Stadsbussarna Östersund 117 nov 2002

Startat av Ebermark, 09 november 2021, 21:42:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ebermark

På Kyrkgatan i centrala Östersund står Stadsbussarna Östersund 117 och lastar resenärer en novemberdag för 19 år sedan. Bussen är en Scania OmniLink årsmodell 2001.


Bussmicke

Trevligt, just den där generationen bussar där är väl väck?
Minns inte vilken som är den äldsta nu.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Inte rullar det några 20 år gamla bussar i linjetrafik i Jämtland. Har det någonsin gjort det? Stockholms län brukar ju ha landets äldsta linjebussar med 16 år i maxålder.

Bussmicke

Jag inte att just dessa rullar utan undrade mer vilket som var det äldsta nu.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mack

Lustigt, jag trodde det var mer eller mindre dagsfärska foton som hade lagts upp, haha.
Förutom några dekaler så rullar ju fortfarande den här modellen här. Har den haft många generationer genom åren?

Jeppe Hagelbäck

CitatJag inte att just dessa rullar utan undrade mer vilket som var det äldsta nu.

De tre första trådbussarna i Landskrona bör hamna högt upp på en sådan lista. Årsmodell 2003

Mack

Av nyfikenhet slog jag på ett regnummer tillhörande en av stadsbussarna här i Östersund.

Individen med registreringsrummer DMB622 är ganska precis 9 år gammal. (2012)
Vid senaste besiktningen hade bussen rullat lite över 68600 mil. Imponerande tycker jag.

Undrar om det finns någon äldre individ än denna i stan eller om de alla (äldre) ligger ungefär i det här tidsspannet?

Bernt Talbrant

Det är Vy:s buss nr 172 du tittat på, i trafik sedan augusti 2012. Jag hittade t ex nr 143 som sattes i trafik i januari 2011, den hade gått 78313 mil vid besiktningen den 30 oktober i år.

Mack

Än värre där.
Frågan är om de tänker byta ut några eller väntar tills elbussarna fasar ut dem?

Bussmicke

10 år är väl ingenting för en buss.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Beror på hur den skötts, vilken typ av trafik den gått på, och framförallt om ägaren varit ett storbolag eller mindre företag. Det finns bussar som gått över 200 000 mil och är helt slut efter tio år, trots att de renoverats efter fem. Samt åt andra hållet bussar som fyllt 15-16 men som i alla år alltid sett ut att vara i nyskick.