SL-röd Omni boggie hos Busmarket...

Startat av Fredrik Klint, 08 april 2015, 14:03:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Klint

Fotade den här idag https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xtp1/t31.0-8/11096439_10206052301164059_5963551365629703487_o.jpg
F.d. Arriva 6262 men nu reggad på Busmarket. Undrar vad dess öde blir (aldrig rullat i SL-trafiken).

Bussmicke

Aj aj, farligt att fotografera så.  Nu kommer du att få frågan om bussen bredvid...  ;)

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mikey

Den är ju inte korrekt SL-lackerad (Tänker på placeringen av de vita linjerna) så som alla tidigare inflyttade vagnar till Arrivas tågersättning, så det känns ju inte att den ska till Arriva. Kan det månne vara någon extern operatör som ska ha den, typ Gladö Buss, Midbuss eller Busline Tumba? Alla dessa kör väl idag runt på diverse tågersättningar med varsin "SL-röd" buss som liksom denna inte är riktigt korrekt lackerade.

Fredrik Klint

Citat från: Mikey skrivet 08 april 2015, 15:16:22 PM
Den är ju inte korrekt SL-lackerad (Tänker på placeringen av de vita linjerna) så som alla tidigare inflyttade vagnar till Arrivas tågersättning, så det känns ju inte att den ska till Arriva. Kan det månne vara någon extern operatör som ska ha den, typ Gladö Buss, Midbuss eller Busline Tumba? Alla dessa kör väl idag runt på diverse tågersättningar med varsin "SL-röd" buss som liksom denna inte är riktigt korrekt lackerade.

Saknade även svart runt lysena fram  ;)

Matte

Brukar stå en hyfsat likadan Arriva buss på Gullmarsplan södra. Säkert förfogande för Lokalbanor.

Fredrik Klint

Jag reagerade mest på att Busmarket står som ägare men de bedriver väl ingen trafik. Och eftersom den ännu ej rullat i SL-trafik så uppstår frågan varför den blivit röd, men tiden lär väl utvisa.

Ulf Berlin

Citat från: Bussmicke skrivet 08 april 2015, 14:37:48 PM
Aj aj, farligt att fotografera så.  Nu kommer du att få frågan om bussen bredvid...  ;)

/Bussmicke
www.bussmicke.se
Av numret att döma torde det vara 105 el 106 som används på ersättningstrafiken.../Ulf

Micke A

Ska ju bli ersättningstrafik för Saltsjöbanan, kanske ska dit

Ulf Berlin

Citat från: Micke A skrivet 10 april 2015, 10:44:12 AM
Ska ju bli ersättningstrafik för Saltsjöbanan, kanske ska dit
...och Västerhaninge-Nynäshamn vecka 26-31.../Ulf

Lars-Håkan_E

Är det en Arrivabuss så tyder det på Saltsjöbanan, Pendeln kör ju Nobina.

Fredrik Gelin

Om bussen överhuvudtaget skall rulla i SL-land är nog Norrort den mest troliga blivande hemvisten, där bor eller åtminstone bodde ju syskonen. Det blir ju etsättningstrafik på i stort sett alla lokalbanor under sommaren, så den kan ju hamna varsomhelst om det nu är etsättningstrafik som är planen. Om den står reggad på Busmarket kan det väl lika gärna vara meningen att den skall säljas?
Jag tror dock att en portion tålamod lär visa vad ödet blir för denna buss.

Ersa

Citat från: Mikey skrivet 08 april 2015, 15:16:22 PM
Den är ju inte korrekt SL-lackerad (Tänker på placeringen av de vita linjerna) så som alla tidigare inflyttade vagnar till Arrivas tågersättning, så det känns ju inte att den ska till Arriva. Kan det månne vara någon extern operatör som ska ha den, typ Gladö Buss, Midbuss eller Busline Tumba? Alla dessa kör väl idag runt på diverse tågersättningar med varsin "SL-röd" buss som liksom denna inte är riktigt korrekt lackerade.

Det finns många vagnar som tillhör någon/några av "de tre stora" vilka går på ordinarie trafik varje dag, som har liknande felaktiga lackeringar, så det behöver inte betyda något.

buskörare

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 11 april 2015, 08:17:31 AM
Om bussen överhuvudtaget skall rulla i SL-land är nog Norrort den mest troliga blivande hemvisten, där bor eller åtminstone bodde ju syskonen. Det blir ju etsättningstrafik på i stort sett alla lokalbanor under sommaren, så den kan ju hamna varsomhelst om det nu är etsättningstrafik som är planen. Om den står reggad på Busmarket kan det väl lika gärna vara meningen att den skall säljas?
Jag tror dock att en portion tålamod lär visa vad ödet blir för denna buss.

Vad jag har hört, så är det bara NäsbyParks-linjen som ska ersättas. Men jag vet inte så noga, det pratas så mycket.

Fredrik Gelin

För Norrorts del är det ju som sagt Näsby Park samt eventuellt någon pendelbuss mellan Danderyd och Mörby Station under tiden Östra byggs om.

Däremot skall ju Saltsjöbanan, Lidingöbanan och Tvärbanan (åtminstone till Alvik) stängas av i olika omfattningar och perioder från mitten av maj och framåt utom Lidingöbanan som ju redan står stilla.
Det är således inte otänkbart att det blir en del att göra för Arriva under sommaren och efter mitten av augusti gissar jag att bussar som den på Busmarket kan bli aktuella då jag antar att Arriva inte har drösvis med befintliga bussar över till denna trafik i Stockholmsområdet.

Keolis kommer att köra Lidingöbanan under sommaren och tidiga hösten. Resten faller alltså i första hand på Arrivas lott enligt avtalen, men om de kommer att köra allt själva återstår väl att se.
//Fredrik

Karsten

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 12 april 2015, 20:30:39 PM
För Norrorts del är det ju som sagt Näsby Park samt eventuellt någon pendelbuss mellan Danderyd och Mörby Station under tiden Östra byggs om.

Däremot skall ju Saltsjöbanan, Lidingöbanan och Tvärbanan (åtminstone till Alvik) stängas av i olika omfattningar och perioder från mitten av maj och framåt utom Lidingöbanan som ju redan står stilla.
Det är således inte otänkbart att det blir en del att göra för Arriva under sommaren och efter mitten av augusti gissar jag att bussar som den på Busmarket kan bli aktuella då jag antar att Arriva inte har drösvis med befintliga bussar över till denna trafik i Stockholmsområdet.

Keolis kommer att köra Lidingöbanan under sommaren och tidiga hösten. Resten faller alltså i första hand på Arrivas lott enligt avtalen, men om de kommer att köra allt själva återstår väl att se.
//Fredrik

Pendelbuss Mörby - Danderyds sjukhus lär inte behövas då tågen på RB kommer vändas vid Universitetet. Däremot kommer det behövas förstärkningsbussar under hösten på endera Österskärs- eller Kårstalinjen eftersom vändning i Universitetet inte medger den tågmängd som behövs för att svara upp mot resandebehovet.

Ersättningsbussar för SB och TvB borde kunna tas ur den reserv som uppstår i och med sommartidtabellens mindre produktion. En liten utmaning är dock att Saltsjöbanans avstängning startar före sommartidtabellen (enligt tidigare uppgift).