Huvudmeny

Slussen - ny etapp

Startat av Hasse L, 25 juni 2016, 12:18:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

Ett bildsvep från midsommaraftonen:


Hornsgatan - tvåan är på väg till Södertunneln mot Medborgarplatsen - Folkungagatan och trean har kommit samma väg.


Treans hållplats norrut vid Södermalmstorg. Tre lägen finns: 3 och 59 mot Munkbron, 2, 53 och 76 mot Skeppsbron samt ett läge i Hornsgatan för 55 och 57.


På väg mellan Södermalmstorg och Gamla Stan.


Möte på den provisoriska bron som har ersatt Västra Uppfarten.


Hållplatserna söderut vid Södermalmstorg. 55 och 57 verkade sakna hållplats söderut eller så låg den väldigt långt bort?





Nytt från "undre planet": 402 har förlängts till Nacka Forum.


Linje 71 vänder vid Slussen /Glasbruksgatan, som bussarna skyltas på inväg.

Fredde

Citat från: Hobgoblin skrivet 25 juni 2016, 12:18:27 PM
Hållplatserna söderut vid Södermalmstorg. 55 och 57 verkade sakna hållplats söderut eller så låg den väldigt långt bort?

55 och 57 ska, om inte minnet sviker, stanna vid hpl S. Den är placerad innan hpl M där bl.a. 3, 53 och 59 stannar.
Hpl S angörs även av nattbuss 191 och 192.
Norrgående 55 och 57 stannar vid hpl T på Hornsgatan, innan Götgatan.

Robert Brink

Trevligt bildsvep! Testade att köra med bilen nya vägen för att spana hur det ser ut! Blev förvånad över att man stängt av påfarten samt avfarten från Söderleden till/från Hornsgatan och Medborgarplatsen! Nu är det endast lokalgata mellan Medis och Hornsgatan. Är tanken att minska trafiken ner och upp från tunneln kanske? Men det kan ju få motsatt effekt eftersom många nu som tänkt köra på Söderleden hamnar på Hornsgatan och Folkungagatan istället... :(

Sen har 402:an fått det väldigt trångt förbi vägarbetet vid brofästet på Kvarnholmen, tror inte boggiebussarna har det alltför lätt där... Detta är ju dock tillfälligt pga arbete, och betongsuggorna går ju att justera för bättre framkomlighet.

//R

Fredde

Citat från: Robert Brink skrivet 26 juni 2016, 13:53:55 PM
Trevligt bildsvep! Testade att köra med bilen nya vägen för att spana hur det ser ut! Blev förvånad över att man stängt av påfarten samt avfarten från Söderleden till/från Hornsgatan och Medborgarplatsen! Nu är det endast lokalgata mellan Medis och Hornsgatan. Är tanken att minska trafiken ner och upp från tunneln kanske? Men det kan ju få motsatt effekt eftersom många nu som tänkt köra på Söderleden hamnar på Hornsgatan och Folkungagatan istället... :(

Enkelt förklarat vill man få ett obrutet flöde mellan Söder och Gamla stan. Om morgon och eftermiddagstrafiken hade alternativet att använda avfarterna och påfarterna i tunneln skulle anslutande vägar förmodligen korka igen totalt. Lite som att jämföra utfarten från Södra länken mot 73an/Nynäsvägen.

Citat från: Robert Brink skrivet 26 juni 2016, 13:53:55 PM
Sen har 402:an fått det väldigt trångt förbi vägarbetet vid brofästet på Kvarnholmen, tror inte boggiebussarna har det alltför lätt där... Detta är ju dock tillfälligt pga arbete, och betongsuggorna går ju att justera för bättre framkomlighet.

//R

Betongsuggorna står redan och balanserar på kanten, de går inte att flytta mer.
Detta är dock en nödvändig åtgärd som egentligen ingen är nöjd med, men oljan i marken måste upp innan man kan bygga bostäder på platsen. Allt ska återställas när saneringen av marken intill brofästet är klart.
Utrymmesmässigt är det faktiskt lite mer svårmanövrerat på vissa punkter mellan hpl Mjölnarvägen och hpl Tre kronor där man bla bygger GC-väg.

Robert Brink

Tror det kan fungera hyfsat bra detta med några undantag förstås... Men ett stort problem man måste ta tag i är taxibilarna utanför Hotell Malmen på Folkungagatan framför allt kvällstid. Där har det varit problem redan när endast 59:an skulle svänga höger på Götgatan, nu är det betydligt fler bussar inkl. ledvagnar som ska runt hörnet där.
Vi ser ju vilken respekt taxibilarna har nere vid Mälartorget där dom konstant står i körbanan så andra fordon måste köra över heldraget i mötande fil för att komma förbi.

//R

homer

Citat från: Fredde skrivet 26 juni 2016, 14:26:48 PM


Betongsuggorna står redan och balanserar på kanten, de går inte att flytta mer.
Detta är dock en nödvändig åtgärd som egentligen ingen är nöjd med, men oljan i marken måste upp innan man kan bygga bostäder på platsen. Allt ska återställas när saneringen av marken intill brofästet är klart.
Utrymmesmässigt är det faktiskt lite mer svårmanövrerat på vissa punkter mellan hpl Mjölnarvägen och hpl Tre kronor där man bla bygger GC-väg.

Kommer de "nya" hållplatserna heta som de gamla nu borttagna hållplatserna på Kvarnholmen?

Robert Brink

Ett problem jag upplevde när jag körde i torsdags, var att Götgatan nu får väldigt mycket trafik mot Gullmarsplan då man inte längre får köra på Söderleden från Hornsgatan, nu hamnar alla på Götgatan istället... I torsdags var det kö hela vägen till Medis från Skanstull.
Och nu är det ändå semestertider...

//R

Lars-Håkan_E

Citat från: Robert Brink skrivet 27 juni 2016, 11:34:46 AM
Tror det kan fungera hyfsat bra detta med några undantag förstås... Men ett stort problem man måste ta tag i är taxibilarna utanför Hotell Malmen på Folkungagatan framför allt kvällstid. Där har det varit problem redan när endast 59:an skulle svänga höger på Götgatan, nu är det betydligt fler bussar inkl. ledvagnar som ska runt hörnet där.
Vi ser ju vilken respekt taxibilarna har nere vid Mälartorget där dom konstant står i körbanan så andra fordon måste köra över heldraget i mötande fil för att komma förbi.

//R

Den 30:e juni körde jag från Viking till Värtahamnen (Tallink/Silja) vid 10 tiden, det tog precis 55 minuter :-(
Kö på Folkungagatan från korsningen med Renstiernas gata fram till Götgatan och vidare via tunneln ner till Slussen (det tog precis en halvtimme till jag var ute på Skeppsbron)

Staffan Sävenfjord

Johan Ekman har försökt uppmärksamma politiker på problemet. Men inte ens han verkar ha lyckats väcka något intresse.

http://www.bussmagasinet.se/2016/07/busskaos-hotar-i-stockholm-2/

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars-Håkan_E

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 juli 2016, 10:16:24 AM
Johan Ekman har försökt uppmärksamma politiker på problemet. Men inte ens han verkar ha lyckats väcka något intresse.

http://www.bussmagasinet.se/2016/07/busskaos-hotar-i-stockholm-2/

Ja det som tidigare tog 10 minuter tar som sagt det tredubbla, men Stockholm är inte ensamt om detta, även andra svenska kommuner vill motarbeta de grupper som kommer till med buss.

Mr G

Som lök på laxen har den på senare år öppna passagen från Skansbron till Rutger Fuchsgatan stängts av med stridsvagnshinder vilket tjorvar till trafiksituationen vid Ringvägen/Götgatan än mer, och gör det nästan omöjligt att köra bil till Södermalm norrifrån utan att fasta i omfattande köer. Några inpassager är fortfarande öppna, men får de nuvarande bilhatarna i stadshusledningen hållas lyckas man nog täppa till dem också.
吉先生

pegee

Citat från: Fredde skrivet 25 juni 2016, 17:45:20 PM
55 och 57 ska, om inte minnet sviker, stanna vid hpl S. Den är placerad innan hpl M där bl.a. 3, 53 och 59 stannar.
Hpl S angörs även av nattbuss 191 och 192.
Norrgående 55 och 57 stannar vid hpl T på Hornsgatan, innan Götgatan.

Jag vet inte hur hållplatssystemet är upplagt i Stockholm, men om systemet är detsamma som här i Göteborg så anges skilda hållplatslägen med samma
namn med bokstäver. Nordstan A, Nordstan B osv.  I Freddes text tolkar jag bokstavsbenämningarna M, S, T som att det skulle finnas 20 (T= tjugonde bokstaven)
hållplatslägen med samma namn. Är detta verkligen möjligt?  Eller har ni ett annat system?
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Matte

Citat från: pegee skrivet 11 juli 2016, 19:49:39 PM
Jag vet inte hur hållplatssystemet är upplagt i Stockholm, men om systemet är detsamma som här i Göteborg så anges skilda hållplatslägen med samma
namn med bokstäver. Nordstan A, Nordstan B osv.  I Freddes text tolkar jag bokstavsbenämningarna M, S, T som att det skulle finnas 20 (T= tjugonde bokstaven)
hållplatslägen med samma namn. Är detta verkligen möjligt?  Eller har ni ett annat system?

Jodå det finns nog 20 eller mer hållplatser i Slussen som det här inlägget handlar om. Dom flesta ligger på undervåningen och inte just där bilderna visar.

Lars-Håkan_E

På nedervåningen finns det 18 hpl lägen (A-F, K-P, R, S, Z, X, V, Y) och uppe på Södermalmstorg 7 hpl lägen (M,N,O,P,R,S,T), tyvärr så innebär det att läge M, N, O, P, R, S finns på två ställen....

Bussmicke

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 11 juli 2016, 21:32:23 PM
På nedervåningen finns det 18 hpl lägen (A-F, K-P, R, S, Z, X, V, Y) och uppe på Södermalmstorg 7 hpl lägen (M,N,O,P,R,S,T), tyvärr så innebär det att läge M, N, O, P, R, S finns på två ställen....

SL i ett nötskal... Funkar bra i vanlig ordning.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.