Några Norrtäljebilder (Nobina) - 4 augusti 2016

Startat av Mikael T Nilsson, 04 augusti 2016, 20:01:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Här kommer några nytagna bilder från Norrtälje. Först f.d. Umevagn 0083, som strax ska lasta resenärer mot Björkö.



Därefter systervagn 0082, även den f.d. Umeå, som lastar resenärer mot Hallstavik.

Jag minns inte att dessa vagnar hade svart maskering runt fönstren före Umeå-tiden. De gick ju ursprungligen i SL-trafiken i Tyresö.



En av Nobina Norrtäljes två Volvo 8700-vagnar trafikerade Norrtäljes stadslinje 658.
Apropå stadslinjerna i Norrtälje undrar jag om inte 55xx-vagnarna (12-meters) är på väg att fasas ut. Dessa brukar ju vara standard på stadslinjerna, men denna dag gick endast 5565 i trafik. I övrigt var det bara boggivagnar i stadstrafiken.



En av Nobina Norrtäljes nyaste boggivagnar på stadslinje 657.



Syskonvagn 3222 trafikerade Blidölinjen. Skulle inte minst fyra av dessa (i serien 3219-25) vara stationerade i Hallstavik? Minst fyra trafikerade denna dag linjer i Norrtälje (ej 641 mot Hallstavik).
Eller har man under sommaren flyttat Umeåvagnar till Hallstavik (B9S)?



Slutligen f.d. Södertörnsvagn 3172 som under sommaren omplacerats till Norrtälje tillsammans med flertalet syskonvagnar.



Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

eldani

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 04 augusti 2016, 20:01:21 PM
Syskonvagn 3222 trafikerade Blidölinjen. Skulle inte minst fyra av dessa (i serien 3219-25) vara stationerade i Hallstavik? Minst fyra trafikerade denna dag linjer i Norrtälje (ej 641 mot Hallstavik).
Eller har man under sommaren flyttat Umeåvagnar till Hallstavik (B9S)?

I går natt fanns det 3 st nyaste boggivagnar parkerade och fem st B9S parkerade i Hallstavik en av B9S var en av Umeåvagnar 0084. Det brukar var fem nyaste boggivagnar finnas i Hallstavik och tre B9S. För det finns 8 ramper i Hallstavik fem av dom ramper är bara för dom nyaste boggivagnar och dom andra tre är för dom andra bussarna. Som igår så stod två av B9S inte uppkopplade på någon ramp som dom stog på nyaste boggivagnars plats.

Bussmax

Trevliga bilder! 6450 verkar gå på 658 jätteofta, har sett den varje gång på linjen när jag varit där! Har inte så mycket koll på detta, men vad kommer 55xx ta vägen? 6400 kommer väl antagligen stanna, jag har även hört att 6401 ska flytta till Norrtälje nu till hösten // Max :-)

eldani

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 04 augusti 2016, 20:01:21 PM

Syskonvagn 3222 trafikerade Blidölinjen. Skulle inte minst fyra av dessa (i serien 3219-25) vara stationerade i Hallstavik? Minst fyra trafikerade denna dag linjer i Norrtälje (ej 641 mot Hallstavik).
Eller har man under sommaren flyttat Umeåvagnar till Hallstavik (B9S)?

Vad det stod enligt Norrteljetidning så skulle det vara 8 st av nyaste boggivagnar  vara stationerade i Hallstavik. Det stod den Norrteljetidning den 2015-12-14 men jag har som mest set sju st som mest parkerat över natten.För det mesta finns det fem st parkerat över natten.  Se länken nedan till Norrteljetidning.

http://norrteljetidning.se/nyheter/nyheter/1.3360816-atta-nya-bussar-rullar-i-hallstavik

Ersa

Det är väl mera en målsättning att försöka ha de flesta 32xx-serien uppe i Hallstavik, men några fasta placeringar skrivna i sten finns inte. Detta då det är då många faktorer som kan ställa till det, så att man måste cirkulera alla bussar regelbundet. De bussar som utgår från Hallstavik och börjar med att köra 641an in till Norrtälje sitter ju inte heller fast på enbart 641 hela trafikdygnet, utan kan i teorin mycket väl snurra runt 10-11 timmar på alla möjliga linjer runtom Norrtälje innan passet avslutas med en 641 norrut igen. På samma vis sitter ju inte de Blidöbaserade bussarna fast att enbart köra 632 & 634 hela trafikdygnet.
T.ex innan sommaren brukade en eftermiddagsavgång på 653 köras av en Hallstaviksbuss, medan en morgonavgång på 654 kördes av en Blidöbuss. Vilket kan vara helt ändrat nu till hösten.

Angående de kortare tvåaxliga 55xx-vagnarna vet jag inte, men om dessa börjar komma upp i ålder, så kanske man måste börja fasa ut dem för att de annars börjar dra ner den avtalsstyrda snittåldern?

eldani

Citat från: Bussmax skrivet 04 augusti 2016, 21:04:17 PM
Trevliga bilder! 6450 verkar gå på 658 jätteofta, har sett den varje gång på linjen när jag varit där! Har inte så mycket koll på detta, men vad kommer 55xx ta vägen? 6400 kommer väl antagligen stanna, jag har även hört att 6401 ska flytta till Norrtälje nu till hösten // Max :-)

Det finns bara dom här av 55xx kvar hos Nobina i Norrtälje och Fridströms Busstrafik i Rimbo Jag tror att det blir nog skrot eller går öster ut. Som dom är väldigt slitna invändigt hur dom är i moton och väkselådan vet jag ej.
5557 STH553
5558 STH559
5564 SUY052
5565 SUY055
5566 SUY058   
5567 SUY061

Sen finns två som Används av Fridströms Busstrafik i Rimbo hur dom är vet jag ej som det var en long tid sen jag så dom och åkte med dom.
5512 SXF040
5517 TBM517


Ersa

Citat från: eldani skrivet 04 augusti 2016, 21:30:38 PM
5557 STH553
5558 STH559
5564 SUY052
5565 SUY055
5566 SUY058   
5567 SUY061

Så även kortvagnarna är alltså 2002or, vilket därmed torde innebära att de står härnäst på att avyttras. I teorin skulle de kunna rulla någon enstaka månad in på 2018, men som sagt måste man i praktiken även ta hänsyn till snittåldern.

Citat från: eldani skrivet 04 augusti 2016, 21:30:38 PM
5512 SXF040
5517 TBM517

Dessa får säkerligen rulla fram till och med den 28 februari 2017, men avyttras säkert rätt snabbt efteråt.

Bussmax

Okej, tack för svar. 6400 och 6401 blir väl då antagligen kvar några år till då! :-)

Ersa

Citat från: Bussmax skrivet 04 augusti 2016, 21:44:09 PM
Okej, tack för svar. 6400 och 6401 blir väl då antagligen kvar några år till då! :-)

Ja, 2006 års modeller klarar (i teorin) sig hela avtalet ut, inkl de bägge förlängningsåren.
Hur det blir i praktiken däremot, är ju helt omöjligt att gissa.

homer

Citat från: eldani skrivet 04 augusti 2016, 21:30:38 PM


Sen finns två som Används av Fridströms Busstrafik i Rimbo hur dom är vet jag ej som det var en long tid sen jag så dom och åkte med dom.
5512 SXF040
5517 TBM517

Citat från: Ersa skrivet 04 augusti 2016, 21:38:39 PM


Dessa får säkerligen rulla fram till och med den 28 februari 2017, men avyttras säkert rätt snabbt efteråt.

Någon som vet om detta är de enda av "fjollboggivagnarna" som fortfarande lever? alltså 5512-5548

För övrigt intressant att bland de 2 bussar som redan från start ansågs bäst är de enda som verkar vara vid livet

eldani

#10
Citat från: homer skrivet 04 augusti 2016, 21:56:47 PM
Någon som vet om detta är de enda av "fjollboggivagnarna" som fortfarande lever? alltså 5512-5548

För övrigt intressant att bland de 2 bussar som redan från start ansågs bäst är de enda som verkar vara vid livet

Det finns bara två boggibussar i serie 55xx och det 5512 och 5517som används Fridströms Busstrafik i Rimbo kvar i trafik i trafikområdet. För den sista som använde av Nobina i Norrtälje var 5544 TBM529 den blev avställd 2016-07-05 och den 2016-07-25 blev det registrerad hos Nobina Fleet AB.

eldani

Citat från: Ersa skrivet 04 augusti 2016, 21:38:39 PM
Så även kortvagnarna är alltså 2002or, vilket därmed torde innebära att de står härnäst på att avyttras. I teorin skulle de kunna rulla någon enstaka månad in på 2018, men som sagt måste man i praktiken även ta hänsyn till snittåldern.

Det stämmer och det finns några i samma ålder 2002 är
5610 TCU850 2002-08-19
5615 SXD250 2002-05-16   
5616 SXD256 2002-06-10
5624 SXD319 2002-06-10

Dom som är ett år yngre är dom här bussar är av årsmodell 2003.
5812 TNK604 2003-03-14
5813 TNK607 2003-03-12
5814 TNK613 2003-03-12
5815 TNK622 2003-03-13
5820 TNK589 2003-03-24
5821 TNK598 2003-03-24
5822 TXB790 2003-09-09 
5823 TXB793 2003-09-10
5839 TXB799 2003-09-08
5841 TXB811 2003-09-09

Så dom står väl sen på tur att fasas ut. Sen finns väl bara några enstaka bussar av årsmodell 2004 till årsmodell 2005 Som väl måste fasas ut och dom andra klara väl avtalet ut.





Ersa

Citat från: homer skrivet 04 augusti 2016, 21:56:47 PM
Någon som vet om detta är de enda av "fjollboggivagnarna" som fortfarande lever? alltså 5512-5548

För övrigt intressant att bland de 2 bussar som redan från start ansågs bäst är de enda som verkar vara vid livet

Ja, 5512 och 5517 påstås vara de sista i trafikområdet. Vilka 55xx som avyttrades först, i vilken ordning, och att just dessa två valdes ut att få stanna till sist var knappast en slump. Förserieexemplaret 5512 har alltid varit mer pålitlig än de serietillverkade 13-48, och har ju dessutom den värdefulla medstyrande tredjeaxeln som underlättat rejält på många linjer.
Ni inom veteranbussbevararföreningarna får hålla koll på 5512, och börja förhandla med Nobina om ni vill försöka bevara en tidstypisk tidig Säffle 8500 till eftervärlden! :)

homer

Citat från: Ersa skrivet 04 augusti 2016, 22:05:30 PM
Ja, 5512 och 5517 påstås vara de sista i trafikområdet. Vilka 55xx som avyttrades först, i vilken ordning, och att just dessa två valdes ut att få stanna till sist var knappast en slump. Förserieexemplaret 5512 har alltid varit mer pålitlig än de serietillverkade 13-48, och har ju dessutom den värdefulla medstyrande tredjeaxeln som underlättat rejält på många linjer.
Ni inom veteranbussbevararföreningarna får hålla koll på 5512, och börja förhandla med Nobina om ni vill försöka bevara en tidstypisk tidig Säffle 8500 till eftervärlden! :)

Jag förstår att de är de enda inom Norrtälje, men jag tänkte på samtliga i serien, för inte har ni väl haft samtliga (förutom 5516 och 5518 som brann upp för 10 år sedan)?

tex flyttades ju några till Skövde och fick AC och sista dörren borttagen, men dessa vagnar är kanske borta sen många år tillbaka?! har för mig de var bla 5531,5532 5538-5539 och 5542-5543, men jag kan minnas fel

23:an och 24:an var ju på öen länge men kom väl tillbaka och fanns sen  hos Tyresö
5525 tror jag flyttades till Gävle och sedan till Nyköping.

Och de vore väl lämpligt om 5512 fick leva kvar, det torde vara den första vagnen på b12ble chassit, åtminstånde 8500 vagn

eldani

Citat från: homer skrivet 04 augusti 2016, 22:16:28 PM
Jag förstår att de är de enda inom Norrtälje, men jag tänkte på samtliga i serien, för inte har ni väl haft samtliga (förutom 5516 och 5518 som brann upp för 10 år sedan)?

tex flyttades ju några till Skövde och fick AC och sista dörren borttagen, men dessa vagnar är kanske borta sen många år tillbaka?! har för mig de var bla 5531,5532 5538-5539 och 5542-5543, men jag kan minnas fel

23:an och 24:an var ju på öen länge men kom väl tillbaka och fanns sen  hos Tyresö
5525 tror jag flyttades till Gävle och sedan till Nyköping.

Och de vore väl lämpligt om 5512 fick leva kvar, det torde vara den första vagnen på b12ble chassit, åtminstånde 8500 vagn

Jag har titta på min lista så är det dom här  55xx boggibussar som har funnits hos Nobina i Norrtälje och dom som används av Fridströms Busstrafik i Rimbo sen Nobina tog över från Keolis. Jag kan ha glömt någon buss men som sakta så har dom varit registrerade i trafik området från trafikstarten 2011-06-27 fram till i dag.

5512 SXF040 2002-05-02
5513 TBM505 2002-07-02
5514 TBM508 2002-07-01
5515 TBM511 2002-07-02
5517 TBM517 2002-07-03
5519 TBM535 2002-07-04 
5520 TBM541 2002-07-05 
5521 TBM547 2002-07-05
5522 TBM553 2002-07-05   
5524 TBM436 2002-07-12
5527 TBM445 2002-07-12
5528 TBM451 2002-07-12 
5529 TBM460 2002-07-12   
5530 TBM463 2002-07-12
5531 TBM466 2002-07-19
5535 TBM475 2002-07-18   
5536 TBM478 2002-07-17   
5537 TBM481 2002-07-19 
5540 TBM496 2002-07-22   
5541 TBM499 2002-07-22
5544 TBM529 2002-07-23
5548 TBM550 2002-07-24