Huvudmeny

Dagens färskingar

Startat av Jocke Selling, 02 juni 2012, 19:52:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jacob

Citat från: AO skrivet 03 juni 2012, 14:49:32 PM
Ska bli spännande att se interiörbilder!

Här kommer både interiör- och exteriörbilder från 7627!







Förarplatsen är VÄÄÄÄLDIGT låg i förhållande till passagerarna, nästan som att stå och titta ner på ett litet barn..




Men annars var den bekväm :)










Dessa hade man kunnat beställa ett antal av med stor bagagehylla bakom föraren, så hade vi haft nya fina Arlandavagnar med lagom kapacitet för både bagage och passagerare, som nya 54xx. Men men, Nobina beställde Omnilink..

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Jocke Selling

Citat från: Jacob skrivet 05 juni 2012, 01:47:59 AM
Dessa hade man kunnat beställa ett antal av med stor bagagehylla bakom föraren, så hade vi haft nya fina Arlandavagnar med lagom kapacitet för både bagage och passagerare, som nya 54xx. Men men, Nobina beställde Omnilink..

//Jacob

Ja det gjorde man. Det finns nämligen ett linjekrav om Lågentré och biogas på 801, så möjligheten att beställa annat var starkt begränsat.

Ersa

Citat från: Jocke Selling skrivet 05 juni 2012, 07:19:23 AM
Ja det gjorde man. Det finns nämligen ett linjekrav om Lågentré och biogas på 801, så möjligheten att beställa annat var starkt begränsat.

Var får man köra med normalgolv på nya avtalet? På vissa specifika linjer, eller vissa specifika omlopp?
Jag antar att vissa linjer kommer att få 100% lågentrékrav. T.ex bör ju 107, 889 m.fl få det kravet pga sin tätortskaraktär.

Eller en kortare fråga: Var är det tänkt att 7627 och de andra likadana ska rulla framöver?

AO

Vad jag förstått det som är dessa, tillsammans med de andra bussarna med högt golv som Nobina kommer att ha kvar från det gamla avtalet, de bussar som man kallar för "komfortbussar". Komfortbussarna kommer att trafikera lite längre linjer med många passagerare. Vad jag förstått det som av tidningsartiklar och det jag läst här förut så är tanken att de ska trafikera bl.a. linje 510 och 811. Men någon annan kanske har bättre koll?

KG

Dessa normalgolvare är i stället för ledvagnar. De har fler sittplatser än lågentre, men tyvärr något färre än Upplands tidigare ledvagnar.