Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Stefan P skrivet 03 april 2019, 18:28:36 PM

Titel: Östra stn
Skrivet av: Stefan P skrivet 03 april 2019, 18:28:36 PM
Hej

Busshpl. som ligger i slingan på Vallahallavägen heter det Östra stn eller Tekniska Högskolan?

Vilket år kom hållplatsen till?

Jag menar hållplatserna för linje 639,670.676 osv.

mvh Stefan P
Titel: SV: Östra stn
Skrivet av: Ersa skrivet 03 april 2019, 18:33:11 PM
Terminalen mellan Valhallavägens körbanor, för 639, 670 och 676, heter Tekniska högskolan. Medan hållplatserna på varsin sida om terminalen, för bl.a linje 4, heter Östra station.
Titel: SV: Östra stn
Skrivet av: Walter skrivet 03 april 2019, 19:43:55 PM
För en icke Stockholmsbo låter det ologiskt. Finns det ngn logik bakom?
Titel: SV: Östra stn
Skrivet av: Stefan P skrivet 03 april 2019, 19:59:45 PM
Hej

Kan det vara för att T- banestn, som är under tekniska högskolan har samma namn.

Mvh Stefan P
Titel: SV: Östra stn
Skrivet av: Ersa skrivet 03 april 2019, 20:15:41 PM
Citat från: Walter skrivet 03 april 2019, 19:43:55 PM
För en icke Stockholmsbo låter det ologiskt. Finns det ngn logik bakom?

Vet inte om man kan kalla det för logik, men då Röda linjen förlängdes till detta ställe (stationen invigdes 1973), och senare vidare ut till Danderyd, var väl den huvudsakliga planen att lägga ner precis hela Roslagsbanan. Då skulle även namnet "Östra station" helt försvinna, och det enda namnet bli just Tekniska högskolan. Det var säkerligen därför tunnelbanestationen och bussterminalen ovanpå fick sina namn.
Innerstadsbussarnas hållplatser har dock behållit sitt ursprungliga namn, som antagligen funnits där ända sedan spårvagnarnas tid.

Så det blev tillslut ett slags moment 22, där två trafikslag har det enda namnet, och två andra trafikslag har det andra namnet. Logiskt, tydligt och lättförståeligt för nya resenärer idag? Verkligen inte.
Titel: SV: Östra stn
Skrivet av: igel skrivet 03 april 2019, 20:32:36 PM
Kan tillägga att det bara är hållplatserna längs "mittön" som är Tekniska högskolan. 4ans gammla hållplats i allén vid rulltrappeuppgången hette också Östra station.
Titel: SV: Östra stn
Skrivet av: homer skrivet 03 april 2019, 21:12:18 PM
Konstigt att inga politiker har föreslagit "Östermalms resecentrum" :P
Titel: SV: Östra stn
Skrivet av: igel skrivet 04 april 2019, 08:13:08 AM
Citat från: homer skrivet 03 april 2019, 21:12:18 PM
Konstigt att inga politiker har föreslagit "Östermalms resecentrum" :P
Det är väl för att den står inför en avväckling, Roslagsbanan till Odenplan, Vaxholmsbussarna till Tyresö, Norrtäljebussarna till Hemmesta (båda via Arenastaden så klart). Sedan är det inte mycket kvar av Rescentrum Östermalm.
Titel: SV: Östra stn
Skrivet av: virtual1 skrivet 04 april 2019, 08:34:06 AM
Citat från: igel skrivet 04 april 2019, 08:13:08 AM
Det är väl för att den står inför en avväckling, Roslagsbanan till Odenplan, Vaxholmsbussarna till Tyresö, Norrtäljebussarna till Hemmesta (båda via Arenastaden så klart). Sedan är det inte mycket kvar av Rescentrum Östermalm.

Roslagsbanan ska väl ändå gå till centralen är det tänkt? =) - och vad får du det ifrån att Vaxholmsbussarna ska till Tyresö och Norrtäljebussarna till Hemmesta? Låter ju fruktansvärt ologiskt.
Titel: SV: Östra stn
Skrivet av: buskörare skrivet 04 april 2019, 08:52:17 AM
Citat från: virtual1 skrivet 04 april 2019, 08:34:06 AM
Roslagsbanan ska väl ändå gå till centralen är det tänkt? =) - och vad får du det ifrån att Vaxholmsbussarna ska till Tyresö och Norrtäljebussarna till Hemmesta? Låter ju fruktansvärt ologiskt.

Täbys Moderater kräver en buss som går från norra sidan till södra Stockholm. Kanske är tanken att 670 är den man väljer att förlänga?
Titel: SV: Östra stn
Skrivet av: Ersa skrivet 04 april 2019, 09:33:19 AM
Det har lagts upp några enskilda förslag om att låta vissa blåbusslinjer gå igenom stan, men innan det finns några köfria vägar att köra dessa på, lär detta knappast kunna genomföras.
Titel: SV: Östra stn
Skrivet av: igel skrivet 04 april 2019, 09:37:12 AM
Citat från: virtual1 skrivet 04 april 2019, 08:34:06 AM
och vad får du det ifrån att Vaxholmsbussarna ska till Tyresö och Norrtäljebussarna till Hemmesta? Låter ju fruktansvärt ologiskt.
Kan bland annat läsas här (http://sammantradeshandlingar.sll.se/sites/sammantradeshandlingar.sll.se/files/politiska-organ/trafiknamnden/2013/2013-11-12/punkt07-bilaga-etapp2.pdf)I stomnätsstrategin, arbetet med den har ju fortsatt.
Titel: SV: Östra stn
Skrivet av: Ersa skrivet 04 april 2019, 11:39:51 AM
I teorin vore det givetvis praktiskt att inte bara Roslagsbussarna 639, 670 och 676, utan även Roslagsbanan, kunde fortsätta vidare till "andra sidan" av stan. För att inte stanna upp och ta plats mitt i stan. Dvs precis som hela grundidén med pendeltågen är uppbyggt omkring.
Frågan är dock om detta går att lösa rent praktiskt, samt ekonomiskt. Den planerade pendeltågslinjen "Roslagspilen" via Solna, Åkersberga och Bergshamra till Norrtälje blev ju inte av, mycket just pga att det inte fanns nån naturlig andra ände söder om stan.
Titel: SV: Östra stn
Skrivet av: virtual1 skrivet 04 april 2019, 13:11:46 PM
Citat från: buskörare skrivet 04 april 2019, 08:52:17 AM
Täbys Moderater kräver en buss som går från norra sidan till södra Stockholm. Kanske är tanken att 670 är den man väljer att förlänga?

Även om så vore så pratar vi om en busslinje, inte alla Vaxholms och norrtäljelinjer.
Titel: SV: Östra stn
Skrivet av: buskörare skrivet 04 april 2019, 13:48:37 PM
Citat från: virtual1 skrivet 04 april 2019, 13:11:46 PM
Även om så vore så pratar vi om en busslinje, inte alla Vaxholms och norrtäljelinjer.

Jag har inte pratat om alla Vaxholms linjer heller, utan bara 670.
Titel: SV: Östra stn
Skrivet av: virtual1 skrivet 04 april 2019, 14:40:33 PM
Citat från: buskörare skrivet 04 april 2019, 13:48:37 PM
Jag har inte pratat om alla Vaxholms linjer heller, utan bara 670.

Nej det såg jag, men du svarade isåfall på en fråga som inte var ställd =)
Titel: SV: Östra stn
Skrivet av: buskörare skrivet 04 april 2019, 15:26:45 PM
Frågade man inte varför 670 skulle gå till Tyresö och 676 till Hemmesta? För så tolkar jag det nämligen. Och det svarade jag då på.
Titel: SV: Östra stn
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 05 april 2019, 07:04:24 AM
Stomnätsstrategin är definitivt inte död, SL har bakat in delar av den i kommande upphandlingar söder om stan.
För Vaxholm innebär det iofs inte att alla linjer fortsätter in till och vidare söder om stan, men de linjer som inte går med blåbuss har ju mest som uppgift att mata resenärer till denna. 680 utgör undantaget som bekräftar regeln kan man kanske säga.
Att förlänga Roslagsbanan söder om stan tror jag blir opraktiskt pga spårvidden och en del annat som gör att det blir svårt att kombinera med andra tåg och därför kräver en helt egen infrastruktur.
Norrtäljebussarna har SL tänkt sig att dra via Slussen vidare ut mot Värmdö vilket skulle möjliggöras genom något slags BRT-lösning i City som jag förstått det.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
Titel: SV: Östra stn
Skrivet av: virtual1 skrivet 05 april 2019, 08:22:29 AM
Citat från: buskörare skrivet 04 april 2019, 15:26:45 PM
Frågade man inte varför 670 skulle gå till Tyresö och 676 till Hemmesta? För så tolkar jag det nämligen. Och det svarade jag då på.

Nej, jag frågade om det fanns nån sanningshalt i att Nortällje- och Vaxholmsbussarna skulle ha ändstationer på södra sidan stan, inte om en enstaka linje skulle dras över till andra sidan stan. :-)
Titel: SV: Östra stn
Skrivet av: Ersa skrivet 05 april 2019, 10:15:03 AM
Upplägget med 670 är ju lagt så att de spetsvänder vid Tekniska, medan 639 och 676 har ett upplägg med en massa parkerade bussar i allén, som i teorin skulle kunna merutnyttjas bättre. Dessutom får vi se vilket upplägg SL tänkt sig efter nästa trafikstart, då Arninge Resecentrum öppnar, med anslutning till de tre tunga Roslagsbusslinjerna. En hel del förändringar jämfört med idag lär det nog bli.
Titel: SV: Östra stn
Skrivet av: homer skrivet 05 april 2019, 17:14:59 PM
Har svårt att se någon större vinst med just Norrtälje-Värmdö och Vaxholm-Tyresö. antalet resande som åker hela vägen lär vara försvinnande liten. Däremot skulle nog både Värmdöbor och Tyresöbor vilja ha Direktbuss mot Solna-Kista eller varför inte Arlanda.
Titel: SV: Östra stn
Skrivet av: igel skrivet 05 april 2019, 18:07:24 PM
Citat från: homer skrivet 05 april 2019, 17:14:59 PM
Har svårt att se någon större vinst med just Norrtälje-Värmdö och Vaxholm-Tyresö. antalet resande som åker hela vägen lär vara försvinnande liten. Däremot skulle nog både Värmdöbor och Tyresöbor vilja ha Direktbuss mot Solna-Kista eller varför inte Arlanda.
De tankar som funnits är ju att Värmdöbussarna går Södralänken till Gullmarsplan. Därifrån fortsätter Värmdö- och Tyresöbussarna till City, vidare till (Karolinska-Hagastaden-Arenastaden). Sedan E4an-Bergshamraleden till Danderyds sjukhus. Sedan Vidare till Täbypark-Arninge rescentrum. Där de delas upp och fortsätter mot Norrtälje och Vaxholm.     
Titel: SV: Östra stn
Skrivet av: larslengberg skrivet 05 april 2019, 21:33:41 PM
Citat från: homer skrivet 03 april 2019, 21:12:18 PM
Konstigt att inga politiker har föreslagit "Östermalms resecentrum" :P
Nej, "Stockholm East Travel Centre" ska det förstås heta.. :)
Titel: SV: Östra stn
Skrivet av: Lars_L skrivet 14 april 2019, 23:17:37 PM
Citat från: homer skrivet 05 april 2019, 17:14:59 PM
Har svårt att se någon större vinst med just Norrtälje-Värmdö och Vaxholm-Tyresö. antalet resande som åker hela vägen lär vara försvinnande liten. Däremot skulle nog både Värmdöbor och Tyresöbor vilja ha Direktbuss mot Solna-Kista eller varför inte Arlanda.

Handlar ju snarare om att trafikplanerare (utan någon nämndvärd erfarenhet från praktisk trafikplanering) vill ha långa linjer eftersom dessa leder till att resenärer slipper göra byten. Tanken som nämnts är ju att en sådan här linje skulle gå förbi nya Karolinska och flera målpunkter genom stan. Gör man en teoretisk modell som fokuserar på restidsvinster så kommer en sådan linje blinka likt en Las Vegas-maskin i modellerna när man får till en lång linje som gör att resenärer från Norrtälje som arbetar vid Slussen kan åka dit utan byte, likt resenärer från Värmdö kan komma till Nya Karolinska utan byte. Men man kan ju också peka på att den här typen av linjer finns i exempelvis Göteborg med deras expresslinjer och fungerar ju i alla fall skapligt bra. Göteborgs innerstad är ju dock helt annan karaktär och har ju en helt annan prioritet för kollektivtrafik tack vare spårvagnarna.

Hur man skulle kunna lösa situationen kring Centralen så att det också blir några restidsvinster för resenärerna (undvika dålig punktlighet och förseningar) är väl dock ett större problem. Stockholm har ju också en tunnelbana som är snabb och effektiv i jämförelse med Göteborgs spårvägsnät. Skulle man ha någon linje - så skulle det väl snarare vara en högtrafiklinje som gick i annan sträckning där man har bättre punktlighet. Exempelvis koppla ihop norrort via Fridhemsplan och söderut. Norrtäljebussarna får ju nog stor tidsvariation vid ankomst till Danderyd ändå, med tanke på den långa sträckan, och vagnarnas dåliga kapacitet att lasta fort. 

Det blir ju också problem med en så pass lång linje rent planeringsmässigt - vilket i princip skulle kräva ständiga avlösningar någonstans i stan för att få till några lämpliga tjänster (då körtiden skulle bli uppemot 2,5 timme och ett varv då uppemot 5t 20m).


Sedan kan ju påpekas att man ju ändå tänkt att ha högtrafiklinjer som skulle gå till Tekniska/Slussen. Det skulle troligen alltså inte bli nämnvärt färre avgångar i högtrafik till/från Tekniska i morgonrusningen, utan troligtvis skulle man väl av alla dessa nämnda skäl (samt ekonomiska) försöka ha en liknande turtäthet dagtid för stomlinjen/linjerna och komplettera med andra linjer i högtrafik.

Bara tomköring från Värmdö till Norrtälje blir ju en ganska dryg och dyr historia - vilket ju gör att en sådan linje troligtvis måste ha depåplatser både i Värmdö och Norrtälje, vilket ju dock skapar andra problem.