KR Trafik på linje 639 återigen...

Startat av Bussmicke, 06 december 2007, 17:57:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hagri

Citat från: Bussmicke skrivet 06 december 2007, 22:58:37 PM
Skulle tro det, för hygienens skull.

Att det finns extra munstycke i bussarna är inte att räkna med.
En del använder gladeligen samma munstycke som halva personalen gjort innan dem.
De som är "lite" hygieniska har ett eget munstycke i fickan.

Det kan vara lite lurigt om man inte är van vid hur just det alkolåset fungerar så man blåser rätt och suger in luft bakåt exakt vid rätt tillfälle. Annars kan man bli stående längre än man vill.

Soe

Naturligtvis ska en förare inte kunna koppla sig förbi alkolåset. Då försvinner vitsen med det.
Förarna har egna personliga munstycken och det ska ligga extra i handsfacket.

Ny baklucka är beställd osh bussen kommer att återfå sin forna glans om några dagar.

Soe

Skalman

#17
Koppla ur skiten tills dess tillverkaren kan ge tillräckliga garantier. Fenomenet
spänner dessutom över flera typer och modeller av alkolås (för att inte säga
alla), så det måste handla om ett fundamentalt problem i tekniken.

Vissa tillverkare har i alla fall en over-ride-knapp där man kan gå förbi
eländet om det krånglar. Systemet loggar detta med tid och pos (om GPS),
och det finns även exempel där signal skickas till trafik-/transportledaren
om att låset har förbigåtts. (Vilket inte vore något som helst problem
i dagens läge med den teknik som t ex SL har i form av Buss-PC).

Vänta bara tills en nödsituation inträffar, och någon blir skadad eller dör
därför att fordonet inte gick att flytta pga ett alkolås...

yngrot

Alkolås ska ju inte behövas det ingår väl i vår yrkesheder att alltid se till att vara nykter?? Dessutom missar man ju alla uttröttade förare det är ju minst lika farligt som alkolhol. OM man ska ha alkolås så borde det räcka med att de blåses vid uttag av bussen då slipper man ju alla problem med strulande teknik det finns ju för övrigt alldeles tillräckligt av den varan ändå >:(
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

IntresseTrafik

#19
Om det räcker att blåsa vid utag hur vet du då att trafikledaren e nykter?  Som ser att du blåser? Har hört talas om trafikledare som kört TRAFIKFARLIGA bussar till garaget bara föra att det inte märks.

Vad jag vill med detta ämne är att tala om att ingen förrutom tekniken kan sålla borta alla olagligheter! Trafikledaren jag menar i texten ovan körde en buss som saknade höger bromsljus. Jag har bildbevis :) ska jag anmäla honom? var går gränsen?