Strömma Buss 560 och 561 med varningsljus på taket

Startat av Tommy E, 13 september 2014, 21:51:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tommy E

Dessa bussar dök upp på Valhallavägen i Stockholm i torsdags. Det är nog första gången jag ser bussar med "saftblandare" på taket, och 560 (övre bilden) hade dessutom ett cylindriskt varningsljus längre bak. Förarna i båda bussarna hade varselväst och en hjälm liggande framme vid vindrutan. Vad används de här bussarna till?



Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Mikey

Undrar om det inte är dessa som kör arbetare och dylikt i tunnlarna vid bygget av Citybanan?

Ted Selander

Inget svar på frågan, men det var roligt att (äntligen) få se Ombergs Buss gamla Integro i sin nya skrud.
Så här såg det ut när slutet var nära i trafiken Ödeshög/Gränna: http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,62794.msg442675.html#msg442675

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Integron rullar på ersättningen mot Österskär nästan varenda dag. Du får väl försöka hinna med ett besök vid Galoppfältet eller på Åkersberga station, Micke.

Bussmicke

#5
Hinner inte innan min resa till Malta tror jag. Vill ha båda, speciellt den lilla.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Taunusch

Bussar med varningsljus hör ju inte till vanligheterna...  :D

Sen kan man ju med all enkelhet konstatera att man inte lagt en endaste krona på estetiken!  8)

Tommy E

Tack för alla svar! Även jag tycker det vore roligt att hinna med ett till besök vid Galoppfältet, men vi får se hur det blir med det. Kan Strömma ha fler bussar med varningsljus än dessa två?
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Ersa

Citat från: Mikey skrivet 13 september 2014, 22:00:25 PM
Undrar om det inte är dessa som kör arbetare och dylikt i tunnlarna vid bygget av Citybanan?

Låter inte bara tänkbart, utan även riktigt troligt. Nere i tunnlarna är det krav på påslagna takramper, varselkläder samt även hjälm om man vistas utanför fordonet. I varje fall senast jag var nere i en av tunnlarna med lastbil.

Antenna

Helt klart troligt att just dessa används vid Trafikverkets arbeten.
Buss med orange varningsljus fram å bak på taket är även användbar inom Luftfartsverkets avlysta områden, ex.vis flygplatser.  Då ordinarie bussar mellan terminal och flygplan inte räcker till finns ju möjlighet att hyra in turistare med orange-ljus på taket.  Som kuriosa kan nämnas att fordonskrav vid flygplatser måste ha minst ett av rotationsljusens prismor/linser riktade 45 grader uppåt för synlighet uppåt.

groenis

Dessa används som personalbussar för tunnelbygget.
Tunnlarna är inte optimala för personalen att gå i så då finns dessa bussar.

/Lennart

CW66

Första buss åker ner i tunneln 6.45, sista buss åker upp ur tunneln 16.45.
Däremellan åker en buss ner, den andra står och väntar däruppe tills buss nr 1 kommer upp igen, då åker den andra bussen ner osv.
Detta tar allt från 10min till 45min beroende på trafiken i tunneln med lastbilar etc.
Platsen är Nora Stationsgatans tunnelnerfart.

/Uffe

Tommy E

#12
Då var arbetet precis slut för dagen när jag såg bussarna, för klockan var strax efter 17.

Ändring: Felstavning korrigerad.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Bussmicke

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 17 september 2014, 05:47:07 AM
Första buss åker ner i tunneln 6.45, sista buss åker upp ur tunneln 16.45.
Däremellan åker en buss ner, den andra står och väntar däruppe tills buss nr 1 kommer upp igen, då åker den andra bussen ner osv.
Detta tar allt från 10min till 45min beroende på trafiken i tunneln med lastbilar etc.
Platsen är Nora Stationsgatans tunnelnerfart.

/Uffe

Kör bussarna i skytteltrafik hela dagen eller?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Tommy E

Sedan jag tog bilderna har jag sett bussarna passera utanför Tekniska högskolan strax efter kl 17 ytterligare ett par gånger. Idag var det uniformsklädda förare utan varselväst som körde.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se