Släpet på en ledvagn, vad säger ni?

Startat av RoTe, 18 september 2009, 12:50:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RoTe

Har noterat att många av mina kollegor benämner allt efter leden på en ledvagn för "leden".
Jag säger dock släpet av allt efter leden och själva delen som har fyra singelstolar/"dragspel" och som vrider sig är leden!

Vad säger ni?

jocke

Som man sa när man var liten o åkte med skolan

"Jag vill sitta i ledet"

Vad jag kallar delen efter vet ja faktiskt inte, men leden/ledet i mina ögon är dragspelet i mitten
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Peter Elmheden

Citat från: RoTe skrivet 18 september 2009, 12:50:19 PM
Har noterat att många av mina kollegor benämner allt efter leden på en ledvagn för "leden".
Jag säger dock släpet av allt efter leden och själva delen som har fyra singelstolar/"dragspel" och som vrider sig är leden!

Vad säger ni?

Säger nog också "leden" om hela "släpet", alla förstår ju ändå vad man menar.
Det är väl ungefär som att säga åka med tunnelbanan.

Kvarne

Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Ulf Rådeström

leden är nog vad jag säger också.
Känns lite mer rätt...eftersom ett släp ju oftast går att koppla av och köra utan...och det blir lite svårt o dela på en ledbuss och köra ändå  :D

Danne B.

Säger oxå "leden"... Av samma anledning som ovanstående skribent! Släp är nå´t man kan koppla loss...

//Danne

Simon Bertilsson

Citat från: jocke skrivet 18 september 2009, 13:09:41 PM
Som man sa när man var liten o åkte med skolan

"Jag vill sitta i ledet"

Vad jag kallar delen efter vet ja faktiskt inte, men leden/ledet i mina ögon är dragspelet i mitten

Då sa man ju dragspelsbuss och dragspelet!  8)

Autotransit

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 18 september 2009, 15:16:23 PM
leden är nog vad jag säger också.
Känns lite mer rätt...eftersom ett släp ju oftast går att koppla av och köra utan...och det blir lite svårt o dela på en ledbuss och köra ändå  :D
Leden för mig är de säten som sitter rätt ovanpå vändkransen, och det som är bakom är släpet. Det sade i alla fall "di gamle" på SJ-verkstaden i Uddevalla när jag började där 1972, men det finns nog lika många namn på det hela som det finns människor ;)

SJ hade två ledbussar på den tiden som var stationerade i Stenungsund, men som servades i  Uddevalla. Vad kan ha varit orsaken till detta arrangemang?

Och visst går det att dela på en ledbuss och fortsätta köra, det blir ju en kort-kort buss då :D ;D :)
Jag har faktiskt sett några bussar de gjort om till husbussar genom att plocka loss släpet från bussen och bygga en ny bakvägg.

/Stellan

Staffan Sävenfjord

Citat från: Autotransit skrivet 18 september 2009, 16:23:05 PM
Och visst går det att dela på en ledbuss och fortsätta köra, det blir ju en kort-kort buss då :D ;D :)
Jag har faktiskt sett några bussar de gjort om till husbussar genom att plocka loss släpet från bussen och bygga en ny bakvägg.

/Stellan

Inte bara husbussar. Söne Trafik AB 313 UDH 641 Volvo B10M-55 Aabenraa var från början en ledbuss hos Odderbusser i Danmark. Den fick leden borttagen och en bakvägg byggdes upp i dragvagnen. Även de två batteribussarna El1 hos SL bestod av en dragvagn till ledbuss med bakvägg.
Fast det är ju inget man gör om man finner på morgonen att det bara finns en ledbuss till ett omlopp där det räcker med en kortvagn.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Jag brukar säga bakdel om det som är bakom ledet. Ledet är för mig bara just själva den delen med dragspel
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Nico


Tja, jag brukar säga släpet om delen efter leden... men å andra sidan kallar jag inte heller underbenet för knä!  ;D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

lil-sis

Bakom leden.

Men våra bussar har ju en dragbil om man ska tro monitorn så...  ;D


Jonas Strömblad

Det beror ju helt på var motorn sitter!
I en Scania med motorn i aktern säger jag motorvagn (bakre delen) och manövervagn (främre delen där manöverutrustningen (gaspedal och ratt bl.a) finns).
I en Volvo med motorn mellan axel 1 och 2 säger jag led om själva ledet och släp om det som sitter bakom ledet (dvs släpet).
/J

Ersa

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 18 september 2009, 23:52:22 PM
Det beror ju helt på var motorn sitter!
I en Scania med motorn i aktern säger jag motorvagn (bakre delen) och manövervagn (främre delen där manöverutrustningen (gaspedal och ratt bl.a) finns).
I en Volvo med motorn mellan axel 1 och 2 säger jag led om själva ledet och släp om det som sitter bakom ledet (dvs släpet).
/J

Oj! Det var avancerat, men vad kan man förvänta sig av tågmänniskor? Kommer även Strömblad d.y. att få lära sig dessa "rätta" tågtermer på olika ledvagnar? ;)

Vad kallas då motordelen på en Volvoledvagn med mitt- eller sidmotor? Dragdel?