Nobina satsar på midsommartrafiken i Roslagen

Startat av Walter, 14 juni 2012, 19:15:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

http://www.busstidningen.se/2012/06/14/treminuterstrafik-och-mcforare-fixar-busstrafiken-stockholm-%e2%80%93-norrtalje/

Kul att man satsar och jag undrar om vi sett denna uppfinningsrikedom och satsning om det inte fanns insitament i avtalet kring fler resande.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Niclas Wennerlid

Konceptet med Yttre TL på MC under midsommar har Busslink/Keolis haft i flera år i Norrtälje.

// Niclas

J0han

Kul o se vart dom 30 extrabussarna kommer komma ifrån..

Fredde

Har man tänkt att MC-förarna också ska fastna i köerna eller ska de köra om de stillastående bilarna?


jocke

Jag förändrar era liv med detta inlägg

J0han

Citat från: jocke skrivet 14 juni 2012, 22:16:39 PM
Uppsalas gamla kanske? =)

jo de är mkt möjligt, dock får dom ju inte köra med normalgolvare utan måste vara av modell lågentre..

Mikael Ringmarck

Citat från: Johan Ek skrivet 14 juni 2012, 22:31:18 PM
jo de är mkt möjligt, dock får dom ju inte köra med normalgolvare utan måste vara av modell lågentre..

Sommartabellen har väl börjat gälla då så man lånar nog ett gäng bussar från diverse områden. Lunda/Tyresö/Södertälje kan nog avvara några Omnilink-boggier t ex. Eller varför inte några B9S från Tyresö/Kallhäll/Södertälje  :)

Ersa

Sommarlediga bussar kan säkerligen lånas in från andra SL-depåer (inkl förare?), samt kanske man även kan låna arbetslösa gamla gula bussar från gamla UL-depån i Uppsala.

MC-förare kan köra förbi köer på vägrenar osv, ja. Innan nya E18 byggdes klar på mitten av 1990-talet var det väldigt vanligt att folk tog sin motorcykel när de skulle till Norrtälje midsommartid pga långa stillastående köer från Söderhall, via Rö och Kilen till Rösa. Jättebra att någon är ute på vägarna och berättar för CTL om bussarna behöver gå in på gamla vägen via Angarn, Stångberga, och/eller Rö.

Slutligen tycker jag att detta låter som en väldigt bra satsning. Vad gäller 639 är det ju lätt och smidigt att förstärka med extra Rimboavgångar några minuter innan man rullar fram de ordinarie Hallstaviksavgångarna. En yttre TL samt kundvärd på plats på Tekniska krävs dock, pga att 639 dessvärre bara har ett enda hållplatsläge där. 676 och 670 har lite bättre förutsättningar då de kan använda dubbla hållplatslägen.

Ted Selander

Det låter alldeles utmärkt, om än ingen nyhet precis, upplägget har praktiserats länge. Det nya är att man "gått till tidningen" med det. Helt i sin ordning, nu gäller det ju att aktivt värva nya resenärer.

Fredrik Gelin

Inga större nyheter jämfört med när Keolis körde trafiken vad jag kan se (Keolis hade YTL på terminalerna längs vägen samt på MC), men intressant att man kablar ut det i busstidningen som väl mest får ses som ett organ för branschen.
Det verkar ju smartare att försöka nå ut i Norrtelje tidning, DN, Metro och andra dagstidningar, men det kanske kommer där också.

30 extrabussar låter ganska normalt för midsommartrafiken och hanteras nog inom ramen för den befintliga Nobinaflottan i SL-området även om sommartidtabellen börjar först på midsommarafton.
Varje depå brukar ju ha en viss vagnreserv som säkerligen används till detta ändamål under torsdagen.
Att använda UL-bussar kan bli svårt eftersom SL inte längre godkänner "blåbären" för visering av Accesskort vilket kräver ett antal handhållna terminaler för förarna om de skall köra med bussar som inte har Accessmaskiner.
Nobina får ju som bekant i Norrtäljeavtalet i stort sett bara betalt för de resenärer som använder Accesskort för sin resa vilket är extra viktigt en helg som denna.

Det lär bli mer intressant att se hur de skall få tag i förare till bussarna, men kanske har personalläget nu normaliserats i Norrtälje efter de problem Nobina hade efter övertagandet.
//Fredrik

Lars-Håkan_E

Citat från: Ted S skrivet 15 juni 2012, 08:04:53 AM
Det låter alldeles utmärkt, om än ingen nyhet precis, upplägget har praktiserats länge. Det nya är att man "gått till tidningen" med det. Helt i sin ordning, nu gäller det ju att aktivt värva nya resenärer.

Man har ju utvecklat "Presstjänsten" betydligt under det senaste året för trycka fram fördelarna både inom och utom branschen, Busslink jobbade mer i det "tysta"

bjorn_k

Normalt sett har vi inga större reserver av vagnar på Norrtäljedepån, dagtid även nu på vintertidtabell gapar det synnerligen tomt på garageplan...

Jag har sett 0084 0087-0089 uppe hos oss, dessa användes förra veckan för linjekännedom för sommarextrapersonalen från andra depåer, typ Tyresö...

Adrian Langemar

Citat från: Ted S skrivet 15 juni 2012, 08:04:53 AM
Det låter alldeles utmärkt, om än ingen nyhet precis, upplägget har praktiserats länge. Det nya är att man "gått till tidningen" med det. Helt i sin ordning, nu gäller det ju att aktivt värva nya resenärer.
Resenärerna läser på Bussbranchens hemsida, eller vad menar du?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Adrian Langemar skrivet 18 juni 2012, 02:48:01 AM
Resenärerna läser på Bussbranchens hemsida, eller vad menar du?

Artikeln på Bussbranschens hemsida bygger på ett pressmeddelande från Nobina. Så visst kan man med fog säga att Nobina gått ut till tidningarna med detta. Jag tycker det är bra att man berättar om hur man tänker och det kan kanske vara en ringa tröst för den som får vänta länge på en buss att veta att Nobina i alla fall har tänkt till.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars-Håkan_E

Och eftersom detta upplägg har praktiserats redan tidigare somrar så är det inget nytt för den vanlige resenären