Scania eller Scania-Vabis?

Startat av zjbus, 02 maj 2020, 15:43:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

zjbus

Scania CF har aldrig funnits däremot Scania-Vabis CF som tillverkades under åren 1959-1966.
Mvh zjbus




Admin edit: Dessa inlägg har brutits ut ur tråden »Scania CF76 efter 1968« då de inte hade så mycket med ursprungstråden att göra.

saurer

Det är lite tråkigt att man ska hugga på saker som inte har någon betydelse, att man inte skriver ut VABIS
Men däremot måste man ha kött på benen om man ska komma med spydiga kommentarer
Hade du skrivit CF76  hade det varit rätt ,men med bara CF är det fel ,för Scania fortsatte nämligen att tillverka BF 76 med SKV kaross ett tag till under namnet CF 110  Alltså Scania CF 110

Harald Nordius

Dessutom är det ju så som vi som var med och inte bara har läst oss till saker vet, att Scania-Vabis var något som stod på stötfångaren och i diverse papper, inte något man sa. Man sa "Scania" och det har man gjort så länge jag kan minnas, vilket är sedan 50-talet, och förmodligen ännu tidigare.

zjbus

Det är stor skillnad på Scania-Vabis som tillverkades t.o.m. 1967 och Scania f.r.o.m. 1968 och samgåendet med Saab. Min avsikt var inte att vara spydig, tänkte på Scania-Vabis CF som om man ska vara korrekt i detta fallet hette CF 7661. Jag var också med då och har inte enbart läst mej till detta, vad "man" sa var individuellt.

Mr G

Citat från: Harald Nordius skrivet 02 maj 2020, 17:38:26 PM
Dessutom är det ju så som vi som var med och inte bara har läst oss till saker vet, att Scania-Vabis var något som stod på stötfångaren och i diverse papper, inte något man sa. Man sa "Scania" och det har man gjort så länge jag kan minnas, vilket är sedan 50-talet, och förmodligen ännu tidigare.

Säger väl inte emot trådstarten på något sätt. Fram till 1967 hette det Scania-Vabis, och det var väl många som uttalade hela namnet också. Sen om du inte minns det får det stå för dig.

Och att skriva eller säga t ex Scania Metropol istället för det korrekta Scania-Vabis Metropol anser jag vara en riktig styggelse. Något jag reagerar på varje gång jag läser eller hör det.
吉先生

BD

I Södertälje benämndes firman Vabis, Vagnfabriks AB i Södertälje, på 1950-talet. När upphörde södertäljebona med det?

Mr G

#6
A:et i VABIS står förstås för aktie, och inget annat.

Vagnfabriks-Aktiebolaget i Södertelge




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

吉先生

Kaj

Citat från: BD skrivet 06 maj 2020, 19:47:40 PM
I Södertälje benämndes firman Vabis, Vagnfabriks AB i Södertälje, på 1950-talet. När upphörde södertäljebona med det?

Mina svärföräldrar, som levde i Södertälje, sa under hela livet Vabis och det gällde även in på 2000-talet
Kaj