Europaveghistorie i Norge del I: E6

Startat av gunn-mas, 16 juli 2017, 17:27:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Freke

Gröna vägnummerskyltar utan E är en rätt ny företeelse. Har för mig att man gjorde en stor reform där nästan alla riksvägar blev fylkesvägar och då skyltade om de kvarvarande riksvägarna med gröna skyltar.

Tycker att E35 skulle kunna förlängas via Danmark till Göteborg och därifrån ersätta E6 till Tromsö!

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk


Niklas Bygdestam

Citat från: Freke skrivet 01 augusti 2017, 21:43:30 PM
Gröna vägnummerskyltar utan E är en rätt ny företeelse. Har för mig att man gjorde en stor reform där nästan alla riksvägar blev fylkesvägar och då skyltade om de kvarvarande riksvägarna med gröna skyltar.

Tycker att E35 skulle kunna förlängas via Danmark till Göteborg och därifrån ersätta E6 till Tromsö!

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk


Det fanns gröna vägnummerskyltar utan E i Norge redan före reformen du nämner. Men de var färre på den tiden.

Vad jag inte vet däremot är hur länge Norge har haft gröna vägnummerskyltar utan E. Om det infördes redan när Europavägar kom eller om det kom senare. Det jag däremot känner till är att Norge har ett system där de betydelsefulla vägarna har gröna vägnummerskyltar med eller utan E.

Läser man på skyltningen eller tittar på kartor ser vägar som har gröna vägnummerskyltar utan E i princip lika betydelsefulla ut som om de vore Europavägar.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

almeli

I 1965 ble ett nytt system tatt i bruk. Det inkluderte europaveier
og er i hovedsak det samme som idag.


https://no.wikipedia.org/wiki/Riksvei
https://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_riksveier_i_Norge

Freke

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 02 augusti 2017, 00:59:09 AM

Det fanns gröna vägnummerskyltar utan E i Norge redan före reformen du nämner. Men de var färre på den tiden.

Vad jag inte vet däremot är hur länge Norge har haft gröna vägnummerskyltar utan E. Om det infördes redan när Europavägar kom eller om det kom senare. Det jag däremot känner till är att Norge har ett system där de betydelsefulla vägarna har gröna vägnummerskyltar med eller utan E.

Läser man på skyltningen eller tittar på kartor ser vägar som har gröna vägnummerskyltar utan E i princip lika betydelsefulla ut som om de vore Europavägar.

Det verkar som om de gröna stamvägsskyltarna infördes 1992. Det var väl då den nya europavägsnumreringen genomfördes i Norge och Sverige!? https://snl.no/stamveier

Niklas Bygdestam

Citat från: Freke skrivet 02 augusti 2017, 12:47:37 PM
Det verkar som om de gröna stamvägsskyltarna infördes 1992. Det var väl då den nya europavägsnumreringen genomfördes i Norge och Sverige!? https://snl.no/stamveier


Ja systemet med "stamveiser" kom tydligen 1992 och då med gröna skyltar utan E.

Men det har ju framkommit att E6:an på sin nordligaste del bara hette 6, alltså utan E de första åren. Anledningen är ju tydlig. Internationellt tilläts vägen längst i norr inte ha E. Så man ordnade en nordlig del av E6:an själva med att bara kalla den 6 så fick den ändå en stark relation. Men frågan är om det var då man kom på idén med gröna skyltar utan E? Finns det uppgifter om hur skyltarna på väg 6, dvs dagens E6 längst i norr såg ut på 1960-talet? Var det gröna skyltar utan E? Eller kan det ha varit vita skyltar där det stod 6 på? Det måste väl finnas gamla foton på detta avsnitt från 1960-talet där man ser hur skyltarna såg ut?

Gröna skyltar utan E är vad jag vet något som Norge är ensamma om. De har satt ihop et system med "stamveier". Alla Europavägar är "stamveier". Men tycker de att en väg som inte ingår i Europavägsnätet är lika viktig så ordnar de en "egen Europaväg" genom att skylta den med gröna skyltar utan E :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

almeli

#20


Bilde fra Hesseng v/Kirkenes tatt 02.07.1969 med Kodac Instamatic.
I bakkant høyre side riksvei 6 skilt hvitt med sort ramme og tall

Niklas Bygdestam

Citat från: almeli skrivet 02 augusti 2017, 18:41:11 PM


Bilde fra Hesseng v/Kirkenes tatt 02.07.1969 med Kodac Instamatic.
I bakkant høyre side riksvei 6 skilt hvitt med sort ramme og tall


Jag ser tyvärr ingen bild :(
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Knut

Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge