Göteborg: Så var dom...

Startat av Calle, 25 oktober 2011, 21:25:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Calle

Lite historia tar oss tillbaka en bit i tiden... ser gärna inlägg och kommentarer!

GS så kallade "600-bussar"
GS CNG 700/800-serien
GS Bova
GS Blå Express

Vore kul och höra hur dessa var och köra, samt övrigt.

Möllers

Bova har vi hört var en mycket trevligt buss köra med nån som skrev det några års sen.

En buss brummar

Citat från: Calle skrivet 25 oktober 2011, 21:25:36 PM
Lite historia tar oss tillbaka en bit i tiden... ser gärna inlägg och kommentarer!

GS så kallade "600-bussar"
GS CNG 700/800-serien
GS Bova
GS Blå Express

Vore kul och höra hur dessa var och köra, samt övrigt.

600 serien Volvo 8700
Körde jag på L80 mestadels, gillade inte bussen, trång i förarutrymmet, konstiga pling och larm konstant, fann aldrig någon personlighet i bussarna. var bara jobbiga. Motorerna var dock sköna, ven eller susade skönt med bra drag.

700 MAN Kortvagn
Konstiga bussar, vi körde dessa på L60, och lite andra linjer, med enbart i gas utförande. Ett djävulskt drag på 1:ans växel, kunde dra vilket fordon som helst första 10 metrarna. I uppförsbackarna extremt ryckiga på min tid, hoppade fram osv. Annars en ganska trevlig buss som alltid hade för lite kylarvatten enligt fordonsdatorn.

700 MAN Ledvagn
Absolut skönaste ledbussar jag kört! Mjuka sköna fjädrar, men gungade fram behagligt, tyst och det bästa var att svänga runt i 70 knyck i "Bergskösvängen" på L58, Alltid "MUX Fel" i färddatorn

BOVA Kopierar in en tidigare text jag skrivit om den
bovorna hade jag en viss hatkärlek till...

Överlag var dom rena landsvägsmaskiner, stadiga och stabila, sega men pålitliga. Stungstyrd som få och jobbig överlag med manövreringen. Körställningen var att glömma helt, hittade man en någorlunda position så var man överlycklig. mitt största problem var att jag knappt nådde ner till bromsen! Då är jag endå en redig man på 178 cm... Instrumenteringen skall vi inte prata om, närmsta liknelsen är väl MIR, tidig Antanov från Aeroflot eller en Apollo kapsel. En miljon knappar långt ifrån varandra och man visste knappt vart dom gick. Att starta bussen var en sak, att stänga av den en helt annan, man gör nämligen på olika sätt (!?) Att använda blinkers krävde dasshänder eller dubbelfattning man orkade/nådde inte med ett finger.
Kompressortuta som lät som en oljetanker i ljudnivå, Värre än lastbilar! Roligt var att den gick på bussens övriga luftsystem med någon typ av brytare. fanns luft i bussen så lät den utav h*****e, ingen luft och den var knäpptyst. Roligt bus var att trycka ut luften när man gjort sitt pass och trycka på tutan en läng stund. Ingen ljud, men när nästa förare kom dagen efter helt ovetandes och fick luft i bussen efter en kvart så lät det ostoppbart lika länge som man tryckt dagen innan!! hahaha

Under min tid på GS körde jag

201: Den i bäst skick, beställningsbussen som gock bra förutom på slutet. startmotorn glappade så ibladnd fick man springa ut och slå på den med en skiftnyckel.

205
206
207
Någon av dessa hade allvarliga problem med luftläckor osv samt bakdörren. Bovorna var roliga på så sätt att gick luften ur så kunde bussen ej öppnas! Men det fanns en specialknapp inne i lastrummet som man kunde öppna bussen, man kröp in i lastrummet, bakom en balk satt en gummiknapp. Gissa hur man såg ut efter den manövern i en 10 år gammal Bova som aldrig städats i lastrummen...

Men Bovorna hade personlighet, jag gillade faktiskt dom där maskinerna och klart den tystaste buss jag någonsin kört!

Blå Express B10
Dom bussar jag älskade mest! Möggliga säten som stank och fula bruna fläckar, grymma sittdynor och bekväma att färdas i. Motorn satt under bussen och den dånade som en jettmotor, hur mycket stryk dom än fick så rullade dom med silvertejp och eltejp. Kändes som en riktig buss med perfekt balans mellan teknik och mekanik. Underbara bussar som var en fröjd att köra! Bra tryck o motorn, härligt ljud och inget AD blue tjafs. Gick som ett skott på motorväg och låg som strykjärn, lagom glapp ratt och genomgående lite mer rå känsla, ungefär som gammla personbilar från 80 talet.



Bussfanatikern

Har "En buss brummar" kört några bussar ur den gamla 600-serien också? Volvo B10MA 55-Säffle 2000.
Det har aldrig funnits några MAN ledbussar i 700-serien men däremot i 100-, 500- och nya 600-serien.

AL

Hmm, tänkte precis skriva att det har väl heller aldrig funnits några MAN ledvagnar i 100-serien, men så slog det mig helt plötsligt att det fanns 4.  Dessa var väl de 4 MAN ledvagnar som ursprungligen var tänkta för SL-trafiken, men som istället övertogs av GS för trafiken i Frölunda efter Linjebuss förlust. Det var väl också 4 MAN kortvagnar som också var tänkta för SL-trafiken, men som istället hamnade i Göteborg.

700-serien;

Detta har berörts i tidigare tråd/trådar, men att dessa var och stundtals är ryckiga är i första hand beroende på handhavandefel, d v s att uthämtande förare på morgonen inte låter bussen starta och gå på egen tomgång INNAN gaspedalen trycks ned.


Nupski

Att växla mellan en MAN ledvagn i 100-serien och en i 500-serien resulterade rätt ofta att man tjongade in i plattformkanten när man skulle stanna vid hållplats, 100-serien var 2,6 och 500-serien 2,5 och sen var stolen och panelen placerade olika.

Calle

Citat från: Bussfanatikern skrivet 26 oktober 2011, 01:41:46 AM
Har "En buss brummar" kört några bussar ur den gamla 600-serien också? Volvo B10MA 55-Säffle 2000.
Det har aldrig funnits några MAN ledbussar i 700-serien men däremot i 100-, 500- och nya 600-serien.

Ber om ursäkt om jag varit otydlig... Jag menar självklart den gamla "600-serien". När det gäller gasvarianten så menar jag gamla GS Volvo 700/800-serien.

Bussfanatikern

Citat från: AL skrivet 26 oktober 2011, 09:38:34 AM
Hmm, tänkte precis skriva att det har väl heller aldrig funnits några MAN ledvagnar i 100-serien, men så slog det mig helt plötsligt att det fanns 4.  Dessa var väl de 4 MAN ledvagnar som ursprungligen var tänkta för SL-trafiken, men som istället övertogs av GS för trafiken i Frölunda efter Linjebuss förlust. Det var väl också 4 MAN kortvagnar som också var tänkta för SL-trafiken, men som istället hamnade i Göteborg.

Det fanns fem stycken till och med, GS 121-125 samt fem korta bussar, GS 111-115. Dessa var en provserie som från början var tänkta att användas av Swebus i Stockholmsområdet men av olika anledningar så blev det aldrig så och bussarna såldes istället till GS.

Bussföraren

Citat från: Bussfanatikern skrivet 27 oktober 2011, 01:13:58 AM
Det fanns fem stycken till och med, GS 121-125 samt fem korta bussar, GS 111-115. Dessa var en provserie som från början var tänkta att användas av Swebus i Stockholmsområdet men av olika anledningar så blev det aldrig så och bussarna såldes istället till GS.

Bussarna beställdes om jag minns rätt av Brian Sauter och ingick inte i försäljningen till det dåvarande norskägda Schöjen Gruppen

Calle

Nu ska jag inte leka polis här, men jag startade inlägget för att få intressanta svar om hur GS nämnda f.d. flotta var.

Erling.L

HMMMM  varit på gs sen 96 så

600 Tycker ja va helt underbara o köra mjuka o fina dock sköttes dom dåligt de sista åren o väsnades hemskt då.

700/800 Var väldigt varierande i humöret kan man väl säga ena dagen gick dom underbart o nästa orkade dom ingenting.

Bova Underbara på landsväg men inget i stadstrafik.

BLÅ Skrammel Säffle som tyvärr inte fick den skötsel dom skulle haft o därför var sorgliga på slutet. (även om man på slutet försökte höja standarden på dem)

kort o konsist om vad ja tyckte om dem
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Calle

Citat från: Erling.L skrivet 27 oktober 2011, 18:23:06 PM
HMMMM  varit på gs sen 96 så

600 Tycker ja va helt underbara o köra mjuka o fina dock sköttes dom dåligt de sista åren o väsnades hemskt då.

700/800 Var väldigt varierande i humöret kan man väl säga ena dagen gick dom underbart o nästa orkade dom ingenting.

Bova Underbara på landsväg men inget i stadstrafik.

BLÅ Skrammel Säffle som tyvärr inte fick den skötsel dom skulle haft o därför var sorgliga på slutet. (även om man på slutet försökte höja standarden på dem)

kort o konsist om vad ja tyckte om dem

Intressant inlägg!  ;D Hur var Volvo 700/800-serien i jämförelse med dagens gasbussar?

Erling.L

Citat från: Calle skrivet 27 oktober 2011, 20:26:01 PM
Intressant inlägg!  ;D Hur var Volvo 700/800-serien i jämförelse med dagens gasbussar?

om jag jämför 700 b10 cng med man 700 så e fördelen för b10 att iom dom hade höggolv gick dom mjukare men Man 700 vinner på knockout i driftsäkerhet.

styggt sagt en dålig 700 man går som en halvpigg b10 700 gjorde

hat iaf aldrig råkat ut för att man 700 inte kommit uppför sankt pauli backen vilket skedde mer än en gång med både 700/800 volvo
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Calle

Jag minns inte så jättemycket av B10 700/800-serien, förutom att Angeredstrafiken hade en 800-vagn i trafik på linje 74. Upplevde att den var tystare än en MAN, och sen gillade jag B10:ans coola utseende!  ;D

"600-bussarna" var när dom lämnade GS för gott, totalt nerkörda och jag tror att både passagerare och ledningen var lättade när dom försvann.

mushkot

Citat från: Calle skrivet 27 oktober 2011, 20:46:50 PM
"600-bussarna" var när dom lämnade GS för gott, totalt nerkörda och jag tror att både passagerare och ledningen var lättade när dom försvann.
Även de som stått på Grimbo?