Görvälns griftegård och Jakobsberg 25/12

Startat av Tommy E, 26 december 2021, 22:58:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tommy E

De som har varit med på forumet ett tag vet att jag har en lång tradition att fota ovanliga linjesträckningar på julen. Från början gällde det specialturer på min hemmaplan Mälaröarna, men sedan dessa avskaffades har jag försökt hitta andra udda avgångar att fota. I år hade turen kommit till linje 564Y med sträckningen Jakobsbergs station-Görvälns griftegård, som trafikeras av tre dubbelturer per år (alla helgons dag, julafton och juldagen).

Sommartid går 564Y dagligen till Görvälnsbadet, men trots detta är det den "ovanligare" ändhållplatsen som står utan parenteser på skylten. ;)



Destinationstexten Görvälns griftegård används alltså bara på tre turer per år, och en av dessa har vi här. Den här gången hade dock linjebokstaven Y inte kommit med i skylttexten.



De turer som vänder vid griftegården kör längs en slinga inne på området, och här är bussen just på väg att avsluta den rundan.



En dryg halvtimme senare skulle turen i motsatt riktning gå längs samma slinga och sedan tillbaka till Jakobsbergs station. Jag gick en bit in på slingan för att fota...



...men ingen buss dök upp. När klockan hade passerat avgångstiden med ett par minuter såg jag i appen "Res i Sthlm" att bussen redan var på väg tillbaka till stationen. Eftersom jag gärna ville ha en bild med Y:et efter linjenumret gav jag mig iväg och försökte genskjuta bussen, men jag tog fel väg och fick därför fortsätta hela vägen till stationen. Efter en stunds väntan ankom bussen, denna gång med Y på skylten! :)

Nu var det annan buss och förare än på den första turen, så kanske hade den här föraren råkat köra sommarlinjesträckningen från Görvälnsbadet istället för griftegården. Eftersom sommarturerna finns är det inte så ovanligt att se linje 564Y ankomma till Jakobsbergs station, men att det sker när marken är snötäckt är inte lika vanligt. ;)



Av bara farten kom en annan 564 också med på bild, nämligen 564H.



Nu har jag fotat alla udda julturer jag känner till i SL-området, så om inget nytt roligt dyker upp nästa år kanske traditionen får vara tillända nu. Hur som helst passar jag på att önska forumdeltagarna god fortsättning och gott nytt år! ;)
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Maven


Trevliga bilder!
Då sågs vi kanske lite snabbt vid infarten till griftegården. Jag hade också tänkt försöka fånga denna udda linje, men eftersom jag inte ville riskera att vi stod i vägen för varandra, så fortsatte jag längre in på slingan, ungefär där du verkar ha stått och väntat på bussen inför andra varvet.


Jag kan också bekräfta att det andra varvet aldrig kördes. Istället kom bussen från Jakobsberg skyltad ej i trafik, körde förbi ute på Mälarvägen, vände någonstans och svängde aldrig in till griftegården på väg tillbaka. Om någon stod vid hållplats inne på kyrkogården och väntade så är det drygt 10 månader till nästa tur...








Bussmicke

Som vanligt när jag inte är på plats så duger det för 5270 att vara ute.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Tommy E

Citat från: Maven skrivet 26 december 2021, 23:58:29 PM
Trevliga bilder!
Då sågs vi kanske lite snabbt vid infarten till griftegården. Jag hade också tänkt försöka fånga denna udda linje, men eftersom jag inte ville riskera att vi stod i vägen för varandra, så fortsatte jag längre in på slingan, ungefär där du verkar ha stått och väntat på bussen inför andra varvet.

Jag kan också bekräfta att det andra varvet aldrig kördes. Istället kom bussen från Jakobsberg skyltad ej i trafik, körde förbi ute på Mälarvägen, vände någonstans och svängde aldrig in till griftegården på väg tillbaka. Om någon stod vid hållplats inne på kyrkogården och väntade så är det drygt 10 månader till nästa tur...

Där ser man! Jag märkte tyvärr aldrig att det var en till fotograf på plats, men det var kul att vi (nästan) träffades! ;) Tack för trevliga bilder och för bekräftelsen angående det andra varvet. Då var det nog som jag misstänkte, att föraren av misstag körde sommarlinjesträckningen från Görvälnsbadet. Gissar att det inte var så många badare som åkte med den här gången. :P

Citat från: Bussmicke skrivet 27 december 2021, 08:44:44 AM
Som vanligt när jag inte är på plats så duger det för 5270 att vara ute.

Den dyker nog upp nästa gång får vi hoppas! ;)
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se