Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Bussmicke skrivet 26 april 2008, 23:40:53 PM

Titel: Bensinpriset börjar närma sig intressanta nivåer..
Skrivet av: Bussmicke skrivet 26 april 2008, 23:40:53 PM
..eller den magiska gränsen 13:-...

(http://www.bussmicke.se/TEMP/Vilhelmina_Taxi_PML646_Volgsjovagen_Vilhelmina_080424.jpg)
Titel: SV: Bensinpriset börjar närma sig intressanta nivåer..
Skrivet av: Erol skrivet 26 april 2008, 23:42:24 PM
hade en bild på  min gamla mobil då jag gick och jobbade en natt, då stod det 99.99 per liter för all bensin.
Titel: SV: Bensinpriset börjar närma sig intressanta nivåer..
Skrivet av: Krille skrivet 27 april 2008, 07:58:46 AM
Tur att man inte hakat på diesel-trenden iallafall...

/K
Titel: SV: Bensinpriset börjar närma sig intressanta nivåer..
Skrivet av: Bussmicke skrivet 27 april 2008, 08:18:20 AM
Kanske dags börja med E85?
Titel: SV: Bensinpriset börjar närma sig intressanta nivåer..
Skrivet av: Peter Öden skrivet 27 april 2008, 09:16:43 AM
Hej !

Bensinpriset har slagit i taket för mycket länge sedan !

Mvh Peter Ö
Titel: SV: Bensinpriset börjar närma sig intressanta nivåer..
Skrivet av: Bussmicke skrivet 27 april 2008, 10:12:24 AM
Har det?  :D
Titel: SV: Bensinpriset börjar närma sig intressanta nivåer..
Skrivet av: Esbjörn skrivet 27 april 2008, 13:27:20 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 27 april 2008, 10:12:24 AM
Har det?  :D

För alla dem som inte bor så till att det kommer ett tunnelbanetåg var tionde minut och en blåbuss var tredje så har det slagit i taket nåt så in i hvte!
För alla de som är beroende av bilen stjäl bensinen en allt större del av budgeten.
Du vet ju själv efter alla dina fotoresor att de enda bussar som rullar från orter på glesbygden är bussar anpassade efter skoltider.
Att det inte går att komma till ett jobb kl 8 och vara tvungen att lämna detsamma vid två för att ha chans att åka med dagens enda busstur säger sig självt...
Då återstår alltså bara att ta bilen - kosta vad det kosta vill...
Titel: SV: Bensinpriset börjar närma sig intressanta nivåer..
Skrivet av: Bussmicke skrivet 27 april 2008, 14:23:09 PM
Sa ju det bara på skoj.
Titel: SV: Bensinpriset börjar närma sig intressanta nivåer..
Skrivet av: Ersa skrivet 27 april 2008, 14:28:55 PM
Citat från: Krille skrivet 27 april 2008, 07:58:46 AM
Tur att man inte hakat på diesel-trenden iallafall...

Jag var inne på det, men vilken tur att man tvekade! Istället för att byta till att bli mer miljövänlig behåller jag istället den gamla bensinturbon, pga statens påhitt.
Titel: SV: Bensinpriset börjar närma sig intressanta nivåer..
Skrivet av: Kvarne skrivet 27 april 2008, 20:54:39 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 27 april 2008, 14:23:09 PM
Sa ju det bara på skoj.

Vad tankar Bussmicke sin truck med...?  ;D :D 8) :) ;) :D ;D
Titel: SV: Bensinpriset börjar närma sig intressanta nivåer..
Skrivet av: Fredde skrivet 27 april 2008, 20:58:20 PM
98 oktan ligger redan ovan 13 kr tankade min Saab 9-3 turbo här om dagen för 200kr.. Det är inte mycket köra nu förtiden fast det är lika roligt som när man tog körkortet för 3 år sedan å bilen inhandlades...

Fast som en nuvarande pensionär på jobbet sa innan han slutade, klaga inte på bensinpriset det var mer "jobba timmar ef skatt" förr i tiden för en full tank bensin å då drog oftast bilarna med soppa med.. Något ligger i det med..



//Fredde
Titel: SV: Bensinpriset börjar närma sig intressanta nivåer..
Skrivet av: Bussmicke skrivet 27 april 2008, 21:20:14 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 april 2008, 20:55:54 PM
Kolkraftsel ;)
8)
Titel: SV: Bensinpriset börjar närma sig intressanta nivåer..
Skrivet av: Buss-Anders skrivet 27 april 2008, 22:14:10 PM
Pratade för många  många år sedan med en gammal murare, ja det är snart 40 år sedan  jag pratade med  honom kom jag på.
Han klev upp kl. 04.00 för att cykla från Österlen till Ystad cirka 35 km för att mura på den stora silon. Sedan murade han hela dagen för att sedan cykla de 35 km hem .
Nästa dag var det precis likadant ,6 dagar i veckan i flera år.
Den stora skillnaden var att han hade arbete medan många gick arbetslösa.
Men någon bil, mc eller moped var inte att tänka på.

Så när vi pratar om att bensinpriset har slagit i taket, vad är det vi pratar om egentligen.
Om vi får avstå från något annat för att kunna köpa bensin och klarar av att göra det. Har vi då slagit i taket eller inte?
Dyrare bensinpriser kommer att leda till snålare motorer och mindre motorer och lättare bilar vilket är bra. Långpendlarna får ett h*****e förstås de som måste köra långa långa vägar.

Buss och kollektivtrafik går en gyllene framtid till mötes. ;D

mvh
Buss-Anders  
Titel: SV: Bensinpriset börjar närma sig intressanta nivåer..
Skrivet av: Stinsen skrivet 27 april 2008, 22:31:51 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 27 april 2008, 08:18:20 AM
Kanske dags börja med E85?

Problemet är att mycket av det lägre priset äts upp av att det blir högre förbrukning när du kör på E85.
Titel: SV: Bensinpriset börjar närma sig intressanta nivåer..
Skrivet av: yngrot skrivet 29 april 2008, 13:17:16 PM
och tätare oljebyten... miljövänligt? :P
Titel: SV: Bensinpriset börjar närma sig intressanta nivåer..
Skrivet av: M224 skrivet 29 april 2008, 13:31:43 PM
Såg i går att dieseln kostade 13,79 kr/l på statoil.  ??? ::) :-[ :-X :-\ :'(

Bensinen kostade 12,99 kr/litern.

Det är förjävligt rent ut sagt! Extra irriterande är det att det blir som dyrast lagom till semestern.

Etanol ger jag inte mycket för.
Titel: SV: Bensinpriset börjar närma sig intressanta nivåer..
Skrivet av: Anders Noren skrivet 29 april 2008, 14:22:34 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 april 2008, 15:00:23 PM
Om man ens bor så det finns en sådan buss... man behöver inte vara bosatt speciellt avsides idag för att ha mer än 5 km till närmaste busshpl.

Å andra sidan behöver man inte vara bosatt särskilt centralt i dag för att ha närmare än 400 m till en busshållplats med halvtimmestrafik. Ungefär 90 % av invånarna i Luleå tätort - mer än hälften av kommunens invånare - har det. Det är bara i billobbyns propaganda som alla svenskar bor ute i skogen.

Anders
Titel: SV: Bensinpriset börjar närma sig intressanta nivåer..
Skrivet av: Cero skrivet 29 april 2008, 17:10:52 PM
Citat från: Anders Noren skrivet 29 april 2008, 14:22:34 PM
Å andra sidan behöver man inte vara bosatt särskilt centralt i dag för att ha närmare än 400 m till en busshållplats med halvtimmestrafik. Ungefär 90 % av invånarna i Luleå tätort - mer än hälften av kommunens invånare - har det. Det är bara i billobbyns propaganda som alla svenskar bor ute i skogen.

Anders

Sedan är frågan om den bussen går dit man vill åka, när man vill åka och att det passar med övriga aktiviteter samma dag. Bor själv i Stockholm med ett fantastiskt nät av kollektivtrafik med varierad turtäthet. Till en av mina kunder krävs en bussresa om fem minuter (fyra hållplatser) och byte till pendel för resa en station (sex minuter). Summa 11 minuters restid. Det är 400 meter att gå hemifrån till busshållplatsen och tio minuter att gå till kundens kontor. Summa 25 minuter. Till detta kommer väntetid vid bytet buss/pendel på 15 minuter eftersom buss och pendel har samma frekvens och kommer/går samtidigt vid bytespunkten. Alltså tar resan 40 minuter. Bilen tar 20 från dörr till dörr de tider jag vill. Således sparar jag minst 40 minuter per dag om jag väljer bilen. Om dessa 40 minuter kan vara debiterbar tid faller kollektivkalkylen platt oavsett biljett- respektive bensinpris. Det blir alltid lönsammare att ta bilen.

Ovanstående är bara ett exempel på att det inte alltid hjälper att man har busshållplatsen utanför dörren utan det handlar till stor del också om frekvens i kollektivtrafiken, linjeutbud, smidighet vid byten, etc. Lågt pris för kollektivresan eller höjda bilkostnader löser inte alltid ekvationen utan tid och kvalitet är också viktigt. I Stockholm, som har ett bra kollektivtrafikutbud, är det sällan något problem att åka från förorter in till city. Det är oftast inte heller något problem att fortsätta rakt igenom city, även om byte krävs. Däremot är tvärförbindelserna urusla utom i några få fall och då blir det tyvärr lönsamt med bil. Utbyggnad av kollektivtrafiken sker med bussar istället för spårbundet, trots att nya områden växer upp och gamla byggs ut och många av dessa får eller har redan underlag nog för (mer attraktiv) spårbunden trafik.
Titel: SV: Bensinpriset börjar närma sig intressanta nivåer..
Skrivet av: Leif D skrivet 29 april 2008, 17:35:05 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 27 april 2008, 14:23:09 PM
Sa ju det bara på skoj.

Nja, även om du hadde en "gubbe" så tror jag inte på det.....   känner dej !
Titel: SV: Bensinpriset börjar närma sig intressanta nivåer..
Skrivet av: Leif D skrivet 29 april 2008, 17:36:23 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 april 2008, 20:55:54 PM
Kolkraftsel ;)

Mer troligt är nog miljövänlig kärnkrafts-el.....
Titel: SV: Bensinpriset börjar närma sig intressanta nivåer..
Skrivet av: Leif D skrivet 29 april 2008, 17:43:58 PM
Men rent krasst, så äre ju bara att langa fram sitt kort och tanka. Är vi beroende eller lata (eller nått annat, så äre väl bara att betala.  Inte mycke att snacka om igentligen.
Märkligare är ju i så fall bensinpriserna i USA. Hörde då jag körde till jobbet imorrse, på 04-nyheterna, att i USA hade bensinpriserna nu stigit så mycket, att det i vår valuta (Skr) motsvarade ca 5 kr.
Ändå verkar det som om detta svider mycket mycket mer i amerikanernas plånböcker än vad våra egna prishöjningar gör.

Nä, nu ska vi ut och köra mera bil......   /Leif
Titel: SV: Bensinpriset börjar närma sig intressanta nivåer..
Skrivet av: Bussmicke skrivet 29 april 2008, 19:07:07 PM
Citat från: Leif D skrivet 29 april 2008, 17:43:58 PM
Märkligare är ju i så fall bensinpriserna i USA. Hörde då jag körde till jobbet imorrse, på 04-nyheterna, att i USA hade bensinpriserna nu stigit så mycket, att det i vår valuta (Skr) motsvarade ca 5 kr.

Stackars Amerikaner, oj oj, 5 kr... snyft
Titel: SV: Bensinpriset börjar närma sig intressanta nivåer..
Skrivet av: Ersa skrivet 29 april 2008, 21:11:23 PM
Jag skulle vilja bo i Yttertavle några fåtal km från Umeå centrum, men redan här har vi en enda buss på morgonen in till Umeå 7:35, en enda retur på eftermiddagen som anländer byn 16:12 från Umeå. Två bussar/vardag är lite väl fattigt med tanke på att byn ligger 2-3 km söder om stadsdelen Tomtebo som har 15-minuterstrafik större delen av vardagen, samt 30-minuterstrafik på helger...
Titel: SV: Bensinpriset börjar närma sig intressanta nivåer..
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 30 april 2008, 11:48:10 AM
Och de som bor avigt till utan passande kommunikationer får ju göra avdraget för bilresor till/från jobbet.
Visst svider det när det kostar nära 1000-lappen att tanka bilen full, men är det så enorm skillnad mot när soppan kostade 1:50 litern i början på 70-talet? Om vi jämför med vad man fick i lön på den tiden?
När man ser de sega köerna runt Stockholm undrar man ju hur högt taket ligger. Många av dem som köar skulle kunna åka kollektivt, men tycker att det är bekvämare med bilen, och tar kostnaden. En fråga om prioritering alltså.

Titel: SV: Bensinpriset börjar närma sig intressanta nivåer..
Skrivet av: KRNI skrivet 30 april 2008, 13:50:00 PM
Sluta klaga, när jag bunkrar så gör jag det på sjömack och där är priserna ca 1-1,50 kr dyrare per liter än uppe på land. Det är dyrt det! :P
/KRNI
Titel: SV: Bensinpriset börjar närma sig intressanta nivåer..
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 30 april 2008, 18:12:16 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 30 april 2008, 11:48:10 AM
Visst svider det när det kostar nära 1000-lappen att tanka bilen full, men är det så enorm skillnad mot när soppan kostade 1:50 litern i början på 70-talet? Om vi jämför med vad man fick i lön på den tiden?


1,50 år 1970 motsvarar enligt SCB 10,65 i dag. Så lite dyrare har bensinen blivit i fast penningvärde men inte så mycket som man tror. Eller för att vara helt korrekt: bensinen har blivit förhållandevis billigare men skatterna på den har höjts mer än penningvärdesindex.
http://www.scb.se/templates/prislathunden/default.asp
Titel: SV: Bensinpriset börjar närma sig intressanta nivåer..
Skrivet av: Fredde skrivet 30 april 2008, 18:22:10 PM
Många industriarbeten bla processindustrin har ju lönerna ökat mycket under 90-00 talet så det den tidigare arbetskamraten tänkte på var på vad man tjänade på den tiden han tänkte på, men visst pengar har ju ett relativt värde med.. Nu när skatten sjunkit har det verkligen märkts på skattsedeln med.. Fast är man med i A-kassan äts en del av det upp med.. men räknar man med att ha en livstida anställning ska man gå ur kanske om man skiter i solidariteten mot dom som har det värre.. men ofta måste man även tänka på sitt eget bästa med..

//Fredde
Titel: SV: Bensinpriset börjar närma sig intressanta nivåer..
Skrivet av: gubben skrivet 04 maj 2008, 15:10:01 PM
Visst är bensin dyr men man skall ju räkna hur många liter fick man för en timmes  lön 1970 och hur många liter idag??
Om man tar en bussförarar lön ex.vis Många överdriver att den är så dyr eller blivit dyr,  Därimot har man väl tagit ut onödigt skatt så det mesta går till staten, och den stackars mackägarn kan ej leva på att bara sälja bensin
Titel: SV: Bensinpriset börjar närma sig intressanta nivåer..
Skrivet av: RoTe skrivet 04 maj 2008, 17:40:30 PM
Citat från: Anders Bergenfeldt skrivet 27 april 2008, 22:14:10 PM


Så när vi pratar om att bensinpriset har slagit i taket, vad är det vi pratar om egentligen.
Om vi får avstå från något annat för att kunna köpa bensin och klarar av att göra det. Har vi då slagit i taket eller inte?
Dyrare bensinpriser kommer att leda till snålare motorer och mindre motorer och lättare bilar vilket är bra. Långpendlarna får ett h*****e förstås de som måste köra långa långa vägar.

Buss och kollektivtrafik går en gyllene framtid till mötes. ;D

mvh
Buss-Anders

Kan inte hålla med dig riktigt...
Dyrare kostnader för drivmedel betyder mindre pengar över till annat. Alltså kommer vår övriga konsumtion minska vilket kommer märkas genom att svenska industrier kommer få det sämre. När svenska industrier får det sämre kommer vi förlora jobben och när vi förlorat jobben har vi ingen anledning att köra bil. Bilen är otroligt viktig i ett land som Sverige och bensinpriset kan få hela landet att kollapsa.
Titel: SV: Bensinpriset börjar närma sig intressanta nivåer..
Skrivet av: robbes skrivet 06 maj 2008, 20:25:46 PM
Vissa skriker om att kollektivtrafiken går våren till mötes men vem fan skall köra den om inte förarna har råd att åka till garaget för att köra första turen på dygnet?

det glöms alltid bort och så skriker de åk kollektivt
Titel: SV: Bensinpriset börjar närma sig intressanta nivåer..
Skrivet av: Krille skrivet 06 maj 2008, 21:06:34 PM
Citat från: robbes skrivet 06 maj 2008, 20:25:46 PM
Vissa skriker om att kollektivtrafiken går våren till mötes men vem fan skall köra den om inte förarna har råd att åka till garaget för att köra första turen på dygnet?

det glöms alltid bort och så skriker de åk kollektivt

Det är väl knappast ett oövervinnerligt problem...
ALLA kör väl inte bil till jobbet?

/K
Titel: SV: Bensinpriset börjar närma sig intressanta nivåer..
Skrivet av: robbes skrivet 06 maj 2008, 22:39:58 PM
Citat från: Krille skrivet 06 maj 2008, 21:06:34 PM
Det är väl knappast ett oövervinnerligt problem...
ALLA kör väl inte bil till jobbet?

/K

Krille läste du vad jag skrev jag skrev de som kör första turerna innan trafiken startat
Titel: SV: Bensinpriset börjar närma sig intressanta nivåer..
Skrivet av: peter skrivet 06 maj 2008, 22:45:19 PM
Man får utse en gubbe som har "tjänstebussen" med sig hem och tar första passet :D

För övrigt är det ju så att bränslepriserna som alltid tangerar taket för vad som är rimligt och som någon skrev tidigare - vi minskar konsumtion av annat vilket ger efterverkningarna för svensk industri.

Ytterligare ett bekymmer är ju att Sverige är stort och alla transporter blir väldigt kostsamma - speciellt om kundunderlaget finns i Europa - stor risk att man "flyttar ut" för att få lägre transportkostnader.

/ Peter
Titel: SV: Bensinpriset börjar närma sig intressanta nivåer..
Skrivet av: Ersa skrivet 07 maj 2008, 08:02:45 AM
Citat från: peter skrivet 06 maj 2008, 22:45:19 PM
Man får utse en gubbe som har "tjänstebussen" med sig hem och tar första passet :D

Eller får han som bor närmast garaget och kan gå/cykla till garaget alltid ta "morgonpasset".  ;)

För många herrans år sedan hade man tidiga personaltransportbussar som samlade upp förare i Umeå, men dessa är sedan länge nedlagda. Idag är det en förare/personbil som gäller ut till garaget. Förr hade man dessutom även en busslinje (nr 7) som gick till/förbi bussgaraget regelbunden tid under hela dagarna. Numera är även den borta genom att vara nedkortad, samtidigt som folkets hittegodsavdelning flyttats från informationen i stan upp till just... bussgaraget. Som folk inte kan åka buss till...  ::)
Titel: SV: Bensinpriset börjar närma sig intressanta nivåer..
Skrivet av: peter skrivet 07 maj 2008, 22:45:25 PM
Det är ju fantastiskt så väl man kan ordna saker och ting.

Hörde på radion häromdagen att SJ förvånades över att många fler än de trott har bröjat åka tåg - eventuellt hade de hittat orsaken - fler och bättre tåg.
Kan man månne dra en parallell till bussåkandet - om man istället för att minska ner antalet turer kör fler istället så kanske tidtabellen passar många fler.

Många skulle säkert vilja åka buss men som nämnts tidigare så stämmer inte tiderna helt och fullt - dessutom är det nog en hel del som skall passera dagis (eller motsvarande) innan resan kan gå vidare till jobbet.
Fler turer kanske skulle lösa även det problemet men vad vet väl en vanlig dödlig om detta - man kanske skulle satsa på att bli kommunikationsminister.
/Peter
Titel: SV: Bensinpriset börjar närma sig intressanta nivåer..
Skrivet av: Cero skrivet 07 maj 2008, 23:03:07 PM
Citat från: peter skrivet 07 maj 2008, 22:45:25 PM
Det är ju fantastiskt så väl man kan ordna saker och ting.

Hörde på radion häromdagen att SJ förvånades över att många fler än de trott har bröjat åka tåg - eventuellt hade de hittat orsaken - fler och bättre tåg.
Kan man månne dra en parallell till bussåkandet - om man istället för att minska ner antalet turer kör fler istället så kanske tidtabellen passar många fler.

Många skulle säkert vilja åka buss men som nämnts tidigare så stämmer inte tiderna helt och fullt - dessutom är det nog en hel del som skall passera dagis (eller motsvarande) innan resan kan gå vidare till jobbet.
Fler turer kanske skulle lösa även det problemet men vad vet väl en vanlig dödlig om detta - man kanske skulle satsa på att bli kommunikationsminister.
/Peter


Visst är du nära en del av problemet. Ett bra nätverk av gummi- och stålhjulsförsedd kollektivtrafik, attraktiva tidtabeller, smidiga byten, fräscha fordon, engagerad personal. Det skapar attraktionskraft och kan få många att lämna bilen hemma åtminstone varannan dag. Och det är mycket värt bara det. Att ivra för fördyring och försvårande för bilåkande skapar inte de positiva effekter man (vissa?) vill ha. Alternativet måste göras attraktivt istället.
Titel: SV: Bensinpriset börjar närma sig intressanta nivåer..
Skrivet av: homer skrivet 08 maj 2008, 21:52:31 PM
Med ett högt bränslepris blir även kollektivtrafiken dyrare då en väldigt stor del av bussarna går på diesel.
Titel: SV: Bensinpriset börjar närma sig intressanta nivåer..
Skrivet av: Ersa skrivet 09 maj 2008, 00:11:19 AM
Citat från: homer skrivet 08 maj 2008, 21:52:31 PM
Med ett högt bränslepris blir även kollektivtrafiken dyrare då en väldigt stor del av bussarna går på diesel.

Får staten som de vill skulle väl det bli en både chockhöjning på alla drivmedel, och samtidigt en lagom extra skatt på alla kollektivtrafiktaxor. Att folk då inte tar sig till arbetet är mindre noga, bara skatterna kommer in till kassan...
Titel: SV: Bensinpriset börjar närma sig intressanta nivåer..
Skrivet av: Cero skrivet 09 maj 2008, 08:45:04 AM
Citat från: Verspieder skrivet 09 maj 2008, 00:11:19 AM
Får staten som de vill skulle väl det bli en både chockhöjning på alla drivmedel, och samtidigt en lagom extra skatt på alla kollektivtrafiktaxor. Att folk då inte tar sig till arbetet är mindre noga, bara skatterna kommer in till kassan...


Kommer nog efter nästa val. Det är ju häftigt att betala mycket skatt.....
Titel: SV: Bensinpriset börjar närma sig intressanta nivåer..
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 09 maj 2008, 12:05:37 PM
Var det inte "sexigt" att betala skatt enligt en viss minister, numera partiledare?
Oj vad upphetsad man blir när man tankar 200 liter diesel i egna bussen. Nästan allt är skatt, då Sverige lär ha bland de lägsta soppapriserna FÖRE skatt. Det höga skattetrycket har tvingat bolagen till mycket låga marginaler, inte undra på att en massa mackar på landsbygden slår igen.
Titel: SV: Bensinpriset börjar närma sig intressanta nivåer..
Skrivet av: Cero skrivet 09 maj 2008, 16:00:44 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 09 maj 2008, 12:05:37 PM
Var det inte "sexigt" att betala skatt enligt en viss minister, numera partiledare?
Oj vad upphetsad man blir när man tankar 200 liter diesel i egna bussen. Nästan allt är skatt, då Sverige lär ha bland de lägsta soppapriserna FÖRE skatt. Det höga skattetrycket har tvingat bolagen till mycket låga marginaler, inte undra på att en massa mackar på landsbygden slår igen.

Jag tror vi tänker på samma person och uttalande. Och visst är det frustrerande. Tänker på det varje gång jag får in pengar i egna firman och undrar om det egentligen inte är de som satt i system att leva på bidrag och brottslighet som är de riktiga vinnarna i vårt samhälle.
Titel: SV: Bensinpriset börjar närma sig intressanta nivåer..
Skrivet av: peter skrivet 09 maj 2008, 20:58:26 PM
Det kanske finns en outtalad logik i allt detta - nämligen att om det blir för dyrt för oss vanliga människor att åka till jobbet så får vi ju sluta jobba - vips så kan man ju sänka skatten på arbete (utan att förlora så mycket skatteintäkter) - sedan tar man igen (med råge) på karusellerna vad man förlorat på gungorna genom att höja skatt på bränsle (och även kanske mat).
En skattehöjning på bränsle ger ju dessutom en extrainkomst via momsen - kan det finnas en tanke åt det hållet? :o

Man kanske skulle starta en egen busslinje men det får ju givetvis bli i ett veteranfordon och boka upp kollegorna på jobbet.
Alla får prenumerera på dagens buss till jobbet.

Men men - det är ju som sagts tidigare "sexigt" att betala skatt och svenska folket betalar gärna lite (mycket) extra för att vara miljöanpassade.
/Peter
Titel: SV: Bensinpriset börjar närma sig intressanta nivåer..
Skrivet av: Bussmicke skrivet 15 maj 2008, 20:24:52 PM

(http://www.bussmicke.se/TEMP/GUB_149_Dag_Hammarskjoldsvag_Uppsala_080515.jpg)
Titel: SV: Bensinpriset börjar närma sig intressanta nivåer..
Skrivet av: Ersa skrivet 15 maj 2008, 20:26:26 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 15 maj 2008, 20:24:52 PM
(http://www.bussmicke.se/TEMP/GUB_149_Dag_Hammarskjoldsvag_Uppsala_080515.jpg)

13,79 för dieseln? Det var billigt. Här i stan steg den till c:a 14:40 idag.
Snart har åkarna väl knappt råd att starta bussarna...  :(
Titel: SV: Bensinpriset börjar närma sig intressanta nivåer..
Skrivet av: Mange_buss skrivet 15 maj 2008, 20:28:54 PM
Citat från: Anders Bergenfeldt skrivet 27 april 2008, 22:14:10 PM
Pratade för många  många år sedan med en gammal murare, ja det är snart 40 år sedan  jag pratade med  honom kom jag på.
Han klev upp kl. 04.00 för att cykla från Österlen till Ystad cirka 35 km för att mura på den stora silon. Sedan murade han hela dagen för att sedan cykla de 35 km hem .
Nästa dag var det precis likadant ,6 dagar i veckan i flera år.
Den stora skillnaden var att han hade arbete medan många gick arbetslösa.
Men någon bil, mc eller moped var inte att tänka på.

Så när vi pratar om att bensinpriset har slagit i taket, vad är det vi pratar om egentligen.
Om vi får avstå från något annat för att kunna köpa bensin och klarar av att göra det. Har vi då slagit i taket eller inte?
Dyrare bensinpriser kommer att leda till snålare motorer och mindre motorer och lättare bilar vilket är bra. Långpendlarna får ett h*****e förstås de som måste köra långa långa vägar.

Buss och kollektivtrafik går en gyllene framtid till mötes. ;D

mvh
Buss-Anders  



Fast... Dieseln för diseldrivna bussar går ju (i detta fallet) på mera än bensinen  ;)
Titel: SV: Bensinpriset börjar närma sig intressanta nivåer..
Skrivet av: Bussmicke skrivet 13 juni 2008, 21:49:29 PM
Nytt rekord, igen.
Gamla toppnoteringen 13:79 höll inte många dagar, den med 13:59 höll flera veckor.
Finns det inte tak?

(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_732_Sofielundsplan_Gamla_Enskede_080613.jpg)
Titel: SV: Bensinpriset börjar närma sig intressanta nivåer..
Skrivet av: bastuper skrivet 13 juni 2008, 21:55:30 PM
Höj priset mer så blir det fler bilar på blocket  ;D

Jag tror det är det dom vill, höj dte så mycket så folk ställer bilarna.

Så får vi börja bygga mer lägenheter inne i städerna då?

Synd bara att alla landsbygdsbutiker lägger ner, är det till pension som alla pengar går eller?

Vi får hoppas att etanolpriset går i höjden med, så fort man får jobb får man väl köpa sig en liten Skoda eller Polo och trolla om den till spritbil så kanske man kan äga en bil utan att få hål i bakfickan.
Titel: SV: Bensinpriset börjar närma sig intressanta nivåer..
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 13 juni 2008, 22:11:03 PM
För ett par veckor sen kunde man betala 14.99 för dieseln i Örkelljunga.

Själv fick jag ett brev i mitt fack från cheferna igår. Det innehöll en vädjan om att lägga manken till att köra så bränslesnålt som möjligt. Dieseln har stigit med fyra spänn på ett år.
Så visst börjar det bli krisigt, men det innebär ju också att trycket blir allt större att hitta alternativa energikällor. Jag tror att höga bränsleskatter är det enda sättet.
Titel: SV: Bensinpriset börjar närma sig intressanta nivåer..
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 13 juni 2008, 23:21:24 PM
Åkarna kan dessutom dra av bränslekostnaderna från intäkterna och slipper alltså skatta för dem, likaså kan de dra av momsen. I slutändan är det konsumenterna som får betala för dyrare produkter. Hur det är med bussbolagens avtal vet jag inte, finns det klausuler som täcker höjda bränslepriser under avtalsperoiderna?
Men är det billigare att köra på etanol? Skulle alla gå över till etanol finns det inte resurser till detta. Redan nu har det börjat odlas växter för etanolproduktion i större skala, med reultat att rispriserna höjts kraftigt. Förlorarna är världens fattiga.
Sverige har en mycket hög skatt på bränsle. Det är politikernas ansvar att se till att det inte går för långt. Tyvärr är bilismen en mycket bra mjölkko för staten.
Titel: SV: Bensinpriset börjar närma sig intressanta nivåer..
Skrivet av: Bussmicke skrivet 16 juni 2008, 23:19:33 PM
Idag, återigen en ny toppnotering. Just denna mack hade sänkt 10 öre senare under dagen men inte i Stockholm/Bromma.

(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_5207_Storgatan_Umea_080616b.jpg)
Titel: SV: Bensinpriset börjar närma sig intressanta nivåer..
Skrivet av: michael k skrivet 17 juni 2008, 13:44:07 PM
såhär går det när man har med en kartell att göra
opec :-[
Titel: SV: Bensinpriset börjar närma sig intressanta nivåer..
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 17 juni 2008, 22:45:21 PM
Om du räknar bort momsen och bensinskatten så är det inte så mycket kvar åt opec....
Titel: SV: Bensinpriset börjar närma sig intressanta nivåer..
Skrivet av: peter skrivet 17 juni 2008, 23:47:52 PM
Har idag tankat egna bussen (jaja den är inte helt äkta eftersom det är en husbuss), dieselpriset 14.39.
Det fantastiska är ju att man måste starta om tankningen eftersom räkneverket inte klarar mer än 999,99 därefter tog det stopp.
Om priset ökar mer på både diesel och bensin så tar det antagligen evigheter att fylla tanken.

En intressant sida att titta på är www.spi.se som är svenska petroleuminstitutets hemsida - där finns historik över pumppris, skatt, bränslekostnad samt oljebolagens förtjänst per liter.

Man får hoppas på minskat oljepris och att dollarkursen inte rusar iväg.

/Peter
Titel: SV: Bensinpriset börjar närma sig intressanta nivåer..
Skrivet av: michael k skrivet 18 juni 2008, 00:10:44 AM
CitatOm du räknar bort momsen och bensinskatten så är det inte så mycket kvar åt opec....
och där kom ju en annan kartel på tapeten
sveriges riksdag ???
Titel: SV: Bensinpriset börjar närma sig intressanta nivåer..
Skrivet av: Sundås skrivet 18 juni 2008, 11:15:35 AM
Citat från: michael k skrivet 18 juni 2008, 00:10:44 AM
och där kom ju en annan kartel på tapeten
sveriges riksdag ???

Sveriges riksdag är väl ändå ingen kartell?
Titel: SV: Bensinpriset börjar närma sig intressanta nivåer..
Skrivet av: michael k skrivet 18 juni 2008, 12:15:15 PM
sveriges riksdag är väl en kartel eniga i de flesta frågor
särskilt vad gäller bensinhöjningar
Titel: SV: Bensinpriset börjar närma sig intressanta nivåer..
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 19 juni 2008, 00:01:23 AM
Ja, och de brukar också vara eniga när de ska höja sina egna arvoden, och bevilja sig förmåner som att slippa betala trängselskatt. Vidare har de fria resor och åker taxi på skattebetalarnas bekostnad, så vad bryr de sig om vad soppan kostar?
Titel: SV: Bensinpriset börjar närma sig intressanta nivåer..
Skrivet av: Henrik Palmqvist skrivet 19 juni 2008, 00:44:15 AM
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 13 juni 2008, 22:11:03 PM
För ett par veckor sen kunde man betala 14.99 för dieseln i Örkelljunga.

Själv fick jag ett brev i mitt fack från cheferna igår. Det innehöll en vädjan om att lägga manken till att köra så bränslesnålt som möjligt. Dieseln har stigit med fyra spänn på ett år.
Så visst börjar det bli krisigt, men det innebär ju också att trycket blir allt större att hitta alternativa energikällor. Jag tror att höga bränsleskatter är det enda sättet.
Sverige har Europas renaste diesel, och bland den dyraste dessutom. Varför måste vi alltid vara bäst?. Sänk bränsleskatten, så att jobben blir kvar i Sverige. Dessutom så ger den svenska dieseln mindre effekt än "Europadiseln", vilket inebär att bilar som tankar svensk diesel, drar mer bränsle än bilar som tankar "Europadiesel". / Henrik
Titel: SV: Bensinpriset börjar närma sig intressanta nivåer..
Skrivet av: Cero skrivet 19 juni 2008, 20:24:52 PM
Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 19 juni 2008, 00:44:15 AM
Sverige har Europas renaste diesel, och bland den dyraste dessutom. Varför måste vi alltid vara bäst?. Sänk bränsleskatten, så att jobben blir kvar i Sverige. Dessutom så ger den svenska dieseln mindre effekt än "Europadiseln", vilket inebär att bilar som tankar svensk diesel, drar mer bränsle än bilar som tankar "Europadiesel". / Henrik

Det lär också vara så att vår rena diesel har lägre energiinnehåll än exempelvis Tysklands vilket gör att våra bilar drar mer än därnere.
Titel: SV: Bensinpriset börjar närma sig intressanta nivåer..
Skrivet av: Ersa skrivet 20 juni 2008, 05:05:16 AM
De höga bränslepriserna ("bränsleskatten"?) leder till höjd landstingsskatt?  :(

Citat från: DN.seSkenande oljepriser hotar Waxholmsbolagets ekonomi. Företaget behöver enligt beräkningar omkring 20 miljoner kronor extra från landstinget nästa år för att slippa lägga ned trafik i stor omfattning.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=794927
Titel: SV: Bensinpriset börjar närma sig intressanta nivåer..
Skrivet av: Henrik Palmqvist skrivet 20 juni 2008, 08:37:25 AM
Citat från: Cero skrivet 19 juni 2008, 20:24:52 PM
Det lär också vara så att vår rena diesel har lägre energiinnehåll än exempelvis Tysklands vilket gör att våra bilar drar mer än därnere.
Precis det jag skrev ovan  ;). 

Vi har även dieseltillägg på alla milen enligt avståndstabell hos vår speditör på den trafiken vi kör. Det hjälper till en hel del, tror att vi är uppe i nästan 30:- / mil nu, men det går upp och ner. Dieseltillägget är beräknat för att bilen ska dra 45 l /100 km. Alltså när man kör med lätta lass så är det bra, när man kör med tunga lass, så är det mindre bra. Men det jämnar ut sig.  Men vi får bara betalt för det avståndstabellen visar, alla andra mil får vi stå för höjningen själva. Så är det hos de flesta speditörer där man kör på milpeng.

Dessa kostnader drabbar speditörernas kunder, och vidare drabbar det konsumenterna, genom högre priser.

Utan dieseltillägg skulle vi inte klara oss. Vissa lass har vi över 5000:- bara i dieseltillägg. 

Dieseltillägget höjer omsättningen och milpengen rejält, men det är inte de stora inkomsterna man blir rik på, det är de små utgifterna.
/ Henrik
Titel: SV: Bensinpriset börjar närma sig intressanta nivåer..
Skrivet av: Jo skrivet 20 juni 2008, 09:12:11 AM
Citat från: Verspieder skrivet 20 juni 2008, 05:05:16 AM
De höga bränslepriserna ("bränsleskatten"?) leder till höjd landstingsskatt?  :(

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=794927

Betalar verkligen Waxholmsbolaget bränsleskatt i nämnvärd omfattning? Är det inte som med bönder och fiskare att de har en mycket låg CO-skatt på drivmedlet och därför procentuellt sett drabbas mycket hårdare när världsmarknadspriset på råvaran stiger?