Scania Maxci i Stockholm Söderort/Sydväst 12 oktober 2011

Startat av Mikael T Nilsson, 12 oktober 2011, 16:03:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Här kommer några bilder på Scania Maxci-bussar tagna i SL-område Sthlm Sydväst. Först vagn 5070 som flyttats från Söderhallen till Gubbängen.



Sedan vagn 5050 som numera verkar tillhöra Keolis bussförarskola i Hornsberg.



Slutligen vagn 5097 på Huddingelinje 744. 5097 verkar vara flyttad från Hornsberg till Gubbängen.

Mitt på dagen vekar omloppen utgöra växlande turer på linjerna 143 och 744.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Cero

MaxCi blir bara mer och mer berest i stockholmsområdet. Det kan inte finnas många SL-linjer kvar där det aldrig gått en MaxCi.

Mikael T Nilsson

Citat från: Cero skrivet 12 oktober 2011, 16:13:08 PM
MaxCi blir bara mer och mer berest i stockholmsområdet. Det kan inte finnas många SL-linjer kvar där det aldrig gått en MaxCi.

Fritt ur minnet har Maxci-bussar varit stationerade i följande depåer inom SL-området:
Norrtälje, Märsta, Kallhäll, Råsta, Lidingö, Bromma, Hornsberg, Söderhallen, Nyboda, Botkyrka, Ösmo, Handen.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Cero

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 12 oktober 2011, 16:31:34 PM
Fritt ur minnet har Maxci-bussar varit stationerade i följande depåer inom SL-området:
Norrtälje, Märsta, Kallhäll, Råsta, Lidingö, Bromma, Hornsberg, Söderhallen, Nyboda, Botkyrka, Ösmo, Handen.

Såvitt jag vet kan vi lägga Ekerö, Björknäs samt Södertälje till den listan.

Mikael T Nilsson

Citat från: Cero skrivet 12 oktober 2011, 16:34:04 PM
Såvitt jag vet kan vi lägga Ekerö, Björknäs samt Södertälje till den listan.

Ekerö stämmer enligt mina anteckningar, men jag saknar uppgifter om Maxci-bussar i Björknäs och Södertälje.
Kan det ha varit SL/Busslink 5158/5159 som var stationerade i Björknäs eller var det under Swebus/Nobina-tiden man hade Maxci-bussar där?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ivo

Ivo

Mikael T Nilsson

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Cero

Vill minnas att det svept förbi någon Nobina MaxCi i Södertälje på detta forum. Det skulle röra sig om en tillfälligt inlånad kärra i ganska risigt skick. Kan det ha varit någon av gävlevagnarna när dessa var på sluttampen.

Optimal

5070 och 5097 är lånade från Söderhallen. 5133 som inte finns på bild är lånad från Hornsberg. Har själv vart och hämtat dom. =). Dom ska tillbaka när vagnbristen är över :)

Mikael T Nilsson

Citat från: Cero skrivet 12 oktober 2011, 20:50:47 PM
Vill minnas att det svept förbi någon Nobina MaxCi i Södertälje på detta forum. Det skulle röra sig om en tillfälligt inlånad kärra i ganska risigt skick. Kan det ha varit någon av gävlevagnarna när dessa var på sluttampen.

Aha, så var det nog. Deh bör ha handlat om f.d. Gävlevagnar. Har nu ett svagt minne av att det kan han handlat om 0572 (Swebus).

Citat från: Jim skrivet 12 oktober 2011, 22:48:52 PM
5070 och 5097 är lånade från Söderhallen. 5133 som inte finns på bild är lånad från Hornsberg. Har själv vart och hämtat dom. =). Dom ska tillbaka när vagnbristen är över :)

Intressant! Tack för denna info. Då hade jag tur som fick två av tre lånevagnar (Maxci) från innerstan på bild i Söderort.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Carl Eric

28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Peter Rost

5158-59 var även placerade en period i Ösmo för trafik på Kamomillen - Nynäshamn Södersjukhuset. Vill minnas att dessa två vagnar fick epitetet "lyxMaxCi". 8)

/Peter

Ersa

Citat från: Cero skrivet 12 oktober 2011, 16:13:08 PM
MaxCi blir bara mer och mer berest i stockholmsområdet. Det kan inte finnas många SL-linjer kvar där det aldrig gått en MaxCi.

639 hela vägen till Hallstavik (gudskelov!), samt Rimbo lokallinjer 646, 648, 649 + Rialalinjen 659 har det mig veterligen aldrig körts MaxCi på. Bussmodellen skulle dock klara de fyra sistnämnda utan större bekymmer.
Däremot har jag sett en ensam flexvagn på 676 i våras, och när det fanns MaxCi på Norrtälje stadslinje (då 650) sågs de ibland även på 654 och andra kortare landsbygdslinjer.

Peter Rost


yngrot

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina