Snart gör nya MAN entré i Stockholms innerstad

Startat av Ted Selander, 21 februari 2012, 17:44:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ted Selander

Snart är de första MAN A21 biogas i den nya serien 7601-29 färdigutrustade. De första och också äldsta offren är MaxCibussarna 5072, 75, 79, 80, 81 och 5085.

P.Ek

NEEEEEJJJJ!!!! Åkte 5079 bara för nån dag sen på 53an och en annan dag på 66an och den vagnen är ju urskön!

Carl Eric

Tackar för dessa trevliga nyheter Ted! Och alla de 6 vagnarna tillhör ju SÖH, så då gissar jag att de första hamnar där också. Men frågan kvarstår; kommer FGHA få några av dessa vagnar? Kanske att 51xx-vagnarna flyttas till HBH och några MaxCi tas ur trafik därifrån?


SÖH = Söderhallen
FHGA = Frihamnsgaraget
HBH = Hornsbergshallen
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

DEB

Kommer alla innerstads-maxci att tas ur trafik av dessa 29 MAN? Med mina något okunniga beräkningar borde det inte riktigt räcka, det är ju rätt många i 51xx-serien som rullar.
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Carl Eric

Av vad jag kunde räkna till så är det 73 st. MaxCi trafik i City....
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Niclas Rosenius


  Stod några nya hos Neoplan/MAN, Lindvreten igår vid mitt besök. Bilder kommer inom kort.

  //Niclas

Ted Selander

Citat från: P.Ek skrivet 21 februari 2012, 17:47:53 PM
NEEEEEJJJJ!!!! Åkte 5079 bara för nån dag sen på 53an och en annan dag på 66an och den vagnen är ju urskön!
Jo, så är det ju. Lagom inkörd får man inte vara med längre.

Lung To

Även 51xx-vagnarna (5100-5157) börjar bli gamla. Ted S kanske vet vad kommer hända med dem. Och vilka bussar kommer man få istället? HB har inga biogasanläggningar så det är väl etanol som gäller.

Carl Eric

Jag har hört rykten om att det skall komma 47xx-vagnar från Råsta till Hornsberg...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Lung To

Citat från: Carl Eric skrivet 21 februari 2012, 21:01:02 PM
Jag har hört rykten om att det skall komma 47xx-vagnar från Råsta till Hornsberg...
Råstas 47xx-vagnarna är väl typ 1-2-1 vet inte om det passar i innerstadstrafik.

Bussmicke

Citat från: Ted S skrivet 21 februari 2012, 17:44:22 PM
Snart är de första MAN A21 biogas i den nya serien 7601-29 färdigutrustade. De första och också äldsta offren är MaxCibussarna 5072, 75, 79, 80, 81 och 5085.


:)

Finns ju annat än MAN man kan köpa...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Martin Maltkvist

Det är ju så man blir spyfärdig för mindre...
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Ted Selander

Citat från: Carl Eric skrivet 21 februari 2012, 21:01:02 PM
Jag har hört rykten om att det skall komma 47xx-vagnar från Råsta till Hornsberg...
Det är klart det blir rykten, i brist på information. Sanningen är att ett antal av Råstas 47-vagnar följer med över enligt avtal. Många andra nyare bussar blir säkert föremål för olika överväganden och förhandlingar. Dessa är det olämpligt att förekomma.

PS Förstår inte unge Maltkvists "kommentar" eller vart den riktar sig.

Martin Maltkvist

Citat från: Ted S skrivet 22 februari 2012, 19:17:23 PM
PS Förstår inte unge Maltkvists "kommentar" eller vart den riktar sig.
Förlåt min otydlighet, det riktar sig givetvis mot tillskottet av MAN-bussar vilket jag inte är direkt förtjust i...
Kommer dessa tingestar att vara utrustade med dörrknappar för passagerarna?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Cero

Citat från: Bussmicke skrivet 22 februari 2012, 12:31:44 PM

:)

Finns ju annat än MAN man kan köpa...

Ja än så länge, men snart har VW tagit över hela fordonsmarknaden.  :(