En fråga om dom här bussar hos Nobina 0083 0084 6929 6930 6941 6942 6943

Startat av eldani, 22 juni 2016, 20:45:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars_L

Citat från: Ersa skrivet 16 juli 2016, 21:40:33 PM

Framför allt så passar ju vanliga boggievagnar på 15-meter alldeles utmärkt på 677. Keolis höll ju på att gå över till fler och fler boggivagnar på 677an under sista året på sitt avtal, så att Nobina köpte ledvagnar dit är lite underligt.

Fast då hade man väl redan hunnit göra upp sin vagnsplan för trafikavtalet och beställt vagnarna?

Tanken kan väl i och för sig ha varit att ändå ha möjligheten att kunna merutnyttja vissa vagnar på 676, utan att ha fel färg?

Men överlag kan man ju fundera över detta. Med dagens lågentrévagnar ger ju ledbussar väldigt dålig utdelning platsmässigt. 51 är väl standard för lång boggi, ledbuss brukar väl hamna på 55 omkring (57 med färre barnvagnsplatser). Det blir en inköpskostnad på ca 100 000 per sittplats (om man jämför prisskillnaden mellan boggi och ledvagn). Krävs förstås på linjer där man kanske behöver ha bättre med barnvagnsutrymme etc. Vet inte hur det ser ut riktigt på 677? På sin höjd är det ju en avgång som kan vara kritiskt platsmässigt på en sådan här linje, som då kanske skulle behöva en ledvagn för att klara sittplatsåtagandet/ max stående enl. avtal. Å andra sidan, med så få extra platser, är ju risken ändå stor att man får sätta in en till vagn om resandet skulle öka något mer.

Ska man ha ledvagnar på linjer med sittplatsåtagande, landsbygd, är det väl annars bara på linjer med väldigt hög turtäthet som det kan motiveras. Där kan ju dessa extra platser ändå ha viss marginell betydelse för turtäthet etc. och möjligen då spara in något omlopp (som man väl gjort på exempelvis 873/875).





   
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

eldani

Citat från: Lars_L skrivet 17 juli 2016, 09:24:23 AM
Fast då hade man väl redan hunnit göra upp sin vagnsplan för trafikavtalet och beställt vagnarna?

Tanken kan väl i och för sig ha varit att ändå ha möjligheten att kunna merutnyttja vissa vagnar på 676, utan att ha fel färg?

Men överlag kan man ju fundera över detta. Med dagens lågentrévagnar ger ju ledbussar väldigt dålig utdelning platsmässigt. 51 är väl standard för lång boggi, ledbuss brukar väl hamna på 55 omkring (57 med färre barnvagnsplatser). Det blir en inköpskostnad på ca 100 000 per sittplats (om man jämför prisskillnaden mellan boggi och ledvagn). Krävs förstås på linjer där man kanske behöver ha bättre med barnvagnsutrymme etc. Vet inte hur det ser ut riktigt på 677? På sin höjd är det ju en avgång som kan vara kritiskt platsmässigt på en sådan här linje, som då kanske skulle behöva en ledvagn för att klara sittplatsåtagandet/ max stående enl. avtal. Å andra sidan, med så få extra platser, är ju risken ändå stor att man får sätta in en till vagn om resandet skulle öka något mer.

Ska man ha ledvagnar på linjer med sittplatsåtagande, landsbygd, är det väl annars bara på linjer med väldigt hög turtäthet som det kan motiveras. Där kan ju dessa extra platser ändå ha viss marginell betydelse för turtäthet etc. och möjligen då spara in något omlopp (som man väl gjort på exempelvis 873/875).

Dom i vagnsnummer serie 739 x dom har 60 Antal bältade passagerare, max och kan ta ca två barnvagnar och Dom i vagnsnummer serie 00xx dom har 55 antal bältade passagerare, maxr och kan ta ca fem barnvagnar. Barnvagnar så menar jag en normal storlek på vagn. Så om man jämför Volvo B9SALE 8500 Led i vagnsnummer serie 739x tar 60 passagerare och Volvo B8RLE 8900 Boggi i vagnnummer serie 32xx tar 51 passagerare. Sen är barnvagns platsen lika stor på bege buss typerna så för att kunna ta 9 st mer passagerare är väl en stor kostnad.. För en ledvagn är väl dyrare att köpa och är väl dyrare i bränsle kostnad jämfört  med en boggi buss. Men det är min gissning sen finns nog någon som kan det bättre och kan för klara exakt hur kostnaderna är för varje buss.

Ersa

Citat från: Lars_L skrivet 17 juli 2016, 09:24:23 AM
Fast då hade man väl redan hunnit göra upp sin vagnsplan för trafikavtalet och beställt vagnarna?

Tanken kan väl i och för sig ha varit att ändå ha möjligheten att kunna merutnyttja vissa vagnar på 676, utan att ha fel färg?

Men överlag kan man ju fundera över detta. Med dagens lågentrévagnar ger ju ledbussar väldigt dålig utdelning platsmässigt. 51 är väl standard för lång boggi, ledbuss brukar väl hamna på 55 omkring (57 med färre barnvagnsplatser). Det blir en inköpskostnad på ca 100 000 per sittplats (om man jämför prisskillnaden mellan boggi och ledvagn). Krävs förstås på linjer där man kanske behöver ha bättre med barnvagnsutrymme etc. Vet inte hur det ser ut riktigt på 677? På sin höjd är det ju en avgång som kan vara kritiskt platsmässigt på en sådan här linje, som då kanske skulle behöva en ledvagn för att klara sittplatsåtagandet/ max stående enl. avtal. Å andra sidan, med så få extra platser, är ju risken ändå stor att man får sätta in en till vagn om resandet skulle öka något mer.

Mycket möjligt att Nobina redan var klar med all planering och beställning långt tidigare, ja. Jag tror dock knappast att det fanns något ledvagnskrav för 677 från SL, utan det är nog mer som du skriver, att 677 är tänkt som en 676-reservpool som man i första hans kan plocka blåbussar från.
Nu är denna "avart" med att envisas med ledvagnar på landsbygden dock självlösande, då 739x var de sista B9S som tillverkades, och tidigast nästa avtalsperiod lär även 677 "normaliseras" till att bli en ren boggibusslinje som alla andra linjer (i UL-regi) som trafikerar Uppsala. Inför nästa avtal kanske vinnande operatör kan få Trafikförvaltningen att inse att avvikande färg (främst rött) på 676-förstärkningar inte är så extremt farligt. Man kan ju ta denna midsommar som ett gott exempel där Nobina klarade av rusningen riktigt bra, genom att de fick ta in "lite vad som helst" på 676, och utan att detta ledde till några klagomål från de nöjda resenärerna.

homer

i E19 avtalet finns det en vitespunkt som kallas "upplevd trängsel"
det är alltså passagerarna som  genom sin upplevelse bestämmer om det är trångt i bussen.

vilket gör att en Scania boggi 55-serie med 55 platser eller en Scania ledbuss i 60 eller 37-serie med 57 platser nästan är identiska, men ledbussen "upplevs om luftigare och de gör att de inte kommer lika många klagomål på att bussen har varit fullsatt (vilket för passagerarna kan vara att de behövde sitta brevid någon)

Även Vaxholmsbolaget vill helst att Keolis enbart sätter ut Ledbussar när de är båtpassning trots att de bara skiljer 2 platser mellan vagntyperna...

Lars_L

Citat från: homer skrivet 18 juli 2016, 16:17:16 PM
i E19 avtalet finns det en vitespunkt som kallas "upplevd trängsel"
det är alltså passagerarna som  genom sin upplevelse bestämmer om det är trångt i bussen.

vilket gör att en Scania boggi 55-serie med 55 platser eller en Scania ledbuss i 60 eller 37-serie med 57 platser nästan är identiska, men ledbussen "upplevs om luftigare och de gör att de inte kommer lika många klagomål på att bussen har varit fullsatt (vilket för passagerarna kan vara att de behövde sitta brevid någon)

Även Vaxholmsbolaget vill helst att Keolis enbart sätter ut Ledbussar när de är båtpassning trots att de bara skiljer 2 platser mellan vagntyperna...

Problemet känns nog igen från många håll i länet. På något sätt är acceptansen mycket större för att få stå i en ledbuss än i en normalvagn, eller boggi. Liksom det är acceptabelt att trängas i tunnelbanan på vardagsmorgon men folk är rejält upprörda över trängsel på söndagseftermiddagar då det är korta tåg. Man tycker helt enkelt att operatören "planerat fel" om man inte har den längsta fordonstypen när det är ont om sittplatser.

Nu ska väl påpekas att det ändå är de månatliga kundundersökningarna som resultatet mäts på, så att om någon klagar till Kundtjänst påverkar inte det vitet (tack och lov). I senare avtal har man ju valt Nöjd kundindex som samlad bedömning (och inte på viss faktor) för att vara avgörande för vite. I grunden är det dock en bra form att mäta kvalité på. Visserligen svänger kundmätningarna rätt mycket mellan månaderna - (därför är det egentligen bättre med halvårsvis avstämning), men jag tror ändå en ganska liten del beror på att resenärer från Vaxholmsbåtarna är sura. Det är nog "vardagsresenärerna" som mest råkar ut för att svara på enkäterna.

När det gäller trängsel ligger ju Nacka/Värmdö också rätt dåligt vad gäller kundnöjdhet, medan ändå helhetsbetyget i regel är rätt högt för trafikområdet, så ofta brukar sådan trängsel ändå accepteras när helhetsbedömningen ska ges. Jag tror inte heller överlag att det är 433/434 som drar ner värdet för Nacka/Värmdö. Men jag kan förstå att man kan vara lite oroliga på depån, då man ofta pendlar på gränsen till vite i undersökningarna.

Inlägget är signerat Lars Lundqvist