Hur vanligt är det att ändra dörrar på en buss?

Startat av Niklas Bygdestam, 14 februari 2008, 11:39:43 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

I ett annat inlägg visas det en fd Blekingebuss som blivit SL-röd och ombyggd med en ny extra dörr

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=9190.0

Hur vanligt är det att man gör den här sortens ombyggnader med att förse en buss med en extra dörr som inte fanns vid leverans? Nu håller jag mig föresten till bussar som fortfarande används till sitt rätta användningsområde och inte ombyggnader till husbussar och racebussar där de ibland ändrar dörrar hur de vill

Jag känner inte till fall där man tvärtom tar bort en dörr och sätter igen. Förekommer detta? Då menar jag nu inte igensatta dörrar efter högertrafiksomläggningen utan dörrar som sitter på rätt sida om bussen
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Cero

Några av de 55xx (dvs de s.k. fjollorna) Swebus flyttade till andra orter, Skövde och Gotland om jag inte minns fel, blev av med dörren bakom bakaxeln. Det är nog inte alltför svårt och dyrt att lägga till/dra ifrån en dörr på dagens busskarosser. Jag har svårt att tro att tillverkaren använder det utrymme som uppstår utan dörr till att placera utrustning eller förstärkningar som inte finns på motsvarande bussar med dörr på den platsen. Dessutom är det ju bara aluminium och plast nuförtiden.

Hur är det förresten med Busslinks gamla trotjänare 6702. Är den byggd 1-1-0 eller har den byggts om efter leverans?

homer

bussarna till Gotland har kvar sin 3:e dörr

men dem till skövde har numera bara 1+1+0 dem fick även nya stolar

Svoca

Hos ett bussföretag som hette AB Bönabussarna i Gävle fanns en ScV CF6561 av 1959-års modell. Denna buss
levererades i vänstertrafikutförande med dörrställning 1-0-0. Gick som ny på en landsbygdslinje Gävle-Bönan-
Utvalnäs-Harkskär. Bussföretaget, med totalt 8 bussar, övertogs av det kommunala Gävle Stadstrafik år 1962.
Bussen lackerades om i Stadstrafikens färg och sattes in på linjerna 3/4 sträckan Islandsplan-Karskär - fortfarande
med dörrställning 1-0-0. Mycket folk åkte med dessa linjer och ganska fort insåg Stadstrafiken att det inte
fungerade att köra med en buss utan bakdörr i denna trafik. Åtgärden blev att man beställde ett helt "dörrpaket",
bestående av bakdörr, fotstegsbrunn och övrig dörrutrustning, från Scania-Vabis. Ombyggnaden av bussen
utfördes i Stadstrafikens verkstad troligen hösten/vintern 1962. Efter denna ombyggnad fungerade bussen mycket
bättre. Tilläggas kan att bussen hade reg.nr X 992 chassinr 550056, var grön/gul från början och blev beige/röd
då den togs över av Stadstrafiken där den erhöll inv.nr 90.

Björn Forslund

T ex uppsalas sista plattformsbussar, som levererades som omställningsbussar, fick efter en kort tid i högertrafik de båda bakersta dörrarna bortplockade och stolar insatta baktill, en ganska omfattande ombyggnad.
De s k "ödlorna" i Uppsala, Volvo B657 från 50-talet, hade från början 3 (!) dörrar till den bakre plattformen. Konduktören nådde då inte de som klev på den bakersta dörren, och de kunde smita ut samma väg utan att ha erlagt betalning. Trafikbolaget tog då bort den främsta bakdörren och flyttade kondisens bås bakåt, så han kunde nå alla....
Det var nog vanligare förr att man byggde om bussarna vid behov, eftersom man allmänhet behöll dem från att de var nya tills de hamnade på skroten.

Niklas Bygdestam

Citat från: Björn Forslund skrivet 14 februari 2008, 12:23:44 PM
T ex uppsalas sista plattformsbussar, som levererades som omställningsbussar, fick efter en kort tid i högertrafik de båda bakersta dörrarna bortplockade och stolar insatta baktill, en ganska omfattande ombyggnad.
De s k "ödlorna" i Uppsala, Volvo B657 från 50-talet, hade från början 3 (!) dörrar till den bakre plattformen. Konduktören nådde då inte de som klev på den bakersta dörren, och de kunde smita ut samma väg utan att ha erlagt betalning. Trafikbolaget tog då bort den främsta bakdörren och flyttade kondisens bås bakåt, så han kunde nå alla....
Det var nog vanligare förr att man byggde om bussarna vid behov, eftersom man allmänhet behöll dem från att de var nya tills de hamnade på skroten.



Har för mig att jag hört att den där tredje dörren togs bort bara efter några enstaka år på ödlorna. Tittar man på Spårvägssällskapets vackra Uppsalaödla så ser man på vänstersidan ett par fönster närmast bakdörrarna som ser lite konstiga ut och det är en kvarleva från när de tog bort en dörr. Men detta skedde alltså flera år före ombyggnaden till högertrafiken som bussen senare gick igenom
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Svoca

Ombyggnaden av ödlorna (Volvo B657/Säffle) i Uppsala lär ha utförts någon gång i slutet av 1950-talet, ev 1958-1959. Fick denna upplysning hos verkmästaren vid Uppsala Stads Trafik AB vid något besök där. Kan nog ha varit
besvärligt för konduktören med tre dörrar (gratisåkare) och även onödigt. Räckte utmärkt med bara två påstigningsdörrar.

Peter Öden

Hej !

Intressant det Svoca skriver om Bönabussarnas ScV CF X 992. Denna buss kommer jag mycket väl ihåg
från den tid det begav sig. Vid nyleveransen kan jag tillägga bara att den hade en "strömmingsbalkong"
i fronten. Nu kanske några hajar till när jag skriver detta ord. Det ligger till så här att denna buss
m.fl hos Bönabussarna hade en utfällbar hylla som användes för fisktransporter från Bönan/Harkskär
och som lossades vid ankomsten till busstationen där fiskarna sålde sin fisk på Stortorget. Man
stapalde fisklådorna och band fast dem med stora läderremmar.

Mvh Peter Ö

Kent Skoog

Citat från: Peter Öden skrivet 14 februari 2008, 17:23:06 PM
Hej !

Intressant det Svoca skriver om Bönabussarnas ScV CF X 992. Denna buss kommer jag mycket väl ihåg
från den tid det begav sig. Vid nyleveransen kan jag tillägga bara att den hade en "strömmingsbalkong"
i fronten. Nu kanske några hajar till när jag skriver detta ord. Det ligger till så här att denna buss
m.fl hos Bönabussarna hade en utfällbar hylla som användes för fisktransporter från Bönan/Harkskär
och som lossades vid ankomsten till busstationen där fiskarna sålde sin fisk på Stortorget. Man
stapalde fisklådorna och band fast dem med stora läderremmar.

Mvh Peter Ö

Då passar jag på att illustrera Peters berättelse om strömmingsbalkongen med den här bilden som Peter bidragit med tidigare.


Jonas Gustafsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 14 februari 2008, 11:39:43 AM
I ett annat inlägg visas det en fd Blekingebuss som blivit SL-röd och ombyggd med en ny extra dörr

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=9190.0

Hur vanligt är det att man gör den här sortens ombyggnader med att förse en buss med en extra dörr som inte fanns vid leverans? Nu håller jag mig föresten till bussar som fortfarande används till sitt rätta användningsområde och inte ombyggnader till husbussar och racebussar där de ibland ändrar dörrar hur de vill

Jag känner inte till fall där man tvärtom tar bort en dörr och sätter igen. Förekommer detta? Då menar jag nu inte igensatta dörrar efter högertrafiksomläggningen utan dörrar som sitter på rätt sida om bussen

Två Volvo B10BLE / Säffle i Linjebuss serie 2501-2513 (kommer inte ihåg vilka det var på rak arm) såldes till Strömstad-Tanums busstrafik. Där sattes bakdörren igen helt.

Tre andra Linjebussar, 2525-2527 (Volvo B10BLE / Carrus City) som finns kvar hos Veolia fortfarande, har bakdörr, men den är blockerad från insidan och trappan är överbyggd med ett golv med en extra stolsrad. Jag vet faktiskt inte om bakdörren någonsin har använts!

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Jan

Den buss som ändrats mest är väl KR 173 TWL412. Denna Volvo 9700 med dörrställning 1+1 blev 1+1+G samt bakgavellyft.
I branschen 37 år

Esbjörn

Citat från: Jan skrivet 14 februari 2008, 18:48:02 PM
Den buss som ändrats mest är väl KR 173 TWL412. Denna Volvo 9700 med dörrställning 1+1 blev 1+1+G samt bakgavellyft.

Tvärtom gjorde man med Connex 2136 ASD601, som byggdes om från 1-1-G till 1-1-0.
Connex 0737 POO501, som en gång var godsledbuss fick ju också en vanlig bakdel.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Esbjörn skrivet 14 februari 2008, 19:15:21 PM
Tvärtom gjorde man med Connex 2136 ASD601, som byggdes om från 1-1-G till 1-1-0.
Connex 0737 POO501, som en gång var godsledbuss fick ju också en vanlig bakdel.

Fast nu är vi inne på lite annat. För cirka 20 år sedan och längre tillbaks var det vanligt att bussarna fick ett nytt bakparti i samband med reparationer. T ex denna Ikarus med Säffle-bak



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jan

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 februari 2008, 19:25:38 PM
Fast nu är vi inne på lite annat. För cirka 20 år sedan och längre tillbaks var det vanligt att bussarna fick ett nytt bakparti i samband med reparationer. T ex denna Ikarus med Säffle-bak





Precis, vi hade samma i Helsingborg. SJ 1381 dvs Hägglund fick Säffle häck efter kollision.
I branschen 37 år

Stefan P

Hej

Swebus 4423, 4424 och 4425 fick en bakdörr till när de förflyttades från Uppsala till Tyresö.

mvh Stefan