Huvudmeny

Bussbrand

Startat av Lung To, 30 januari 2012, 09:23:10 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lung To

Ännu en buss i 47xx-serien brann på Pontonjärgatan i Stockholm. Läs nyheten här: http://www.expressen.se/nyheter/1.2694131/buss-i-brand-i-centrala-stockholm

Andreas91

Tyckte det såg ut som att det skulle kunna vara 4753 denna gång.


Lung To

"– Det var en SL-buss, det har vi fått bekräftat. Det stod buss 52 på den, men jag vet inte om det stämde." Pratade de inte med chauffören?

Ted Selander

Citat från: Lung To skrivet 30 januari 2012, 10:51:16 AM
"– Det var en SL-buss, det har vi fått bekräftat. Det stod buss 52 på den, men jag vet inte om det stämde." Pratade de inte med chauffören?
Jag tror inte det stod "buss" på den. Det fick man nog räkna ut själv.

Robert Brink

Nog för att Etanol är vårat brandfarligaste bränsle just nu, men här måste det väl snart luta åt konstruktionsfel? Två stycken på 8 dagar? Hur många H18(Scania 113 Maxci) har brunnit under alla år dom rullat i Sthlm?

//R

Trafikar´n

Två på så kort tid, kan likväl vara de enda två som brinner. Konstruktionsfel låter väl mindre troligt mht att de rullat så pass länge.
Nya underhållsrutiner kanske?
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

Cero

Citat från: Trafikar´n skrivet 30 januari 2012, 16:01:11 PM
Två på så kort tid, kan likväl vara de enda två som brinner. Konstruktionsfel låter väl mindre troligt mht att de rullat så pass länge.
Nya underhållsrutiner kanske?

Har man måhända gjort någon service eller reparationsåtgärd på dessa vagnar senaste tiden och därigenom fått felaktiga reservdelar, felaktig montering eller något annat misstag i samband med detta?

Camilla

Jag såg en röpelare från kungsholmen vid den aktuella tidpunkten när jag åkter över centralbron.

Ted Selander

Tillsatsvärmaren är misstänkt, och stängs av på 43 bussar, under tiden som brandutredning pågår, bl.a. tillsammans med Scania. Kort inslag i ABC i morgon bitti.

P.Ek

Vilka bussar ersätter 4753 och 4760?

yngrot

Citat från: Ted S skrivet 30 januari 2012, 18:36:11 PM
Tillsatsvärmaren är misstänkt, och stängs av på 43 bussar, under tiden som brandutredning pågår, bl.a. tillsammans med Scania. Kort inslag i ABC i morgon bitti.



Ja det är ju kul få den avstängd när den bäst behövs..  :P   Vi hade samma problem för 2 år sen.. även då stängdes värmaren av  men inget fel hittades så de vart snabbt igång igen 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina


a32

Även den senaste brunna bussen står och stinker i Brommahallen, men den här gången har man kört ut båda på hallgården.
























/a32  ;)

Möllers

Dom borde skrota denna bussen för mycket skador.