi nu lärt oss att vara ute i god tid presentera allt underlag i beställningarna och gardera oss för ev. senare fel. 
/LYR

Nico

Nu har priserna kommit upp på Hobbyexpertens hemsida och med 1245 kr/st. så blir det sannolikt en högre peng än vad många presumtiva köpare hade förväntat sig.

Som jag skrev på annat håll... Visst är det en mindre serie och Jeco behöver sannolikt någon avans, men... samma villkor gäller dock även i andra sammanhang. Kikar man sedan på övriga bussmodeller som också görs av VV Model så är det dyraste jag hittar på 95 €... vilket blir c.a. 400 kronor lägre än vad Capitolerna landar på. Jag gissar på att det kanske blev alltför detaljerat (var där månne för många entusiaster inblandade?!) och det driver upp kostnaderna.

Frågan är om det inte hade varit bättre att i så fall även ha tillverkat Capitol-modellerna i Kina? Nu ska jag inte måla Fan på väggen, men en avigsida är att upplevs det som att det blir för dyrt (i förhållande till likartade alster osv.) så blir lätt så att man riskerar att tappa köpare. Här lär man väl förhoppningsvis få avsättning för de redan tillverkade modellerna, men kommer Jeco våga sig på nya upplagor eller andra modeller? Här blir det nog lite ovisst.

Nu ska jag inte se alltför svart på detta och de som anser modellerna värda detta pris är bara att gratulera, men för egen del så avvaktar jag CF-modellerna istället... då dessa nog pga av billigare produktion (och sannolikt inte lika högt detaljerat) hamnar på mera allmänna prisnivåer.  ;)

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mr H

Citat från: Nico skrivet 25 maj 2014, 20:42:35 PM
Nu har priserna kommit upp på Hobbyexpertens hemsida och med 1245 kr/st. så blir det sannolikt en högre peng än vad många presumtiva köpare hade förväntat sig.

Som jag skrev på annat håll... Visst är det en mindre serie och Jeco behöver sannolikt någon avans, men... samma villkor gäller dock även i andra sammanhang. Kikar man sedan på övriga bussmodeller som också görs av VV Model så är det dyraste jag hittar på 95 €... vilket blir c.a. 400 kronor lägre än vad Capitolerna landar på. Jag gissar på att det kanske blev alltför detaljerat (var där månne för många entusiaster inblandade?!) och det driver upp kostnaderna.

Frågan är om det inte hade varit bättre att i så fall även ha tillverkat Capitol-modellerna i Kina? Nu ska jag inte måla Fan på väggen, men en avigsida är att upplevs det som att det blir för dyrt (i förhållande till likartade alster osv.) så blir lätt så att man riskerar att tappa köpare. Här lär man väl förhoppningsvis få avsättning för de redan tillverkade modellerna, men kommer Jeco våga sig på nya upplagor eller andra modeller? Här blir det nog lite ovisst.

Nu ska jag inte se alltför svart på detta och de som anser modellerna värda detta pris är bara att gratulera, men för egen del så avvaktar jag CF-modellerna istället... då dessa nog pga av billigare produktion (och sannolikt inte lika högt detaljerat) hamnar på mera allmänna prisnivåer.  ;)

Vad är det för detaljering som du anser kan tas bort som inneburit merkostnader då? Sitter och tittar på min CF-modell från Atlas Edition och den är banne mig minst lika detaljerad och kostade 250 kr vill jag minnas. Om man tar fram en ful och slarvig modell så är ju problemet kanske att ingen är intresserad av att köpa den istället! Men jag kan inte inse vad som skulle tas bort på modellen som skulle innebära avsevärda mindrekostnader? Men jag håller helt med dig om att priset är avskräckande!

Mr H

Nico

Kikade lite på min egen CF från Atlas Éditions och den har vissa detaljer som är ganska grovt utförda. Har även en hel del andra modeller i gömmorna och kikade även på dem.

Sådant som nitar, dekor/panellinjer, tampongtryck, fönsterinpassningar osv. är sannolikt betydligt finare utfört på Jecos Capitol vilket torde ha tagit tid... och tid är pengar varför priset ofta blir därefter. Dvs. det är inte detaljerna i sig som kanske kostar så mycket, men ju mer omsorg som läggs ned, desto dyrare blir tyvärr då oftast i slutänden.

Jämför man sedan med tillverkare som Rietze, Brekina m.fl. så är det inte alls sällsynt att sådant som backspeglar, torkare och liknande istället bifogas (eller får köpas som reservdel) för egen montering.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman