Påstigning? Trångt!

Startat av HJP, 12 september 2012, 14:14:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HJP

****
Jag åker inte buss så ofta. Det blir mest T-bana och pendeltåg, när inte bilen används. I dag fick jag dock anledning att åka 4:an från Hornstull till Flemminggatan i Stockholm.
Jag stod bland de tio främsta i kön, men en trafikvärd släppte på folk i bakdörrarna, så jag fick ståplats, trots att bussen, en ledvagn, var knappt halvfull när den kom. Vid Högalidsgatan fanns ingen trafikvärd, men 5-6 personer steg ändå på bak, och ingen tycktes bry sig. Inte föraren heller.
När jag, ibland hävdat nolltaxans fördelar, har jag bl.a. fått motargumentet, att föraren vill "möta trafikanten". Vad ska man nu tro? Var detta en tillfällighet, vid Högalidsgatan? Vid bakdörrarna finns ingen kortläsare för färdbevis.

När jag vid Västerbroplan fick en sittplats, höll jag inte på att komma ner till stolsitsen. Jag brukar klaga på de trånga sittplatserna på flygplan, men detta tog priset. Mitt knä gick 1 dm(!!) förbi ryggstödet framför mig. Jodå, jag har alltid ett måttband i fickan. Tyvärr hade jag inte kameran med. Visserligen är jag lång (197cm), men mina lårben är inte oproportionerligt långa.

När jag körde buss, på 1970-talet, var det Büssing, Leyland och Scania Capitol som gällde. På 1990-talet var det huvudsakligen Scania 112 och 113. Ingen av dessa bussar var så trånga mellan sätena. Hur resonerar man på SL?
Jag gillar att åka buss, men man måste kunna få plats på sätena.

HJP

Björn Ax

Få plats med så många sittplatser som möjligt. Jag är inte så jättelång (186cm) och jag får inte heller plats i nya bussar.

Det är inte bara SL som detta berör utan det är nog ganska många som gör detta val.

HJP

Citat från: Björn Ax skrivet 12 september 2012, 14:23:00 PM
Få plats med så många sittplatser som möjligt. Jag är inte så jättelång (186cm) och jag får inte heller plats i nya bussar.

Det är inte bara SL som detta berör utan det är nog ganska många som gör detta val.
****
Ja, så är det nog, men om man inte kan sitta på stolen, så kan den knappas räknas som sittplats.
Om mitt knä gick förbi framförvarande ryggstöd med 1 dm, så måste man vara bra mycket kortare för att knäet ska gå fritt.

HJP

Struten

Måste säga att det är väldigt vanligt på de nya ledvagnarna. Jag åker buss varje dag till/från jobbet. I den främre delen kan jag endast sitta på höger sida i färdriktningen och i den bakre endast på vänster sida. Mina ben får inte plats och folk framför klagar när jag trycker in benen eftersom de får mina "knän i ryggen". Jag är dock "bara" 176cm ::)

Inget "du är lång" argument som funkar..

JDS

Det är mest kvinnor och barn som åker kollektivt, och de är ju inte så långa.  :-*

Susanne

Jag är kvinna och jag får inte plats med mina ben i en buss heller, väldig ofta får man sitta snett i sätet, inget vidare bekvämt. I tunnelbana är det ju likadant, framförallt de äldre vagnarna. Och jag är 178 cm.

Cero

Alltså med risk att låta som en gammal sur gubbe, vilket jag kanske kan betraktas som ;D, är inte dagens bussar gjorda för resenärerna. Åtminstone inte om vi talar om linjetrafik i och kring städer. De är obekväma, trånga, bullriga och stötiga. OK, om man har en rollator, sitter i rullstol eller harvar runt med en barnvagn är de antagligen bra, men i övrigt? Med all respekt för dessa kategorier av resenärer är de flesta faktiskt inte beroende av lågt golv och de olägenheter som kommer därmed.

Är de då bra för förarna? Nej, det låter inte så. Det är stötigt, trångt, plastigt och i vissa fall motorsvagt. Prylarna håller inte.

Verkstaden då? Kan inte uttala mig, men med tanke på den ökade packningsgraden, mängden använd plast och att gissningsvis alla toleranser på installationerna minskat (precis som i många andra fordonstyper) är dagens bussar antagligen ingen dröm för dagens meckar. Min gissning är att exempelvis en Scania CR111, CR112 eller CN113 var betydligt mer lättmeckade.

Så vem är dagens bussar bra för?

Bussbolagen? Tja man är väl så illa tvungen att köpa något av det som erbjuds om man vill vara med på marknaden. Trafikhuvudmännen kräver ju nya bussar med lågt golv hela tiden. Jag gissar att man som bussbolag i upphandlad trafik är ganska pressad mellan trafikhuvudmännens avtal och fordonsleverantörerna. Utrymmet för att ställa krav är ganska litet och bussbolagets kunder är ju trafikhuvudmännen så varför bry om resenärerna?

Tillverkarna? De tjänar nog bra med stålar, åtminstone tyskarna. Det kan inte kosta mycket att ta fram en ny plastbuss var tjugonde år och förnya den en eller två gånger däremellan. Tillverka prylarna i Polen eller något annat lågprisland, köp upp alla konkurrenter, se till att kunderna inte ställer så mycket krav och säkra att prylarna bara håller runt tio år så har man en kanonaffär. Inte minst beträffande eftermarknaden.

Camilla

Jag är tjej och och jag är inte så lång 170 cm och jag har också svårt att få plats med benen i en buss som går i innerstan

buskörare

Jag är 160 cm drygt och har aldrig haft problem  ;)
Jag tror dagens bussar inte är byggda för nån egentligen, mer än kanske som nån skrev för barnvagnar.

HJP

Citat från: Cero skrivet 12 september 2012, 20:16:50 PM
Alltså med risk att låta som en gammal sur gubbe, vilket jag kanske kan betraktas som ;D, är inte dagens bussar gjorda för resenärerna.
****
Surgubbe eller inte, så verkar ju alla inlägg peka åt samma håll.
Mitt intryck är att man inte ska vara längre än 160 cm lång  ???

HJP

Jacob

Nu måste jag fråga er om ni verkligen sitter med ändan längst bak på sätet?? För jag är 180 cm l och får plats perfekt i alla stadsbussar..... HJP vad var det för buss du åkte med på 4an och var satt du? Blev sugen på att prova om jag får plats.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

HJP

Citat från: Jacob skrivet 13 september 2012, 01:21:53 AM
Nu måste jag fråga er om ni verkligen sitter med ändan längst bak på sätet?? För jag är 180 cm l och får plats perfekt i alla stadsbussar..... HJP vad var det för buss du åkte med på 4an och var satt du? Blev sugen på att prova om jag får plats.

//Jacob
****
Ja, jag satt absolut med ändan mot mitt ryggstöd, men tvingades sitta brett isär med knäna, annars kom jag inte ner på sätet.
Jag tror att det var en Scania. I fronten fanns endast en SL-logga.
Jag satt på vänster sida, andra sätet bakom bälgen. Det var alltså en ledvagn.
På tillbakavägen satt jag på höger sida, bakom mittdörren. Där var det bättre plats. Det var ju inget säte framför.

HJP

deinflu

Antar att det är EU direktiv på hur avstånd med mera ska vara på bussar. Hur många fransmän eller belgare har ni sett som är längre än 1.70?????

Sedan får kanske upphandlaren inte kräva andra avstånd. Vi i Sverige har ju förbundit oss att följa det regelverk som gäller i EU.

Har vi satt oss i grodätarens knä, så får vi sitta där.

Staffan Sävenfjord

Citat från: deinflu skrivet 13 september 2012, 09:05:11 AM
Antar att det är EU direktiv på hur avstånd med mera ska vara på bussar. Hur många fransmän eller belgare har ni sett som är längre än 1.70?????

Sedan får kanske upphandlaren inte kräva andra avstånd. Vi i Sverige har ju förbundit oss att följa det regelverk som gäller i EU.

Har vi satt oss i grodätarens knä, så får vi sitta där.


Genomsnittslängden för en fransman är 174 cm, för en belgare 180 cm och för en tysk 181 cm och i Sverige är den 182 cm. De längsta männen inom EU finns för övrigt i Nederländerna. EU består ju inte bara av Sverige, Belgien och Frankrike.

Vidare är det så att EU på sin höjd föreskriver minimått. De lär inte ha något att invända mot att det blir bättre plats i bussen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mikey

Det är väl beställaren som väljer hur många stolar det skall finnas? Här där jag bor har vi Omnilink-ledvagnar som från början köptes in av 3 olika operatörer. En operatör köpte in dem med 64 sittplatser (sjukt trångt), en köpte in dem med 59 sittplatser (bra) och en tredje köpte också in dem med 59 sittplatser, fast utan stolar bakom föraren, vilket gör att de istället sitter längre bak så det blir något trångare (okej).

Fast detta är ju då bussar med normalgolv det mesta av vägen, på låggolvare kanske stolarna sitter mer fast i hjulhus mm och inte kan flyttas lika mycket kom jag på...

*nedfällbara bänken vid barnvagnsplatserna inräknade